Hackar v.fram

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 596
L

Lisaaa__

Min d-ponny hackar med ena frambenet när han går i form i trav. När jag länger på tyglarna så går han normalt men sen när jag kortar upp honom i form börjar han hacka och slå med huvudet. Han är ej svullen eller dyl. i benet. Åker självklart till klinik om det ej blir bättre. Har ni varit med om ngt liknade / vet vad det skulle kunna vara? Skriv gärna, alla svar är jag tacksam för!

Sv: Hackar v.fram

Min d-ponny hackar med ena frambenet när han går i form i trav. När jag länger på tyglarna så går han normalt men sen när jag kortar upp honom i form börjar han hacka och slå med huvudet. Han är ej svullen eller dyl. i benet. Åker självklart till klinik om det ej blir bättre. Har ni varit med om ngt liknade / vet vad det skulle kunna vara? Skriv gärna, alla svar är jag tacksam för!

Låter som om det skulle kunna sitta i munnen... Har du varit o raspat nyligen? Islänningen hade något liknande, tog som ett hoppsa steg i traven när man kortade upp henne. Då visade det sig att det var vasst i munnen. Efter det tog det ett tag, men nu är hon ren i traven igen.

Hej!

Tack för ditt svar!

Vetrinären kollade nyligen tänderna på honom en snabbis när han var förbi för c:a 2 månadersen. Han kunde inte se ngt akut så da han. Det var ett tag sen han blev raspad. Men hur ska de kunna sätta sej så att han haltar när han går i form? ;) Skriv gärna mer :)

Hur ser din sadel ut? Har du kollat med en auktoriserad sadelprovare? Dåligt inpassade sadlar kan ge de symtom som du beskriver. Till slut ger en felaktigt liggande sadel ännu värre skador, så det kan vara värt att kolla upp.

Sadeln har vi i vintras provat ut hos en sadelprovare. Har i oförsej fårskinnspad under nu vilket vi inte hade när jag testade den på han.. Kan de göra någon skillnad? Tänkte annars om hon har någon låsning i bogen lr ngt sånt efter som hon inte är halt när man springer med henne vanligt utan bara när hon böjer på nacken..

Hej!

Tack för ditt svar!

Vetrinären kollade nyligen tänderna på honom en snabbis när han var förbi för c:a 2 månadersen. Han kunde inte se ngt akut så da han. Det var ett tag sen han blev raspad. Men hur ska de kunna sätta sej så att han haltar när han går i form? ;) Skriv gärna mer :)

Haltar han eller "hoppar" han? Om han haltar tycker jag du ska ta dit en vet eller åtminståne en kunnig hästperson som är duktig på att se hältor. Det kan ju även vara så att han kanske inte är stark nog för att gå i en kortare form utan behöver jobba lite mer i låg form ett tag. Men innan du jobbar mer med honom tycker jag att du ska fastställa att han inte är halt.

Islänningen hoppade till i högervarv - som om hon eg ville galoppera med frambenen, men viste att hon inte skulle och lät bli. Svårt att förklara... Tog ett större steg med HF och lyfte på så vis upp V-bog. När jag gav mer tygel gick det bättre. Efter raspningen blev det inte perfekt direkt men en klar skillnad, så det behöver ju inte bara ha varit tänderna. Efter raspning så slapp hon sadel ett tag. Sedan jobbade vi på "rakt" spår ute i skogen i låg form eller helt lång tygel i trav. Det tog ett bra tag att bli av med det helt men nu är det borta även på banan. Detta var tidigt i våras.

Jag tror att det kan ha varit en kombination av vassa tänder och felarbetat på dem en längre tid. Att hon då blivit spänd i kroppen och tillslut orkade hon inte mer. Blivit låst i bogen och så hoppsar hon fram när det blir för hög belastning på ena sidan. Jag tror att det var VF/HB som var problemet och genom att hoppa fram med HF skyfflar hon fram och underlättar för vänster bog. Men det är ju bara mina egna lekmannateorier. Det skulle ju likagärna kunnat ha suttit i ryggen. Vi hade inte någon vet ut för hon visade aldrig tendens till hälta utan ryttare och hoppsasteget kom bara under påfrestning, voltarbete med ryttare. Aldrig vid longering. Så vi antog att hon bara var svag och behövde jobba lite muskler på ett mer avslappnat sätt.

Hoppas det går bra för er!

Tack för ditt svar :) Han blir liksom att hacka dvs slå med huvudet och ta kortare steg med v. fram men även att man känner det här hacket med vf. Länger jag på tyglarna så går han rent, visar heller inte ngt när man springer. Han ska få vila nu i någon dag får se om han blir bättre, ringer annars självklart till klinik annars. Problemet är bara att vi åker utomlands i slutet på nästa vecka. Men han verkar ju absoult inte ha ont om han inte rids i form så har vi tur får vi plats på klinik före vi åker annars direkt efter vi kmr hem. :P Hästvakten får väll ut och skritta på han om det inte blir värre lite lungt i skogen tills vi åker och kollar han i så fall. :P

Sadeln har vi i vintras provat ut hos en sadelprovare. Har i oförsej fårskinnspad under nu vilket vi inte hade när jag testade den på han.. Kan de göra någon skillnad?

Ja. Padden förändrar hur sadeln ligger på hästen eftersom den fyller ut bommen. Om sadeln ligger rätt utan padd kommer den ligga i bakvikt om du stoppar ett fårskinn under. Men jag antar att du satte dit padden av någon anledning? Med eller utan padd finns den anledningen kvar.

Edit: därmed inte sagt att padden är orsaken till att din häst inte bär sig.

Min häst var lite sån för ett tag sen.. han var inte halt om vi longerade honom, men med ryttare kom hältan fram... knäledsinflammation vänster fram, fick behandlas och ska på återbesök idag!!
Säger inte att det är det din häst har, men på min syntes absolut ingenting förutom att han var halt när man red, främst på böjt spår....
min teori innan vi åkte till veterinär var att han hade sträckt sig i bogen i hagen och behövde vila.. skulle tro att det var en teori som jag långt inne hoppades att det skulle vara! Så var det inte.. :(

Tack för alla svar. Ja, jag kan rida på volt på långa tyglar utan att hon "hackar"..

Någon mer som har ngt förslag vad det kan vara?

Mvh

veterinär och kiropraktor hade nog jag satsat på =) kan ju oxå som andra skrivt bara vara att h*n inte orkar helt, är spänd elelr har något som irreterar henne i munnen! men man kan ju alltid ringa o rådfråga vetten innan man bestämemr sej =)

Hmm, nu har jag funderat mer på detta "hoppande" jag beskrev. Det jag tidigare sa är nog int rätt. Jag tror nu att islännngen lyfte upp HF för att lättare sätta under sig VB. Så det jag skrev är alltså FEL... tror jag. Men som jag sa så är jag bara lekman o inte någon annan än en helt vanlig spekulerande rytterska. Men jag har nu iallafall fastställt att det är VB som är svag och det är därför detta hoppande kommer. Men det är ju bara vad jag tror om islänningen, din kanske har något helt annat...

Har du kommit fram till vad det berodde på? Skulle vara kul att höra hurdet gått för er. :)

Hmm, nu har jag funderat mer på detta "hoppande" jag beskrev. Det jag tidigare sa är nog int rätt. Jag tror nu att islännngen lyfte upp HF för att lättare sätta under sig VB. Så det jag skrev är alltså FEL... tror jag. Men som jag sa så är jag bara lekman o inte någon annan än en helt vanlig spekulerande rytterska. Men jag har nu iallafall fastställt att det är VB som är svag och det är därför detta hoppande kommer. Men det är ju bara vad jag tror om islänningen, din kanske har något helt annat...

Har du kommit fram till vad det berodde på? Skulle vara kul att höra hurdet gått för er. :)

Hello!

Okejs :P Ska till klinik nästa vecka och kolla honom. Är bara ute på promenader och så tills vetrinären kollat på honom Hoppas på att det inte är ngt allvarligt :/ Jag tror kanske att det sitter i ryggen på honom då han ömmar lite på ett ställe. Håll tummarna att det inte är ngt farligt :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 554
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 203
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 613
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 847
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka