Hälta på ponnyn

Jag är inte riktigt säker på vad jag menade:rofl: jag var väldigt väldigt trött när jag skrev det:p
Jag vet inte riktigt om det är så att hon har problem att ta upp näringen från fodret men jag tror inte att det är så:) okej så 10 mj överskott är inte tillräckligt? Utan hon bör få mer mat i form av hösilage/kraftfoder? Då kommer jag till nästa fråga vad finns det för bra energitäta foder, jag har funderat på linfrökaka eftersom att man inte behöver ge så mycket för att få upp energi och protein:) hennes behov har fyllts men vi har lagt henne ganska precis på vad hon behöver av protein:) men det kanske inte var tillräckligt då

Vissa hästar är väldigt känsliga när det kommer till balansen mellan energi och protein. Och de hästarna kan man nästan ge så mycket extra energi som helst utan att de går upp i vikt, för de behöver att proteinet hänger med också.

Just linfrökaka vet jag inte om ni har så stor användning av här, det är väldigt mycket energi per protein, vilket gör att det inte kommer göra så mycket för att få balansen ok.

Och ett tilläggg: på den senaste bilden ser din häst absolut inte mager ut. Det är svårt att säga utan att kunna känna på hästen och iom att vinterpäls men råden om foder handlar om att stoppa den okontrollerade viktnedgången.
 
Bara tillägg - revbenen ska inte synas när hästen står still men gärna skymtas i rörelse (svårt dock på vintern om de har mkt päls).

Nja det där beror helt på ras och byggnad det där tycker jag. Skönjer du revbenen I rörelse på en fjording eller en welsh t ex så är den rätt rejält tunn. Mer tunn än varmblodet eller fullblodet du Skönjer revbenen på
 
Vissa hästar är väldigt känsliga när det kommer till balansen mellan energi och protein. Och de hästarna kan man nästan ge så mycket extra energi som helst utan att de går upp i vikt, för de behöver att proteinet hänger med också.

Just linfrökaka vet jag inte om ni har så stor användning av här, det är väldigt mycket energi per protein, vilket gör att det inte kommer göra så mycket för att få balansen ok.

Och ett tilläggg: på den senaste bilden ser din häst absolut inte mager ut. Det är svårt att säga utan att kunna känna på hästen och iom att vinterpäls men råden om foder handlar om att stoppa den okontrollerade viktnedgången.
Så det vore alltså bättre att få upp balansen än öka energin då alltså?:) Just nu har hon (om jag räknat rätt) en kvot på 5,8 g/mj Så det är alltså den som behöver ökas isåfall?:)
 
Så det vore alltså bättre att få upp balansen än öka energin då alltså?:) Just nu har hon (om jag räknat rätt) en kvot på 5,8 g/mj Så det är alltså den som behöver ökas isåfall?:)
Visst gjorde du relativt nyligen en ändring då du fick hjälp att räkna och sen ökade proteinet? Hur länge sedan var det?
Om det var nyligen så skulle jag nog avvakta och se hur det faller ut.
 
De ska inte ha ett skyddande lager över revbenen. Revbenen ska inte synas men kännas utan tryck bara man lägger handflatan emot.

Din fina ponny ser bättre ut på senaste bilden, men är fortfarande lite väl rund utifrån bilden. Göd henne inte mer. Hon ska inte upp i vikt eller hull utifrån bilden! Utan fortsätt ha koll. Just nu är naturligt för hästar i överhull, IR hästar osv att bli av med depåer mm. Så det behöver inte vara så att hon är sjuk. Men då bör det stabilisera sig sen när det är normalt hull.

Hoppas hältan håller sig borta!
Okej så det du säger är att hon ska inte upp men inte heller ner super mycket eller har jag tolkat det fel?:) ja det tycker jag är skönt just att depåerna försvinner med tanke på att närhon kom hem så kunde jag hålla en av depåerna i min hand utan att det var hela depån:angel:så jag ska helt enkelt ha lite is i magen
 
Visst gjorde du relativt nyligen en ändring då du fick hjälp att räkna och sen ökade proteinet? Hur länge sedan var det?
Om det var nyligen så skulle jag nog avvakta och se hur det faller ut.
Det var för ca 1 vecka sedan så gick hon från 7 kg hösilage till 8,5/9 och även från 0,3 kg protein till 0,5 kg jag tror det var allt som ändrades eller förresten jag tog bort mineralerna då hon får i sig allt hon behöver magnesium,kalcium fosfor osv. Genom protein koncentratet och la till lite salt eftersom att det var det enda mineralerna hjälpte henne med:) så då har jag lite is i magen då:)
 
Okej så det du säger är att hon ska inte upp men inte heller ner super mycket eller har jag tolkat det fel?:) ja det tycker jag är skönt just att depåerna försvinner med tanke på att närhon kom hem så kunde jag hålla en av depåerna i min hand utan att det var hela depån:angel:så jag ska helt enkelt ha lite is i magen

Det är svårt utan att ha klämt och känt på hästen själv. Men utifrån bilden (som kan luras) så är hon inte underviktig och hon ser bättre ut än innan. Hon ser dessutom ut att ha haft rejäla depåer, vilket kan man inte behöver bero på t ex IR. Då det är en tid då många tappar depåer utan att foderstaten ändrats skulle det kunna vara det som gör viktnedgång fast du inte försökt få henne att gå ner i vikt.

Sen är det om man haft en tjock häst lätt att bli hemmablind och tycka den är för smal fast den fortfarande är rund t ex. Man jämför ju med när den var för tjock och skillnaden.

Så jag skulle inte ändra något i foderstaten utan helt enkelt vänta och se. Om hästen går ner så den blir mager skulle jag kontakta veterinär. Om hästen "stannar" I vikt och revbenen känns och inga depåer så är den normal i hullet och då skulle jag fortsätta med samma foderstat. Om hästen slutar gå ner men du inte känner revbenen och den fortfarande har depåer skulle jag ta bort dess överskott på MJ

Men för stunden skulle jag inte göra något alls mer än hålla nog koll på vikten och vänta. Allt utifrån info i tråden och bilder. Det allra bästa är om någon kunnig kunde känna på hästen i verkligheten och råda efter det.
 
Nja det där beror helt på ras och byggnad det där tycker jag. Skönjer du revbenen I rörelse på en fjording eller en welsh t ex så är den rätt rejält tunn. Mer tunn än varmblodet eller fullblodet du Skönjer revbenen på
Det är en av sakerna jag tycker är svår just för att det skiljer en en del från vad som är tunn och inte från ras till ras:)
 
Det var för ca 1 vecka sedan så gick hon från 7 kg hösilage till 8,5/9 och även från 0,3 kg protein till 0,5 kg jag tror det var allt som ändrades eller förresten jag tog bort mineralerna då hon får i sig allt hon behöver magnesium,kalcium fosfor osv. Genom protein koncentratet och la till lite salt eftersom att det var det enda mineralerna hjälpte henne med:) så då har jag lite is i magen då:)
Avvakta några veckor och se hur det utvecklas.
 
Det är en av sakerna jag tycker är svår just för att det skiljer en en del från vad som är tunn och inte från ras till ras:)

Dock ska du kunna känna revbenen på alla. Så det är en ganska bra tumregel. Om du lägger handflatan emot ska du med ett lättare tryck känna revbenen även på t ex shettis, fjord, welsh osv. Så tänkt inte att hon ska ha ett "skyddande lager" där. Det ska varken häst, hund, katt eller människa ha.
 
Det är svårt utan att ha klämt och känt på hästen själv. Men utifrån bilden (som kan luras) så är hon inte underviktig och hon ser bättre ut än innan. Hon ser dessutom ut att ha haft rejäla depåer, vilket kan man inte behöver bero på t ex IR. Då det är en tid då många tappar depåer utan att foderstaten ändrats skulle det kunna vara det som gör viktnedgång fast du inte försökt få henne att gå ner i vikt.

Sen är det om man haft en tjock häst lätt att bli hemmablind och tycka den är för smal fast den fortfarande är rund t ex. Man jämför ju med när den var för tjock och skillnaden.

Så jag skulle inte ändra något i foderstaten utan helt enkelt vänta och se. Om hästen går ner så den blir mager skulle jag kontakta veterinär. Om hästen "stannar" I vikt och revbenen känns och inga depåer så är den normal i hullet och då skulle jag fortsätta med samma foderstat. Om hästen slutar gå ner men du inte känner revbenen och den fortfarande har depåer skulle jag ta bort dess överskott på MJ

Men för stunden skulle jag inte göra något alls mer än hålla nog koll på vikten och vänta. Allt utifrån info i tråden och bilder. Det allra bästa är om någon kunnig kunde känna på hästen i verkligheten och råda efter det.
Det förstår jag att det är med tanke på den mammutpälsen:p det är helt rätt att depåerna var stora när hon kom, det är det som är så svårt med tanke på att jag har sett henne gå från fet där du inte ens kunde ana revbenen om du tryckte hårt till en vikt där hon är mer som hon ska:) eftersom att allas råd lyder samma så blir det till att vänta i minst 2 veckor till:)
 
Dock ska du kunna känna revbenen på alla. Så det är en ganska bra tumregel. Om du lägger handflatan emot ska du med ett lättare tryck känna revbenen även på t ex shettis, fjord, welsh osv. Så tänkt inte att hon ska ha ett "skyddande lager" där. Det ska varken häst, hund, katt eller människa ha.
Tack då har jag något att utgå ifrån när jag känner på henne:)
 
Nja det där beror helt på ras och byggnad det där tycker jag. Skönjer du revbenen I rörelse på en fjording eller en welsh t ex så är den rätt rejält tunn. Mer tunn än varmblodet eller fullblodet du Skönjer revbenen på

Jag vill bara flika in här lite. Du har generellt rätt MEN jag vill också belysa individen.
Vi har t.ex en fjording som har bröstkorg utåt sidorna (hingst som ser dräktig ut bakifrån i rätt hull) där revbenen faktiskt syns i vissa rörelser. När han svänger kraftigt, tar ett djupt andetag eller jobbar ordentligt med bukmusklerna.

De andra har inte det "problemet", också fjordhästhingstar. De är som du beskriver.
 
Hejsan jag har fortfarande problem med henne hon får för tillfället 10 mj överskott mer protein än vad som görs åt men ändå så ser hon bara tanigare och tanigare ut analys värdena finns längre upp i denna tråden så vad gör man?:) Jag skickar med ett par bilder på hur hon ser ut i kroppen och för att klargöra så är hon inte mager men det syns att något är lite galet:)Visa bifogad fil 83799

Detta är, utan att ha känt på hästen, en häst i rätt hull. Möjligen döljer pälsen lite.

Men, man ska känna bogbladet tydligt, revbenen ska kännas men inte synas, manken ska finnas (inte som de flesta tror; att fjordhästen inte har någon manke) höftknölarna ska kännas och svansbenet med.
 
Detta är, utan att ha känt på hästen, en häst i rätt hull. Möjligen döljer pälsen lite.

Men, man ska känna bogbladet tydligt, revbenen ska kännas men inte synas, manken ska finnas (inte som de flesta tror; att fjordhästen inte har någon manke) höftknölarna ska kännas och svansbenet med.
Tack! Jag ska kika in filmen du skickade:) det märkte jag när hon gick ner i vikt i takt med att vikten minskade ju mer manke hade hon:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
369
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
354
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp