• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 730
C

CarolineB

Vill gärna höra lite erfarenheter av er som rider med hackamore? Varför har ni det och fungerar det bra på er häst?

Har en ponny som är väldigt känslig i munnen, rider för nuvarande med vanligt tränsbett, men funderar på att variera o rida bettlöst när jag t ex rider ut och liknande.

Vad gäller för hackamore på tävling, för ponny? Dressyren vet jag ju att där är det inte tillåtet, men i hoppning?

Tacksam för alla svar:D

Sv: Hackamore

Är hästen redo för stångbett kan hackamore funka bra som bettlöst alternativ.

Behövs tränsbettets funktion fortfarande är nog kapson eller sidepull ett bättre alternativ. Kan bli hemskt svårstyrt och ihopkrullat annars...:D

Om du redan rider på bettlöst, varför vill du 'byta upp' dig till hackamore? *dum fråga, men...*

I hoppning får du ha ett ponnyhack, dvs ett med korta skänklar.
Själv så brukar jag varva med hackamore bara för att hästarna ska få vila munnen. Funkar på dom flesta hästar jag provat det på. Har dock en som hatar det och försöker slänga av mig så fort jag tar i henne :crazy:

Har en haflinger som i är supertung i munnen... Biter tag i bettet och lixom fixerar nacken så man inte kan göra något alls! :crazy: Har ridit honom på vanligt tredelat sedan jag köpte honom men fick chansen att prova ett hackamore i julas.
Är oootoligt nöjd!:bump:
Plötsligt har hästen inget att hänga i=blir så mycket bekvämare både för mig och hästen när man inte måste slita som ett djur bara för att stanna!
Han lyssnar jättemycket bätte nu än innan då han kopplade bort allt. Nu räcker det ofta med rösten och ett ytterst litet tag i tyglarna för att han ska stanna eller göra halvhalt osv...
Han har blivit som en helt ny häst!!! :banana: :bump:

Jag var lite tveksam först eftersom han var så tung-trodde inte de minsta på att han skulle lyssna på mig utan bett. Men det gjorde han. Redan från första gången.
Galoppfattning tyckte han var lite halvskummt i början då han vanligtvis kunde ta ett REJÄLT stöd på bettet i fattningen men det klurade han snabbt ut!

Rekommenderar varmt att du testar om du får chans!
Måste ju vara kanon även på en häst som är känslig i munnen!!! :bump:

Jag "bytte upp mej" till hackamore från sidepull för ett tag sen, mest för att testa om vi kunde. bara för man tar något "skarpare" betyder itne det att man inte kan hantera hästen. bettet är lika skarpt som ryttarens hand har väl alla hört? och det stämmer. jag får beröm för mina mjuka händer när jag rider, så nåt obehag behöver hästen inte känna.

Jag har ett arabsto som är super kännslig i munnen och hon har alltid varit det. Jag red in henne på hackamore och det funkade jätte bra...så jag förstår inte mångas argument om att hästen måste nått en viss utbildningspunkt eller nått.
Jag är jätte nöjd med hackamor men ibland rider jag henne på 2 eller 3delat tränsbett men dom får inte vara tjockare än 12mm för då kan hon inte sluta munnen runt bettet.
Min häst är idag 12år jag rider fortfarande oftast på hackamore och hon funkar allra bäst på det. Jag tävlar inte men jag tränar dressyr och jag rider ut och hoppar lite ibland.
Allt jag kan göra med min häst när jag rider på vanligt bett kan jag även göra när jag rider henne på hackamore så jag tycker inte att hackamore begränsar ridningen.
Min teori är...
Endel säger att deras häst inte funkar på hackamore...men jag tror att det beror på ryttaren och inte på hästen.
Det kräver mera av ryttaren att rida på bettlöst än på vanligt bett.

Jag har hackamore på min häst,
hon tjafsade lite med tyglarna innan.
Ev kan det bero på tänderna, och fram till
det att veterinären kommer så fortsätter jag
med "hacket".
Hon är precis som innan men drar inte ner huvudet
alls längre.

Att variera bettet är jättebra och börjar bli mer och mer uppmärksammat av tandvårdsspecialster på häst. Enligt en artikel i förra Ridsport skulle man helst inte rida mer än två dagar i rad med samma bett!

De hästar jag har ridit på hackamore har trivts bra med det. Det blir lite annorlunda att styra i synnerhet i hoppningen när tempot är lite högre. Dock blir det en positiv bieffekt att ryttaren måste bli mer medveten om sin kropp.

Ett annat bett jag kan rekommendera om din häst är känslig i munnen och svår att få fram till handen är silikonbett. Funkar super på känsliga hästar!

sthu skrev:
bettet är lika skarpt som ryttarens hand har väl alla hört? och det stämmer.

Ger dig rätt där. Rider en häst hemma på hackamore eftersom han har haft ett sår i munnen (som ingen kunde förstå hur det har kommit dit eftersom det inte är efter det normala tredelade bettet), det var omöjligt att rida hästen med bett i munnen, så jag var tvungen att hitta på något annat. Med hackamore funkar det sådär, det funkar inte så bra att rida hästen på marken med det, men använder det alltid när jag rider ut. Varvar hackamore och nomalt tredelat nu efter såret har läkt. Om hästen trivs med hackamore och man klarar av att rida med det, tycker jag att det inte finns något som talar emot att man skall använda det.

Vanity skrev:
Om du redan rider på bettlöst, varför vill du 'byta upp' dig till hackamore? *dum fråga, men...*

Jag rider inte bettlöst idag. Har heller aldrig testat att rida med hackamore.

I hoppning får du ha ett ponnyhack, dvs ett med korta skänklar.
Hur vet man om de är korta skänklar?*dum* Vet du ngn bra nätbutik som säljer hackamore?

Jag "bytte upp mej" till hackamore från sidepull för ett tag sen, mest för att testa om vi kunde. bara för man tar något "skarpare" betyder itne det att man inte kan hantera hästen. bettet är lika skarpt som ryttarens hand har väl alla hört? och det stämmer. jag får beröm för mina mjuka händer när jag rider, så nåt obehag behöver hästen inte känna.
Vad är det för skillnad mellan hackamore o sidepull?

Sidepull är som ett bettlöst träns helt enkelt. Det motsvarar ett vanligt tränsbett, medan hackamoret motsvarar ett stångbett eftersom det verkar med hävstångseffekt. Sidepull kan vara ganska skarpa de med, men utan hävstången!!

Jag tror att så länge man känner sin häst och vet hur hackamoret fungerar är det ingen fara att rida med det även om man inte har ridit på stångbett innan. Det har inte jag (eller häste för den delen) och både jag och hästen trivs utmärkt med hackamoret ute i skogen!!:D

Okej.... Du har ingen bild att visa?
Vad fäster man tyglarna i då om man har sidepull? Blir det tryck på nosryggen då också?

Har tyvärr ingen bild...

Men tyglarna fästs som in nosgrimman kan man säga, typ som om du rider med en remontgrimma och fäster tyglarna i ringarna på den. Det blir tryck på nosryggen, men det verkar inte lika mycket uppe i nacken som ett hackamore gör.

Sök på forumet eller googla så hittar du säkert bilder. Det finns lite olika modeller med!!

Googlade så nu vet jag hur de ser ut:D

Men sidepull får man inte ha på hopptävlingar eller(för ponny)?

Vårat varmblod rids på hackamore pga av att han har ovanan att lägga upp ett delat bett på tänderna,vi har dock ett rakt när vi tömkör.

Det fungerar precis lika bra som ett bett man har i munnen,och jag skulle till och med kunna säga bättre.Det är inte ens någon större svängradie som det kan bli på vissa hästar.Detta är något vi kommer att prova på våran unghäst när det är dags för inridning,för varför ska man ha ett bett i munnen om det inte behövs?betydligt lättare att tränsa dessutom:)

Någon som vet vart man kan köpa ett ponnyhackamore? Har kollat en del sidor på nätet men hittar inga som säljer hackamore:confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 222
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S