Bukefalos 28 år!

Här piskas hästen på uppvärmningen – ströks direkt i V75-loppet

Och så gråter han ut i media att han gett lärlingen sparken. Jag följer inte travsporten längre, men han är väl inte känd som guds bästa barn själv? Hoppas verkligen inte svensk travsport köper det här...
Tyvärr gör dom väl det eftersom en av hans hästar blev inbjuden till Elitloppet tidigt och förvisso har hästen nu hastigt bytt tränare men det är nog bara ett spel för massan
Gocciadoro fick nyligen 60000 i böter för de hittade en mängd kanyler samt Bijoduro som innehåller kvicksilver i hans transport förra året när den anlände till Åby
Och hur många felaktiga drivningar han fått böter för vet jag inte men han är ju välkommen till Sverige hur många gånger han än bryter mot reglerna
 
Tyvärr gör dom väl det eftersom en av hans hästar blev inbjuden till Elitloppet tidigt och förvisso har hästen nu hastigt bytt tränare men det är nog bara ett spel för massan
Gocciadoro fick nyligen 60000 i böter för de hittade en mängd kanyler samt Bijoduro som innehåller kvicksilver i hans transport förra året när den anlände till Åby
Och hur många felaktiga drivningar han fått böter för vet jag inte men han är ju välkommen till Sverige hur många gånger han än bryter mot reglerna
Helt jävla sanslöst.
 
Va inga dåliga slag i den filmen och hästen ser så snäll ut precis som det är vardag för den.
Låter som det var bra att lärlingen fick sparken och kanske antingen hamna hos en bättre tränare eller sluta om det inte går att lära bort.
Synd om hästen i detta fall, som ser ut att redan göra sitt bästa.

Vet det är rätt vanligt inom galoppsporten också att hästarna piskas hårt för att springa snabbare på upploppet, i alla fall utomlands vet ej hur det är i sverige men hoppas i alla fall att det är bättre.
 
Va inga dåliga slag i den filmen och hästen ser så snäll ut precis som det är vardag för den.
Låter som det var bra att lärlingen fick sparken och kanske antingen hamna hos en bättre tränare eller sluta om det inte går att lära bort.
Synd om hästen i detta fall, som ser ut att redan göra sitt bästa.

Vet det är rätt vanligt inom galoppsporten också att hästarna piskas hårt för att springa snabbare på upploppet, i alla fall utomlands vet ej hur det är i sverige men hoppas i alla fall att det är bättre.

I Sverige går det lugnt till med piskor inom galoppen, rätt hårda regler kring hur många gånger spöet får användas. :) I Norge tror jag inte man får använda spö överhuvudtaget och det har kritiserats av en del då ett spö, förutom att vara drivande, såklart även används som hjälpmedel för att förstärka hjälper och styra hästen. Utomlands ser det förstås annorlunda ut, men även där finns det regler på plats för att skydda hästarna. Sen finns det tyvärr rötägg inom alla sporter... Galoppspöet är ganska ordentligt vadderat och dessutom är det inte ovanligt att man viftar med spöet utan att faktiskt nudda hästen, man liksom bara viftar den så hästen ser den, men det kan se lite dramatiskt ut. Men det är bra att allt fler länder har ordentliga regler, med straff, för att skydda hästarna!
 
I Sverige går det lugnt till med piskor inom galoppen, rätt hårda regler kring hur många gånger spöet får användas. :) I Norge tror jag inte man får använda spö överhuvudtaget och det har kritiserats av en del då ett spö, förutom att vara drivande, såklart även används som hjälpmedel för att förstärka hjälper och styra hästen. Utomlands ser det förstås annorlunda ut, men även där finns det regler på plats för att skydda hästarna. Sen finns det tyvärr rötägg inom alla sporter... Galoppspöet är ganska ordentligt vadderat och dessutom är det inte ovanligt att man viftar med spöet utan att faktiskt nudda hästen, man liksom bara viftar den så hästen ser den, men det kan se lite dramatiskt ut. Men det är bra att allt fler länder har ordentliga regler, med straff, för att skydda hästarna!

I Norge får man använda spö på tvååringar, men inte drivande, just som du säger för att kunna styra vid behov :)

Det är väldigt strikt reglerat i Sverige med antal slag, bara på upploppet och om hästen har reell chans att vinna/ta placering om jag inte minns fel.
 
I Sverige går det lugnt till med piskor inom galoppen, rätt hårda regler kring hur många gånger spöet får användas. :) I Norge tror jag inte man får använda spö överhuvudtaget och det har kritiserats av en del då ett spö, förutom att vara drivande, såklart även används som hjälpmedel för att förstärka hjälper och styra hästen. Utomlands ser det förstås annorlunda ut, men även där finns det regler på plats för att skydda hästarna. Sen finns det tyvärr rötägg inom alla sporter... Galoppspöet är ganska ordentligt vadderat och dessutom är det inte ovanligt att man viftar med spöet utan att faktiskt nudda hästen, man liksom bara viftar den så hästen ser den, men det kan se lite dramatiskt ut. Men det är bra att allt fler länder har ordentliga regler, med straff, för att skydda hästarna!
Ända anledningen att vifta med ett spö, även om man inte slår på hästen, är att hästen vet varför man viftar med spöet och det har den lärt sig på något sätt. Troligen långt från tävlingsbanan.
 
Ända anledningen att vifta med ett spö, även om man inte slår på hästen, är att hästen vet varför man viftar med spöet och det har den lärt sig på något sätt. Troligen långt från tävlingsbanan.
Förstår tanken, men det är vanligt att använda spöet som "vikthjälp", det gör jag när jag kör :)
Jag kan självklart inte svara för alla eller hur man gör i travsporten, men det är vad jag har hört att andra gör med :)
 
Ända anledningen att vifta med ett spö, även om man inte slår på hästen, är att hästen vet varför man viftar med spöet och det har den lärt sig på något sätt. Troligen långt från tävlingsbanan.
Mina reagerar och 1 vet jag aldrig blivit slagen och 1 har jag piskat upp ur ett kärr och reagerar inte annorlunda efter det. Ljudet från ett spö på stöveln funkar utan att jag slagit hästen och lika så viftade bakom då hästar ser bra bakåt och även ljudet från ett viftade spö reagerar mina på utan att blivit slagna.
Lika så har mina hästar inte fått sporrar hårt i sidorna men vet ändå vad jag vill när jag använder skänkel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Adrian Kolgjini och Danao Degli Dei fick ett ”omöjligt” lopp. Trots det krossade de motståndet. – Det är en fruktansvärt bra häst, sa...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Calgary Games. Det blev Årets häst 2021. Stjärnan fick 49 procent av rösterna. – Det är synd att ni inte kan ringa till honom och säga...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Zarina Bi ströks inför V75 – efter att ha fått två piskrapp på uppvärmningen av en lärling i Alessandro Gocciadoros stall...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Zidane D.E. var i Östersund för att ta fjärde segern för året. Så blev inte fallet. Hästen ströks efter en skentur innan loppet.
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp