Hackamore??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 21 427
J

Jo_bo

Jag undrar lite om hackamore, vet att det är ett sätt att rida hästen utan bett med tryck på nosryggen istället, är det bra? Fungerar det bättre än sidepull eller vad tycker ni? :)

Sv: Hackamore??

Jag älskar mitt lindell (nu har jag t.o.m två, en till varje ridhäst), vilket är som ett sidepull fast mer stabilt.

Hackamore har jag testat men det är ju som ett stångbett = du kan inte svänga med tygeltag utan måste lära om dig och hästen till andra hjälper. Den av mina hästar jag testade det på tyckte INTE om det. *skitäckligt* tyckte hon och så satte jag inte ett sådant på henne igen.

Jag har aldrig testat side pull men jag rider på hackamore ibland o jag tycker det är busenkelt hästen oxå då jag i vanliga fall inte svänger med tygeln i första taget, sen trivs hästen jätte bra på det oxå.

Men som sagt var, nått side pull har jag aldrig testat men nu blev jag sugen på det.....

"Min" förra ponny hoppade vi på hackamore i slutet då han är så pass känslig i munnen och det kändes som om han hoppade bättre på det. Visst, det tar några dagar innan människa och häst lär sig att rida/ridas på det men sen tycker jag att det funkar super. Men kanske inte i dressyren, på "min" ponny red vi på tredelat i dressyren, då man inte får igenom tygeltagen så bra på hackamore, men trots det gick ponnyn faktiskt helt OK i dressyren på hackamore de gånger vi provade.

Jag tycker lindell (en version av sidepull) fungerar allra bäst.

Hackamore har jag inte ens prövat på min egna pålle för när jag satte på det stod han och var lagom irriterade på de stora, stela skänklarna (han har blivit såååå bekväm sedan jag skämt bort honom med ett lättviktigt, smidigt lindell i nylon.)

De jag sett rida på hackamore får inte till någon ärlig böjning i hästen plus att hästarna lätt knäpper av i nacken och krullar ihop sig.

Däremot tror jag hackamore är roligare än bett i allafall, inget hårt mot de känsliga lanerna.

Min häst går asbra på hackamore. Svänger lätt och så.

Hackamore är trevligt om hästen fungerar på det - inte alla gör det, en del hänger sig på och tar stöd för mycket mot nos stycket, dvs går på som ångvältar på bogarna och bara krullar med halsen.

Går de bra på det så är det ett bra alternativ till bett tycker jag. Själv använder jag mitt som omväxling till bett, tex när jag ska ut i skogen och skritta/koppla av. I perioder har jag även ridit dressyr på hackamoret när jag hade problem med mig själv att jag mixtrade för mycket med handen. det kan du inte med hacket, utan måste tillförlita dig på ditt säte och skänklar istället. ;)

Jag älskar mitt hack, gör allt med det. Hästen trivs med det, är annars väldigt svår att hitta bett till, men jag tänkte på en sak;
Om jag använder hack typ hela tiden, blir hästen ''ovan'' vid att ha bett sen? Tänkte tävla i dressyr nån gång i sommar och det får jag ju inte med hacket :p

Ska du tävla dressyr så är det nog bra att variera med att rida med bettet... blir ju trots allt ett annat ridsätt både för dig och hästen. kan bli svårt att ställa om annars om du bara smäller dit bettet inför tävling, så ja - jag skulle nog växla lite mer om jag var du!

side pull är nog enklare att använda än hackamore

Rider min ponny på hackamore, pga att hon är skitkänslig i munnen men samtidigt ganska framtung. Fungerar bättre än vad jag trodde, tävlat hoppning på det. Svänga fungerar super, hon lyssnar mycket mer på skänklarna när jag har det bettet, tränat omhoppningsvängar på det också och de är inga problem. Hon bjuder tom mer i hoppningen nu, eftersom jag innan hade svårt att slappna av i tyglarna och ge eftergift, nu vill jag inte ta i tyglarna så det trycker så då kommer eftergiften och mjukheten i händerna automatiskt!

Har haft funderingar på att prova sidepull, men jag vill inte rida på bett man inte får tävla med.

Som PrinceFair säger, så är det ju individuellt och båda parterna måste ju trivas med bettet, främst hästen men även ryttaren.

Jag rider mitt sto på hackamore rätt mycket, i princip alltid ute, ibland i hoppningen (dock kräver hon ett visst stöd från "överallt", och blir lätt lite feg med hack när det blir högre).

Tränar man småhinder, lydnad och teknik är hacket superbra på henne då hon slappnar av bättre, nacken blir inte hög och kort på samma sätt som den kan bli med ett bett. Ska tillägga att det är en VÄLDIGT het häst med tendens att bli väldigt kort i nacken.

Viktigt som någon sa tidigare är att växla litegrann om man tänkt
att tävla dressyr eller så, min blir lite kantig eller vad man ska säga
när jag ridit för mycket på hack och sen sätter i ett tränsbett. Hon
vill inte riktigt då, krullar mer än gärna ihop sej i halsen, lägger sig
på bogarna och SPRINGER... Hualigen, så nu försöker jag växla till
tränsbett två gånger i veckan ungefär.

Slutsatsen blir väl att det är så individuellt.

inte provat hackamore men om man ramlar av och hästen trampar på tyglarna kan nosryggen gå av enligt byns vetrinär, ingen som vet av något fall då hästen skadat/brutit nosryggen öht?

jag e iaf positiv till hackamore :) skulle gärna prova!

Ironia.jpg

Här skrittar vi med lindell

Syns inte så bra kanske

Bättre bild på tillverkarens hemsida
lindell.jpg

Om man ramlar av och hästen trampar på tyglarna med ett bett i munnen kan de skada sig rätt rejält också.
Jag har aldrig hört om någon häst som brutit nosryggen, men hästar är hästar och allt kan hända.
Ironia har trampat på tygeln med lindellet en gång. Spännet på tygeln gick av men hästen skadade sig inte. Helst skall man ju lära dem att ge efter för tryck så att de kan bekämpa instinkten att rycka sig loss när de fastnar på det viset.

var kan man köpa lindell? Är sugen på att pröva, eftersom min häst inte kan ridas på bett ett tag, och funkar inte så bra på hack. Lägger sig lätt i handen och krullar lätt ihopa sig med det.
Har pröva sidepull men tyckte det var rätt ostadigt..

mackan skrev:
Hackamore är trevligt om hästen fungerar på det - inte alla gör det, en del hänger sig på och tar stöd för mycket mot nos stycket, dvs går på som ångvältar på bogarna och bara krullar med halsen.
Så gjorde min häst när jag testade hackamore!

Sellan skrev:
inte provat hackamore men om man ramlar av och hästen trampar på tyglarna kan nosryggen gå av enligt byns vetrinär, ingen som vet av något fall då hästen skadat/brutit nosryggen öht?

Jag tror nog att tygeln går av innan nosryggen. Verkar mest logiskt.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 283
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Badger
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka