Hälta på ponnyn

En liten tanke från min sida med. Du skrev det är en hyrponny, inte en du äger. Förstår såklart du bryr dig väldigt mycket om denna tjejen, men om det fortsätter vara så mycket problem med henne, så hade jag nog funderat på att lämna tillbaka henne och köpa en egen. Man vet aldrig om ägaren plötsligt vill ha tillbaka henne etc, (finns massor knäppa historier bara på buke om hyr/foderhäst) så har du lagt så mycket tid/pengar på en häst som inte är din. Det skall jo vara kul med häst och tycker det verkar vara väldigt mycket bekymmer för dig med en häst som inte ens är din :( Hoppas du tar det på bästa sätt, för menar verkligen inget elakt med detta alls, men du verkar verkligen bry dig. Tycker om man skal lägga så mycket pengar på en skadad häst, så skall man vara ägare. Tycker det är lite orättvist av ägaren att du hyr en ponny och då skall stå med dessa problem. (vilket ju enbart är min åsikt).

Skickar mina bästa tankar :heart
 
En liten tanke från min sida med. Du skrev det är en hyrponny, inte en du äger. Förstår såklart du bryr dig väldigt mycket om denna tjejen, men om det fortsätter vara så mycket problem med henne, så hade jag nog funderat på att lämna tillbaka henne och köpa en egen. Man vet aldrig om ägaren plötsligt vill ha tillbaka henne etc, (finns massor knäppa historier bara på buke om hyr/foderhäst) så har du lagt så mycket tid/pengar på en häst som inte är din. Det skall jo vara kul med häst och tycker det verkar vara väldigt mycket bekymmer för dig med en häst som inte ens är din :( Hoppas du tar det på bästa sätt, för menar verkligen inget elakt med detta alls, men du verkar verkligen bry dig. Tycker om man skal lägga så mycket pengar på en skadad häst, så skall man vara ägare. Tycker det är lite orättvist av ägaren att du hyr en ponny och då skall stå med dessa problem. (vilket ju enbart är min åsikt).

Skickar mina bästa tankar :heart
Jag förstår verkligen hur du tänker och jag tar det inte som något illa och hade det inte varit för att hon är just den hästen så hade hon nog inte stått här längre, det ända som är skönt är att jag vet att vi iallafall får ha henne till sommaren då hon är körhäst och bara kostar pengar för ägaren innan dess eftersom att hon endast användas på sommaren till körning eller ja då går hon remmarlags häst men jag har någon fånig dröm om att kunna köpa loss henne därifrån då hennes hovar inte tål belastningen för den typen av jobb och hon älskar verkligen att hoppa och bli riden men men:o jag håller med om att jag inte har fått den respons från ägaren hon har hållit sig undan från frågor om hästen osv men vi gick samtidigt in i avtalet på vinst och förlust:( men samtidigt nu är de dyraste kostnaderna ”avklarade” och ponnyn checkad från typ topp till öra vilket är bra men jag håller I grund och botten med digom att det är ganska korkat att fortsätta betala pengar för ett ”problem” men kärlek kan göra den mest förståndige oförståndig och har vi kämpat hela hösten för att inte njuta av det roliga som äntligen börjat komma:heart
 
Jag förstår verkligen hur du tänker och jag tar det inte som något illa och hade det inte varit för att hon är just den hästen så hade hon nog inte stått här längre, det ända som är skönt är att jag vet att vi iallafall får ha henne till sommaren då hon är körhäst och bara kostar pengar för ägaren innan dess eftersom att hon endast användas på sommaren till körning eller ja då går hon remmarlags häst men jag har någon fånig dröm om att kunna köpa loss henne därifrån då hennes hovar inte tål belastningen för den typen av jobb och hon älskar verkligen att hoppa och bli riden men men:o jag håller med om att jag inte har fått den respons från ägaren hon har hållit sig undan från frågor om hästen osv men vi gick samtidigt in i avtalet på vinst och förlust:( men samtidigt nu är de dyraste kostnaderna ”avklarade” och ponnyn checkad från typ topp till öra vilket är bra men jag håller I grund och botten med digom att det är ganska korkat att fortsätta betala pengar för ett ”problem” men kärlek kan göra den mest förståndige oförståndig och har vi kämpat hela hösten för att inte njuta av det roliga som äntligen börjat komma:heart
finns det möjlighet för dig att kanske köpa loss ponnyn redan nu? för tyvärr många som utnyttjar goda folk och då "tar tillbaka" hästen när fodervärd etc har fixat den med veterinär etc.
 
finns det möjlighet för dig att kanske köpa loss ponnyn redan nu? för tyvärr många som utnyttjar goda folk och då "tar tillbaka" hästen när fodervärd etc har fixat den med veterinär etc.
Det vet jag tyvärr inte hur ägaren ställer sig till det men fråga kan man ju absolut göra det är bara så att de inte begär ett överpris för henne hon är ju trots allt 10 snart 11 ingen vidare bra utbildning rid mässigt det är en av anledningarna till att jag fastnade för henne som ett projekt sen så blev jag kär;) hon har ju även sin historik här iallafall med inflammerad kontsenskida karies och magsår:wtf: men finns det rim och ranson i priset vore det absolut den bästa lösningen som jag ser det:) jag hoppas inte denna människan är så ful men min morfar har hjälpt den familjen mycket så det vore väldigt jobbigt för dom (de bor på en liten ö)om han har hjälpt till med massa maskiner osv och sen går dom och gör dumheter runt mig pengarna till hyran var även en födelsedagspresent från honom till mig eftersom att de visste hur mycket jag tyckte om denna lilla hästen
 
@Ronja Karlsson Bara en parentes, det är väldigt lätt att förstå vem ägaren är utifrån dina inlägg. Inte för att jag nödvändigtvis tycker att du skrivit något opassande men det finns ofta någon som känner någon som…
 
Även jag vet vilket ställe det är nu.

Jag har jobbat på en ridskola (vilket i detta fallet kan vara jämförbart) och skulle säga såhär om att köpa loss från en verksamhet: hästar som funkar temperamentsmässigt och är inskolade i verksamhetens system är värda betydligt mer för verksamhetens lönsamhet än summan de skulle få ut av att sälja dem till en privatperson. Elva år är ingen hög ålder alls på en häst. Dock så har hon ju nu en skadehistorik som kan påverka framtiden i verksamheten, det talar till din fördel. Det kan ju såklart vara värt att lägga ett bud om du vill det, men då får du verkligen se till att inte lägga ett skambud.
 
Nah, mest att det kan vara bra att bära med sig att det inte är så anonymt på internet :) det skulle inte vara första gången som ägare läser grejer på forumet och blir irriterade.
Det är ju förvisso sant det ska jag tänka på i framtiden, tack för påminnelsen om att internet inte är min dagbok:p
 
Även jag vet vilket ställe det är nu.

Jag har jobbat på en ridskola (vilket i detta fallet kan vara jämförbart) och skulle säga såhär om att köpa loss från en verksamhet: hästar som funkar temperamentsmässigt och är inskolade i verksamhetens system är värda betydligt mer för verksamhetens lönsamhet än summan de skulle få ut av att sälja dem till en privatperson. Elva år är ingen hög ålder alls på en häst. Dock så har hon ju nu en skadehistorik som kan påverka framtiden i verksamheten, det talar till din fördel. Det kan ju såklart vara värt att lägga ett bud om du vill det, men då får du verkligen se till att inte lägga ett skambud.
Jo det är jag helt klart med på dock känner jag att denna tråden svävade iväg lite ifrån det egentliga ämnet:) så jag vore glad om fortsatta svar var om min fråga:D
 
Jag tycker inte att hon börjar se tanig ut, jag tycker också att hon ser bättre ut nu än den gamla bilden du postade. Fett lägger ju sig över hela kroppen, de flesta hästar i normalhull har vad som ser ut som en grop vid höftbenet så inte konstigt att den syns mer. Tips är att jämföra med andra hästar runt omkring när man funderar på sånt, då kan man se om de har samma sak eller om det bara är på ens egen
 
Jag tycker inte att hon börjar se tanig ut, jag tycker också att hon ser bättre ut nu än den gamla bilden du postade. Fett lägger ju sig över hela kroppen, de flesta hästar i normalhull har vad som ser ut som en grop vid höftbenet så inte konstigt att den syns mer. Tips är att jämföra med andra hästar runt omkring när man funderar på sånt, då kan man se om de har samma sak eller om det bara är på ens egen
Okej så då är det antagligen bara jag som är lite nojjig:angel:men jag är så rädd att det sista skyddande lagret över revbenen ska försvinna:)Det ska jag absolut göra hästarna i stallet jag står i är dock antingen i något överhull eller underhull men det ska jag absolut kolla på när jag träffar fler hästar:)
 
Okej så då är det antagligen bara jag som är lite nojjig:angel:men jag är så rädd att det sista skyddande lagret över revbenen ska försvinna:)Det ska jag absolut göra hästarna i stallet jag står i är dock antingen i något överhull eller underhull men det ska jag absolut kolla på när jag träffar fler hästar:)

Det sista skyddande lagret över revbenen? Vad menar du med det?

Hästen skall inte ha ett lager fett över revbenen.

sen förstår jag problematiken i och ångesten över att ponnyn går ner i vikt okontrollerat. Och är det inte nåt fysiskt fel på hästen (matsmältningssytem, tänder, annat) så behöver hästen få I sig mer energi (och ev protein) än den får just nu. Äter den dåligt får man jobba med mer energitäta fodermedel, tex olja och kraftfoder av olika sorter. Eller byta till ett bättre grovfoder.

Det är heller inte ovanligt att hästar som gått med proteinynderskott hela hösten börjar tappa runt den här tiden på året då sommarpälsen skall sättas och så finns det inget att ta av.
 
Det sista skyddande lagret över revbenen? Vad menar du med det?

Hästen skall inte ha ett lager fett över revbenen.

sen förstår jag problematiken i och ångesten över att ponnyn går ner i vikt okontrollerat. Och är det inte nåt fysiskt fel på hästen (matsmältningssytem, tänder, annat) så behöver hästen få I sig mer energi (och ev protein) än den får just nu. Äter den dåligt får man jobba med mer energitäta fodermedel, tex olja och kraftfoder av olika sorter. Eller byta till ett bättre grovfoder.

Det är heller inte ovanligt att hästar som gått med proteinynderskott hela hösten börjar tappa runt den här tiden på året då sommarpälsen skall sättas och så finns det inget att ta av.
Jag är inte riktigt säker på vad jag menade:rofl: jag var väldigt väldigt trött när jag skrev det:p
Jag vet inte riktigt om det är så att hon har problem att ta upp näringen från fodret men jag tror inte att det är så:) okej så 10 mj överskott är inte tillräckligt? Utan hon bör få mer mat i form av hösilage/kraftfoder? Då kommer jag till nästa fråga vad finns det för bra energitäta foder, jag har funderat på linfrökaka eftersom att man inte behöver ge så mycket för att få upp energi och protein:) hennes behov har fyllts men vi har lagt henne ganska precis på vad hon behöver av protein:) men det kanske inte var tillräckligt då
 
Okej så då är det antagligen bara jag som är lite nojjig:angel:men jag är så rädd att det sista skyddande lagret över revbenen ska försvinna:)Det ska jag absolut göra hästarna i stallet jag står i är dock antingen i något överhull eller underhull men det ska jag absolut kolla på när jag träffar fler hästar:)

De ska inte ha ett skyddande lager över revbenen. Revbenen ska inte synas men kännas utan tryck bara man lägger handflatan emot.

Din fina ponny ser bättre ut på senaste bilden, men är fortfarande lite väl rund utifrån bilden. Göd henne inte mer. Hon ska inte upp i vikt eller hull utifrån bilden! Utan fortsätt ha koll. Just nu är naturligt för hästar i överhull, IR hästar osv att bli av med depåer mm. Så det behöver inte vara så att hon är sjuk. Men då bör det stabilisera sig sen när det är normalt hull.

Hoppas hältan håller sig borta!
 
De ska inte ha ett skyddande lager över revbenen. Revbenen ska inte synas men kännas utan tryck bara man lägger handflatan emot.

Din fina ponny ser bättre ut på senaste bilden, men är fortfarande lite väl rund utifrån bilden. Göd henne inte mer. Hon ska inte upp i vikt eller hull utifrån bilden!

Hoppas hältan håller sig borta!
Bara tillägg - revbenen ska inte synas när hästen står still men gärna skymtas i rörelse (svårt dock på vintern om de har mkt päls).
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
334
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp