Bukefalos 28 år!

Hämtning av död häst?

Kickis

Trådstartare
Min gamla nordsvensk dog i stallet i går. Ska ringa så att sanitetsslakt kommer och hämtar honom, men undrar om jag själv måste få ut honom ur stallet eller sköter dom om det?
Hur har ni andra fått göra där hästarna har dött inne i stallet?
 
Sv: Hämtning av död häst?

Först vill jag beklaga, så tråkigt.

Mitt gamla sto avlivades i sin box i mars i år.

Jag tänkte att hur ska det gå att få ut henne.
Men det var absolut inga problem.
Jag anlitada svensk lantbruksservice, och han fixade det trots att det var flera vinklar som hon skulle passera. Det tog mindre en 5 min, trots att hon legat där en natt.
 
Sv: Hämtning av död häst?

Vad tråkigt för er att förlora en häst:cry:

OM man har grejer själv så man kan dra ut kroppen så tycker jag att man kan göra det- det är lite "praxis" här nere i allafall, men annars fixar säkert transportören det, de flesta hästägare idagens samhälle har inte tillgång till traktor/vinch mm...

Om du är lite orolig,ring tillbaka och hör med dom.
 
Sv: Hämtning av död häst?

Han var 32 år gammal och jag hade tänkt ta bort honom till hösten, men nu dog han fridfullt i lösdriften, med mitt sto och föl i närheten av sig (han älskade föl). Sorgligt men det känns endå oki.

Jag har inte ringt dem än för dom hade inte telefontid för äns på måndag. Men skulle vilja veta nu om vi måste ta ut honom. Är inte så sugen på att hålla på med det om några dagar när han legat ett tag. Krävs nog en hel del övertalning för att få min man att hjälpa till oxå, så jag skulle helst vilja slippa.
 
Sv: Hämtning av död häst?

den bästa döden en häst kan få.. vad glad över det att han fick en sådan vacker död.

Önskar och hoppas att mitt idag 25 åriga sto får uppleva samma död.
Jag vill hitta henne i lösdriften med de hästar hon älskar:love:

Men inte tror jag att ägaren skall slita och dra i hästen när man är ledsen och allt.
Det gör nog företaget som kommer och skall hämsta hästen...
 
Sv: Hämtning av död häst?

Oj vad gammal han blev! Det är den äldsta nordsvensk som jag hört talas om!

Han blev ju nästan lika gammal som mitt russ. (.Bracke dog också i boxen- vi drog ut honom med grannens hjulllastare)

Våran äldsta nordsvensk fyller 20 nästa år, jag hoppas verkligen att han blir lika gammal som din blev!

Vad var det för stam på honom?

Man blir så ledsen när dom dör! Men samtidigt känns det bra att lyckats med att få en häst att bli så gammal för det betyder ju att man tagit väl hand om sin häst!

Jag bävade när mitt gamla russ dog för jag hade ägt honom då i över 20 år och räknade ut att om jag direkt köpte ett föl och det skulle bli lika gammalt så skulle jag vara kring 70 år när det fölet var gammalt på så vis skulle man bara behöva ha en 2 st hästar under sin livstid och det är djupt.

Tänker på alla som har hästar som slit och slängvaror, folk köper och säljer och avlivar så fort det inte passar längre. Inte ser dom hästen som sin vän och kamrat!

Hur ofta har jag inte fått höra om mina 2 gamla ponnyer saker som " när ska du avliva honom? Du har ju ingen nytta av honom nu när du är för stor och tung att rida, han är ju så gammal så han kan ju inte prestera.....

Hur kan du ha honom kvar han äter ju så mycket kraftfoder att han blir dyr i drift etc etc. När man berättade för folk att man skulle till hästtandläkaren...- Ska du verkligen kosta på en så gammal häst!"

Men vaddå! Är hästen någotsånär frisk och levnadsglad...varför ska man då ta bort den bara för att den börjar bli litet dyr i underhåll?

Heder till alla som ger sina gamla hästar paybacktime och månar om dem på deras ålderdom!!!!!

/Kung Tulle
 
Sv: Hämtning av död häst?

KungTulle skrev:
Tänker på alla som har hästar som slit och slängvaror, folk köper och säljer och avlivar så fort det inte passar längre. Inte ser dom hästen som sin vän och kamrat!

Hur ofta har jag inte fått höra om mina 2 gamla ponnyer saker som " när ska du avliva honom? Du har ju ingen nytta av honom nu när du är för stor och tung att rida, han är ju så gammal så han kan ju inte prestera.....

Hur kan du ha honom kvar han äter ju så mycket kraftfoder att han blir dyr i drift etc etc. När man berättade för folk att man skulle till hästtandläkaren...- Ska du verkligen kosta på en så gammal häst!"

Men vaddå! Är hästen någotsånär frisk och levnadsglad...varför ska man då ta bort den bara för att den börjar bli litet dyr i underhåll?

Heder till alla som ger sina gamla hästar paybacktime och månar om dem på deras ålderdom!!!!!

/Kung Tulle


:bow: Håller fullständigt med dig. Folk köper, säljer, avlivar endast för att det inte passar längre. Hästar har blivit till maskiner, och produkter. Det är tydligen i mångas ögon inte ett levande djur, med känslor och viljor. Själv ser jag på min häst som min bästa vän, och jag skulle aldrig lämna bort henne för någonting i världen. Jag tycker faktiskt att djur är mer värda än många, många människor. Vi människor bygger städer, förorenar, vandaliserar, mördar, misshandlar. Och ofta är det djuren som blir offer. Sorligt med sant. Hoppas det får ett slut, och att djuren, som vi själv tämjt, får leva sitt liv med någon som ger de kärlek, omvårdnad och tid!

/Ellen
 
Sv: Hämtning av död häst?

lite off topic, men vad skönt att höra att det finns fler som behåller sina gamla hästar och ger dem en värdig ålderdom!
Jag har till och med tagit det beslutet nu att låna ut min ponny till tävlingsryttare istället för att sälja så att jag kan ta hem honom när han blir gammal eller skadad så att ingen avlivar honom för att få ut på försäkring eller för att de helt enkelt inte har nytta av honom längre. Tänkte först sälja eftersom man kan få ut lite pengar för honom och jag och sambon ska precis till å renovera ett gammalt hus, så pengarna skulle ju sitta fint men även sambon håller med om att ponnyns bästa är viktigare!:love:
 
Sv: Hämtning av död häst?

Beklagar sorgen men som sagt, det bästa slut han kunde få...

Tänkte på en sak, kanske P & J kan hjälpa dig att få ut honom iallafall, i väntan på att han kan bli hämtad? J är ju jätteduktig med sånt och dessutom klarar han av det!
Bara en tanke... Dom bor ju nästgårds.....
 
Sv: Hämtning av död häst?

Oj,vilken hög ålder för en nordis!

Då förstår jag att det känns skönt för dig att han fick somna in på det viset...
 
Sv: Hämtning av död häst?

Fick till slut tag på slskteriet och dom sa att de bästa var att få ut honom så fort som möjligt, för annars finns risk att lukten sätter sig. Men jag fick min man att ställa upp och det gick rätt så smidigt att dra ut honom med traktorn. Om jag har tur så kommer de "redan" på måndag och hämtar honom.

Min morfar fick med honom på köpet när han köpte ett gotlandsruss till oss barnbarn, nån gång i mitten på 80-talet. Han hade vart för liten och för stressad för att kunna jobba i skogen, så de skulle ta bort honom annars. Så han har levt på "övertid" sen dess.
 
Sv: Hämtning av död häst?

Det har funnits papper på honom, men de är tyvärr borta. Ringde förra ägaren (han som ville slakta honom) och fick veta att uppfödaren vart död sen länge. Roligt endå att veta att en häst på över 30 år som bara haft 3 ägare.
 
Sv: Hämtning av död häst?

beklagar verkligen..
men som de föregående har sagt så är det ändå en "bra" död och med vänner runt omkring sig =)

Lycka till med alltin D:
 
Min gammelman (kblstravare 31 år gammal), fick en stroke i boxen en morgon och kom inte upp. Fick somna in med huvudet i mitt knä. Blev hämtad dagen efteråt, då var inte jag med.
Fick stroke antagligen pga sin PPID
 
Min gamla nordsvensk dog i stallet i går. Ska ringa så att sanitetsslakt kommer och hämtar honom, men undrar om jag själv måste få ut honom ur stallet eller sköter dom om det?
Hur har ni andra fått göra där hästarna har dött inne i stallet?

Min förra häst dog i hagen, tyvär nere i dalen och det hade varit omöjligt för lbt att hämta honom. Tack och lov så kunde höbonden vi hade komma med sin traktor och få upp honom på gårdsplanen. Vet inte hur dock då jag inte ville vara med (mina stallkompisar ställde upp, dels ringde och dels var med) jag gick iväg och kom tillbaka när han var på gårdsplanen och sa hejdå då. Fick vänta 2 dygn innan lantbrukstjänst kom och hämtade, även då betalade jag bara och gick sen undan, trots att jag vet exakt hur det går till då jag hjälp stallkompisar att ta bort sina. Men ens egen vill man inte se.

När jag var yngre drabbades en häst av stroke under natten, vart förlamad i bakdelen och kom alltså inte ut från boxen, han hade dom vinschat ut när dom kom och hämtade, trots att stallet var L-format. Det brukar kunna lösa sig.

Stor kram
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 743
Senast: Johannna1
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp