Bukefalos 28 år!

S

Silly

Vad ska man göra åt det? Rida, ge mindre mat... Funkar tyvärr inte.. Tror inte att det i det här fallet handlar om fet, eller? Är det tecken på brist av någonting?

Hästen i fråga käkar väldigt lite ensilage för att få bort magen, ingen kraft, bara lite betfor, går på gräs under dagarna och rids varje dag, 30-40 min. Är lite omusklad i övrigt men bara lite, inte mager på något sätt. Har haft två föl också men det är drygt 6 år sen.

Frågar inte efter en foderstat utan vad man kan göra åt magen :confused: Om det går att göra något..

//Silly
 
Sv: Hängmage

Är hösilaget analyserat? Om inte, så gör det. Låter som det är proteinbrist. Annars är det maggympa som gäller. Klättring, cavalettibommar osv.
 
Sv: Hängmage

Vi har ett par balar från förra året som hästarna ska käka upp innan vi analyserar det här årets skörd, så det tar ett par veckor till. Ska jag ge henne lite soja i fodret?
 
Sv: Hängmage

Utan att ha sett hästen är det svårt att säga något.

Proteinbrist kan ge intryck av "svullen" buk. Halmglufsare brukar också bli bukiga.

Bedömningen om hästen är fet eller inte gör du över revbenen. De ska i normalfallet inte synas, men kännas när du drar med handen. Sedan gäller det ju att använda ögat och förnuftet också.

Se till att hästen får sitt grovfoderbehov uppfyllt (MINST 1 kg ts/100 kg häst, det är bättre att ligga över här för att vara på den säkra sidan).

Jag hade hellre kompletterat med lucern än med soja, om du är orolig för proteinhalten. Lucern är snällare mot magen.
 
Sv: Hängmage

Det låter som proteinbrist om hästen är omusklad i övrigt.

Annars kan en häst med svaga bukmuskler se bukig ut i vila, men när den rids och använder musklerna så dras buken upp, för att sedan "ramla ner" igen en stund efter ridpasset...;)

Det är inget konstigt eller fel att det blir så, men ju mer tränad bukmuskulaturen blir, desto mer håller den emot även i vila.

Ge hellre lucern eller annat "snällt" proteinfoder när du ger extra till det oanalyserade fodret, soja bör man inte experimentera med utan bara ge när man vet att det fattas protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 880
Senast: Rugge
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp