Proteintillskott vid tillfällig högiva?

Ise

Trådstartare
Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det ingen skada på så kort tid?

Vi har ett hö med 8,4 MJ/kg och 35 gsmbrp/kg. Under vintern har ponnyn ätit muscle up för att få upp proteinmängden. Nu går hon på bete och får bara lite betfor och salt. Jag tävlar lite fälttävlan på lägre nivå och då blir det ju en del helger med hö, samt ska jag på ett hoppmeeting (Tors-sön) då det också kommer fodras med hö. Ska jag ge muscle up under dessa dagar eller är det bara dumt för magen med ändring under så kort tid. Ponnyn i fråga är lite rund men har inte haft fångkänning och blir inte dålig i magen.

Tack på förhand
//Ise
 
Är den redan rund hade jag inte gett något proteintillskott.
Men under vintern när hon bara äter hö måste jag ju ge proteintillskott men se till att hålla mängden MJ nere. Varför ska jag inte ge proteintillskott till en rund häst? Förstår om det inte behövs under en så begränsad tid till någon häst men varför inte till en just rund häst🤔Är bara nyfiken så du får gärna utveckla😊
 
Men under vintern när hon bara äter hö måste jag ju ge proteintillskott men se till att hålla mängden MJ nere. Varför ska jag inte ge proteintillskott till en rund häst? Förstår om det inte behövs under en så begränsad tid till någon häst men varför inte till en just rund häst🤔Är bara nyfiken så du får gärna utveckla😊
Tänker att är hon rund får hon i sej (mer än) tillräckligt ändå,
för enstaka period eller tom enstaka dagar hade jag inte fodrat på med extra protein. Eller nåt extra alls så att säga.
Går den vanligen på gräs bör det vara alldeles tillräckligt.

Är det en tunn häst eller en som tunnar ur fort (svårfödd) hade den fått extramat men en rund en har ju definitivt endel att ta av och jag hade inte oroat mej.
 
Men under vintern när hon bara äter hö måste jag ju ge proteintillskott men se till att hålla mängden MJ nere. Varför ska jag inte ge proteintillskott till en rund häst? Förstår om det inte behövs under en så begränsad tid till någon häst men varför inte till en just rund häst🤔Är bara nyfiken så du får gärna utveckla😊
Om vi tittar till oss själva så har vi inte behov av en perfekt anpassad foderstat varje dag. Vissa dagar äter vi mer av vissa saker och vissa mer av något annat. Det gör inte att vi får problem med brister. Det måste fungera exakt likadant hos våra hästar. Får din häst för lite protein och felaktig minderalbalans ett par dagar så lär den inte ta den minsta lilla skada.
Lider redan individen av brister är det givetvis större risk för problem
 
Tänker att är hon rund får hon i sej (mer än) tillräckligt ändå,
för enstaka period eller tom enstaka dagar hade jag inte fodrat på med extra protein. Eller nåt extra alls så att säga.
Går den vanligen på gräs bör det vara alldeles tillräckligt.

Är det en tunn häst eller en som tunnar ur fort (svårfödd) hade den fått extramat men en rund en har ju definitivt endel att ta av och jag hade inte oroat mej.
Fast det är inget man kan räkna med. En häst kan vara gravt överviktig och ändå ha proteinbrist.
 
Fast det är inget man kan räkna med. En häst kan vara gravt överviktig och ändå ha proteinbrist.
Men i det här fallet låter det ju knappast som om det skulle vara ett problem.
Anser du att TS i den här situationen helt plötsligt ska börja vänja in proteinfoder, kanske i flera veckor, för att sedan fodra med det i 2 dagar? Skulle du göra det? Jag skulle definitivt avstå.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Men i det här fallet låter det ju knappast som om det skulle vara ett problem.
Anser du att TS i den här situationen helt plötsligt ska börja vänja in proteinfoder, kanske i flera veckor, för att sedan fodra med det i 2 dagar? Skulle du göra det? Jag skulle definitivt avstå.
Nej? Vad är grejen?
 
På sensommaren och hösten är det väl rent generellt ofta rätt dåligt med protein i gräset, så jag hade antagligen haft hästen på låga givor proteintillskott även till vardags. Men inte lagt till en massa foder hästen inte är invand vid för några dagar.
 
På sensommaren och hösten är det väl rent generellt ofta rätt dåligt med protein i gräset, så jag hade antagligen haft hästen på låga givor proteintillskott även till vardags. Men inte lagt till en massa foder hästen inte är invand vid för några dagar.
Även för en rund lättfödd d-ponny?
 
Även för en rund lättfödd d-ponny?
Det blir väl en avvägning beroende på hur mycket hästen får i sig på betet och hur hullet är. Äter den mycket mer energi än den behöver (= blir tjock) slinker det antagligen med en del protein av bara farten även om proteinhalten i betet är låg. Det är ju inte bra om hästen blir överviktig, så är den det hade jag inte gett något extra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
856
Senast: Amk
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 965
Senast: mily
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 271
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
2 802
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp