• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 730
Sv: Hackamore

Rider med hackamore för min häst trivs inte med bett helt enkelt, med bettlöst blir han 10 ggr mer uppmärksam och känsligare för sits och andra hjälper och koncentrerar sig bättre.
Med bett så koncentrerar han sig bara på det. Så trivs han inte med bett ska han inte behöva det iheller, nån enstaka gång när jag tömkör använder jag bett.

Jag har ponnyhack.
Det man ska tänka på är att inte rida med korta tyglar då det blir konstant tryck då och att det är mkt hävstång. Används det fel eller man har en väldigt känslig häst så blir det att de kryllar ihop sig bara och på bogarna.

Börjes har för 115kr.

Var just inne och kollade på det:)

Men tar man ett vanligt nackstycke och fäster i "metallsaken"?
Och sätter tyglarna helt vanligt i skänklarna(heter det så?)?

Okej! Tack så mkt!:)

Tack förövrigt för alla andra svar också! Nu är det bara att beställa hem ett hackamore o sen se om hästen tycker om det....:angel: ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 222
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S