Hackamore, hur stor skillnad mellan 'ponnyhack' och andra?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur stor skillnad är det egentligen mellan 'ponnyhack' (lädernosdel, och korta skänklar) och de som jag kallar för amerikanska hack, med flätad nosdel och låånga skänklar? I funktion, hur hästen uppfattar de etc?

Tränaren tyckte jag skulle prova herrn på just ponnyhack, och det fungerade bättre än förväntat. Sålänge han var lugn och avslappnad var det en jättehit, men sen när han tände till så fick jag alldeles för mycket häst i handen, och fick honom inte att släppa handen. Så tror på hack i sig, men skulle behöva något lite skarpare än ponnyhack, men inte mycket skarpare?

Sv: Hackamore, hur stor skillnad mellan 'ponnyhack' och andra?

Hästhack är väldigt mycket starkare. Detta beror på att skänklarna är längre. Om du får mkt i handen får du driva på mer.

Äsch då, det var det jag var rädd för.

Givetvis är det ett skolningsproblem i förlängningen, men just nu är det lagom broms när han tänder till som behövs, under just hoppning kanske ska tilläggas =)

*KL*

Fått tips om att prova S-hackamore, någon med erf av det?

Om det är vid hoppning skulle jag istället föreslå att du fortsätter med ponnyhacket, vissa hästar lugnar ner sig med tiden.
Om det är efter hindret den drar: Låt hästen gå på fortare på en stor volt, ta inte i den och använd sits och röst för att försöka få den lugn. Så småningom brukar hästarna lugna ner sig när dom förstår att dom inte får fortsätta förrän det går i lugn fart.
Om det är innan hinder som den är "dragig" låt den inte hoppa förrän den är lugn, dressyra tills han lyssnar fint, då belönar du genom att vända mot hindret och låta honom hoppa. Vanligtvis blir hästen då het igen, då upprepar man samma sak. Så gjorde jag med min när han bara fick hinder i skallen och inte ville lyssna på mig, det är värt ett försök i alla fall :)

Inte hoppat på ponnyhacket än, och kan konstatera att det nog inte kommer fungera heller ;)

Han blir lite väl yr i hatten efter, och stora volter i all ära, men det kräver att det finns stora volter att rulla runt på ;) Han sticker inte efter hindren, men blir lite ånglok och då lite svårstyrd, orutinerad herre, och då måste jag 'ta tag' i honom för att kunna påverka, och han är väldigt känslig för det på bett och slår upp huvudet och studsar, dvs rytmen går förlorad.

Tränaren har full förståelse för problemet och kom med det föga uppmuntrande 'ja de är knepiga de där gamla löphästarna, nästan hopplöst' *s* Men det gäller alltså hitta en betsling som är tillräcklig snäll för att jag om det behövs ska kunna ta tag (vi talar inte rycka och slita, utan just bara ta tag), utan att han reagerar med att studsa.

*KL*

Provat S-hack idag.

Varvade skritt och trav och han var kanonfin på S-hacket och gillade det skarpt inledningsvis. Dock vet jag ju att innan första galoppen går nästan ALLT - utom tränsbett - prima. Lekte en hel del i traven och som sagt urfin. Tog en galopp i första galoppbacken och inga problem i galoppen, men fick huvudkast vid avbrottet när jag blev tvungen att ta i honom.

Vände, och tog galopp hemåt, och nu var han ju lite mer taggad, så våldsamma huvudkast minsta jag tog i tygeln. Han tyckte det var alldeles för skarpt. Så jag lossade kedjan till jättelång. Sen travade vi en hel del utan problem utom att han hade mig som stödben ibland och dök framåt-nedåt och älgade lite (men FRAMÅT nedåt är ett framsteg ändå).

Tog en till galopp och den var det huvudkast där med. Så, ska byta kedjan mot en läderrem, och padda repet över nosen lite så ska jag prova igen. För en sak märks tydligt, han trivs VERKLIGEN utan bett i munnen! (Dock så märker man på hack hur enormt rotat i stress 'tuggandet' på bettet är, han tuggar nämligen om han blir stressad även UTAN bett.. )

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 457
Senast: -Catherine-
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka