Härsket smör?

Jeffery

Trådstartare
Jag befinner mig i en polariserad värld.
På ena sidan befinner jag mig själv, där jag anser att smör är liksom konstruerat för att befinna sig i rumstemperatur. Det är bredbart, och det håller sig fräscht.

På andra sidan finns de som anser att mellan fototillfället och publiceringen av detta inlägg, så har smöret på bild terminerat sig självt, härsknat - och blivit till ett biologisk-kemiskt dödligt vapen.

Googlar man smörs hållbarhet i rumstemperatur får man svaret 10-11-12 dagar. Det är fullt möjligt att ett halvkilo smör inte överlever längre än så i mitt hushåll.

I en anda av att försöka få bort rena faktafelaktigheter från nätet, har jag nu ställt en 50-75g stor smörklick till Bukefalos-vetenskapens tjänst.
Smörklicken plockade jag ur frys igår förmiddag, bästföre-datum 2022.09.20 - och den får stå på mitt köksbord tills den blir härsken. Jag kommer provsmaka med jämna mellanrum, och rapportera i den här tråden.

- - - - - - -
Disclaimer: I den här tråden används ordet smör för att beskriva just smör.
Är det någon som önskar diskutera Flora, Becel, Lätta och andra smörliknande föroreningar, står det er fritt att skapa egna trådar för hur de står sig mot atmosfäriskt tryck, tidens tand, humiditet och Aqua Vera Herrparfym.

burk.jpg
 
Senast ändrad:
Smör härsknar, oavsett kyl eller rumstemperatur. Det går snabbare i rumstemperatur, men hur snabbt är ju en fråga jag inte testat.

Av samma anledning som att jag förvarar ägg i kylskåpet, gör jag samma med smör: bäst-före har oftast passerats med god marginal innan förpackningen är förbrukad, så jag känner att kylskåp är mer syntes i de fallen.
 
Rensar svamp. Och rensar svamp. Och rensar svamp.
Får skylla mig själv, det var jag som plockade skiten :meh:

Å andra sidan är det ljuvligt nöje att plocka, och avkomma med sambo är glada för all svamp de får. Ingen av dem har tid att plocka. Och inte alla år är svampår

Fel tråd? :D
 
Tror en del av nyckeln kan vara att rumstemperatur är relativt.
För många kan det idag vara uppemot 25, men förr var det för många snarare 15 (grovt förenklat då...)

Och att många idag tänker rumstemperatur=stå framme, vilket betyder att det ska kunna placeras var som utan tanke på vilka timmar ett bord är solbelyst osv. Att jämföra med förvaring i ett skafferi mot norr utan fönster som kanske mer liknar förutsättningarna som varit vanliga att förvara smör i genom tiderna.

Jag tror att du i vetenskaplig anda behöver precisera dina förvaringsbetingelser noggrannare.
 
Min hypotes, utan att veta om förhållandena i ditt kök är att du inte märker någon skillnad på 2 veckor. Men om du märker skillnad så kommer jag skylla på ljuset snarare än temperaturen.

Jag tycker också att en eventuell jämförelsebit i kylen ska ha samma storlek. Det är mest ytan som åldras i min erfarenhet.

Ni som har smör i kylen, är det inte jobbigt att det är så hårt?
 
Min hypotes, utan att veta om förhållandena i ditt kök är att du inte märker någon skillnad på 2 veckor. Men om du märker skillnad så kommer jag skylla på ljuset snarare än temperaturen.

Jag tycker också att en eventuell jämförelsebit i kylen ska ha samma storlek. Det är mest ytan som åldras i min erfarenhet.

Ni som har smör i kylen, är det inte jobbigt att det är så hårt?

Nu använder ju jag Norrgott (samma som Bregott fast Norrmejerier) som har inblandad olja. Men jag gillar det kallt! Tycker det är äckligt med rumstempererat. Vill ha den där lilla kicken av kallt fett på tungan. Ungefär som att mjölk och grädde är godare iskall än rumstempererad.
 
Härsket smör smakar riktigt illa. Dessutom har kroppen svårt att hantera härsket fett vilket gör att det lättare ger beläggningar i blodkärlen. Eftersom kroppen har svårt att ta hand om härsken olja så ska man endast steka i enkelomättade fetter.
Fleromättade fetter skall ej värmas då tvärbindningarna i flerommättade fetter bryts dvs oxiderar. solrosolja TEX.
Men sen finns det modifierade solrosolja som tål upphettning och används till fritering i industrin. När chips friteras Industriellt är det extremt viktig att ha exakt rätt temperatur för att inte bryta ned fettet. det går väldigt fort med bara ett par graders skillnad. Olja skall man köpa på glasflaska så att den inte har oxiderat. Nu är det länge sedan jag jobbade med fett så kommer inte ihåg allt exakt eller rätt ord. Själv är jag väldigt känslig för dåligt fett och skulla aldrig äta det. Köper ej friterat på restaurang eller chips från mindre tillverkare, pga av denna okunskap.
 
Min hypotes, utan att veta om förhållandena i ditt kök är att du inte märker någon skillnad på 2 veckor. Men om du märker skillnad så kommer jag skylla på ljuset snarare än temperaturen.

Jag tycker också att en eventuell jämförelsebit i kylen ska ha samma storlek. Det är mest ytan som åldras i min erfarenhet.

Ni som har smör i kylen, är det inte jobbigt att det är så hårt?
Nä.

Ska jag ha det på macka så hyvlar jag tunt med osthyvel.

Annars använder jag mest smör i matlagning. Få saker funkar att steka i olja.... Steka i olivolja är VIDRIGT. Det stinker. Bättre med rapsolja (gärna lokalproducerad)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp