Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Verlin

Trådstartare
Jag tänkte höra om någon har något matnyttigt att nämna om stoets härstamning.

Hon är ur stostam (F.2) och är efter Partisan 655 ue. Jovial 369
en fullständig länk med stamtavlan http://www.blup.se/sv-SE/horses/37254-chloe-f-2-swb

Partisan i sig har jag sett kanske fyra bilder på och inte hittat så mycket information om. Så jag är förstås lite nyfiken om det är någon som har några bilder i sina gömmor är det välkommet. Men framför allt info.

Vore kul om någon hade något om de andra i stamtavlan med, jag vet att det finns enorm kompetens här inne! :D

Nu är hon dräktig med A-Dur, vad tror ni om det?
Hon har en fin -08 e. Hip-Hop som blev hoppdiplom och gick till final i Flyinge som treåring, men han blev även dressyrtalang och rör sig i dag ännu bättre. Gick vidare till semifinalen nu som fyraåring.
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Partisan hade samma mamma som godkände hingsten Iran 533 som var född 1972 och tyvärr förolyckades 1979. Han lämnade många bra dressyrhästar samt berömde elithingsten Napoleon 625. Napoleons mest kända avkomma är nog Amiral.
Partisans mormor lämnade Courbett 570 e Orkan som tävlades i dressyr av Jan Brink innan han exporterades (till Tyskland har jag för mig). Mormodern var helsyster med hingsten Polarquist DH 140 som var exporterad till Danmark.
Mormorsmor lämnade Piaff 399 e Gaspari 340. Piaff exporterades till Liselotte Linsenhoff, Västtyskland, och tog OS-guld i dressyr 1972. Han ansågs på den stiden vara världens bästa dressyrhäst.

Jovial 369 föddes 1952 och dog 1977. Han var 97 % xx. Jovial var en son till den väldigt framstående Boheme xx som hade 22 avkommor i svår hoppning och fälttävlan. Jovial hade fler svårklassavkommor än så, men jag minns inte siffran just nu. Han hade svårklassavkommor i alla tre diciplinerna. Vid OS -72 var han pappa till två av medaljörerna, Ulla Håkansons Ajax som tog brons i lagdressyr och Jan Jönssons Sarajevo som tog individuellt brons i fälttävlan. Han är också morfarsfar till Sara Algotssons Wega.
Jovial lämnade 16 godkända söner, mest framstående var nog Ceylon 454 som bl a lämnade Master 850. Här hittar du bilder på honom http://www.sporthorse-data.com/d?i=553309
Jovials avkommor var känsliga och talangfulla. Behandlade man dem rätt fick man hästar som man kunde göra allt med, behandlade man dem fel fick man monster.

Via Dolita tillhör ditt sto samma gren av Spindastammen som Minna Teldes Isac, Ella-linjen.

I all hast, kommer med mer sen.
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Partisan hade samma mamma som godkände hingsten Iran 533 som var född 1972 och tyvärr förolyckades 1979. Han lämnade många bra dressyrhästar samt berömde elithingsten Napoleon 625. Napoleons mest kända avkomma är nog Amiral.
Partisans mormor lämnade Courbett 570 e Orkan som tävlades i dressyr av Jan Brink innan han exporterades (till Tyskland har jag för mig). Mormodern var helsyster med hingsten Polarquist DH 140 som var exporterad till Danmark.
Mormorsmor lämnade Piaff 399 e Gaspari 340. Piaff exporterades till Liselotte Linsenhoff, Västtyskland, och tog OS-guld i dressyr 1972. Han ansågs på den stiden vara världens bästa dressyrhäst.

Jovial 369 föddes 1952 och dog 1977. Han var 97 % xx. Jovial var en son till den väldigt framstående Boheme xx som hade 22 avkommor i svår hoppning och fälttävlan. Jovial hade fler svårklassavkommor än så, men jag minns inte siffran just nu. Han hade svårklassavkommor i alla tre diciplinerna. Vid OS -72 var han pappa till två av medaljörerna, Ulla Håkansons Ajax som tog brons i lagdressyr och Jan Jönssons Sarajevo som tog individuellt brons i fälttävlan. Han är också morfarsfar till Sara Algotssons Wega.
Jovial lämnade 16 godkända söner, mest framstående var nog Ceylon 454 som bl a lämnade Master 850. Här hittar du bilder på honom http://www.sporthorse-data.com/d?i=553309
Jovials avkommor var känsliga och talangfulla. Behandlade man dem rätt fick man hästar som man kunde göra allt med, behandlade man dem fel fick man monster.

Via Dolita tillhör ditt sto samma gren av Spindastammen som Minna Teldes Isac, Ella-linjen.

I all hast, kommer med mer sen.

Tack så mycket Görel, du är alltid så kunnig, som ett levande uppslagsverk! Jag har läst allt jag kommit över och kollat i alla hingstkatalogerna samt även i Den svenska varmblodshästens historia men det står tyvärr inte så mycket om mödernesidan.

Det lutar åt en dressyrstam tycker jag, men det är så svårt tycker jag att bedöma. Stoet i sig rör sig väldigt trevligt, var som treåring ett poäng från diplom. Sedan har hon mest hoppats (tyvärr inte tävlats) fram till att hon som 7-åring fick en blödning i gaffelbandet.

Jag ville lägga en hopphingst med bra gångarter som inte var för lång i ryggen, sen i all hast vid akut hingstbyte så föll valet på A-Dur, då jag är väldigt förtjust i Argentinus-blodet :love:. Känns rent extriört/gångarts mässigt som ett bra val, men jag undrar hur ni skulle ställa er på den kombinationen stammässigt?

Vad roligt att du skriver det där om Jovial, då jag även haft en helsyster till detta sto som hade ett sju j*vla humör :devil:, men var helt fantastisk om man tog henne rätt. Helt klart en enmanshäst.

Ser fram emot en fortsättning! Svårt att hitta fakta om gamla svenska hingstar tycker jag!
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Jag har själv en dam på 22 år efter Ceylon som alltså har Jovial till farfar. Hon är en enmanshäst, väldigt smart på gott och ont, väldigt känslig men också en riktig ångvält när det passar. Vid denna höga ålder är hon fortfarande pigg och glad, många av Jovials avkommor var friska upp i hög ålder.
När jag var barn på 70-talet kom jag i kontakt med en del Jovialhästar som var riktigt elaka, men nu som vuxen förstår jag att det var helt fel miljö för dem. En gång hörde jag en gammal uppfödare som sa att om man tar hans om Jovials avkommor på rätt sätt blir de stjärnor, gör man det på fel sätt blir de monster.

Spindastammen stammar från Spinda 1866 som importerades till Flyinge 1925. Från henne stammar tre stolinjer som finns kvar idag, döttrarna Dina 2212 e Althof (moderlivsimport), Ella e Schwabliso och Fanny e Tribun.
Grenen från Dina är den mest utbredda, jag tror att den svarar för 90% av familjen. Från den kommer bl a Briar. Fanny-linjen är den ovanligaste, jag känner bara till Feliciano på rak arm.
Ellas dotter Ella II såldes från Flyinge, dottern Essi var A-premierad. Dolita hade två helsyskon, hingsten Kaifas 371 och Dorina som är mormors mormor till Isak.

Partisans pappa Herkules 504 var med i OS i dressyr -88, men jag kommer inte ihåg hur det gick. Han var struppipare och var ett tag ur aveln med anledning av det. Sen vill jag minnas att de konstaterat att han inte nedärvde det och han togs in i aveln igen.

Immer var en mångsidigt hingst som lämnade svårklassavkommor i både dressyr och hoppning, 6 i svår hoppning, 1 i svår dressyr och 1 i svår fälttävlan.

Jovial hade 16 avkommor i svår hoppning, 2 i svår dressyr och 9 i svår fälttävlan.

Jag tycker du resonerar rätt med en hopphingst med bra rörelser. Blev avkomman efter Hip Hop bra hade jag tänkt att göra om den kombinationen. A-Dur är ingen dålig hingst alls, jag har sett honom både på tävling och hingstvisningar. Däremot saknar jag erfarenhet av hur hans avkommor blir. En intressant hingst att titta på skulle kunna vara Bravour.

Här http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY hittar du Piaffs OS-ritt från-72.
Här http://www.youtube.com/watch?v=xIIJ7bZK0OY hittar du Immer och Gaspari med Yngve Viebke
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Jag tycker du resonerar rätt med en hopphingst med bra rörelser. Blev avkomman efter Hip Hop bra hade jag tänkt att göra om den kombinationen. A-Dur är ingen dålig hingst alls, jag har sett honom både på tävling och hingstvisningar. Däremot saknar jag erfarenhet av hur hans avkommor blir. En intressant hingst att titta på skulle kunna vara Bravour.

Tack så mycket, anledningen till att jag inte gjorde en till Hip Hop var för att han har ganska lång rygg i mina ögon och det fick även avkomman. Sedan tycker jag att han har lite dålig hingstkaraktär. Men det är klart en fin hingst, men han kompletterar inte stoet helt bra tycker jag.

Det som känns så konstigt med A-Dur om man läser i t ex hingstkatalogen är att det står han ännu ej har ett tillräckligt antal avkommor för att göra en bedömning av hans förärvning. Det är många importhingstar som inte har ett så högt antal avkommor i Sverige som man ändå kan göra en bedömning på. A-Durs avkommor oh prestationer har gett honom en ELIT-utmärkelse i Danmark.

Intressant med Bravour, morfadern där Quattro B är en väldigt mångsidig hingst tycker jag, rör sig fint och hoppar bra.
Den här gången vägde jag mellan A-Dur och Carte d'Or. Nu tror jag tyvärr bara att det blir det här fölet från stoet för att sedan ville ägaren till henne hinna ta ett föl med och stoet är född -93, men ser fortfarande ut som en 7-åring. Det är väl Jovialblodet som håller henne fräsch!
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Vad fick dig att välja mellan just de två hingstarna ?
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

För A-Durs del handlar det om att det inte har visats tillräckligt många avkommor på svenska treårstest och kvalitetsbedömningar. Att han sen har ett visst antal registrerade avkomoor betyder inget om de inte visats förbedömning.
Likadant med värdebokstaven, bara för att man har en viss i ett avelsförbund betyder det inte att man får samma per automatik i andra avelsförbund. Varje avelsförbund väljer själva vilka kriterier de har för en viss värdebokstav.

Jag tycker inte att man ska vara för rädd för en lite längre rygg så länge benen inte är korta. Med en lite längre rygg får hästen utrymme att röra sig, jag kan tycka att hästar med allt för korta ryggar ibland fåt trava bakom sig för att få plats.
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Vad fick dig att välja mellan just de två hingstarna ?

Jag ville ha en hingst med huvudsak hoppblod, men som även lämnat dressyravkommor. De hingststammar som jag är mest imponerad av är Argentinus (b.la A-Dur) och Cor de la Bryère (b.la Carte d'Or).

Ett av kraven som fanns var att hingsten skulle vara tillgänglig på TAI då stoet är lite till åren, det sållade bort en del hingstar.

Hingstar e. Argentinus verksamma -12 var A-Dur, Armitage och Arlando Z

Jag ville ha en hingst som hade visat att han förvärvade svårklassavkommor, då återstod A-Dur och Armitage kvar även fast Arlando Z som har Calando (e. Cor de la Bryère) som morfar har visat fina tidiga årgångar säkert blir något att räkna med om ett par år. Då A-Dur har Romadour II som är en god gångartsförvärvare känns A-Dur mest aktuell i mitt val.

Hingstar som förmedlar Cor de la Bryéres linjer i avel -12 var Carte d'Or och Casir Ask, (sedan fanns även Cortez men då han inte längre finns kvar blir det genom dennes son Airline H). Både Casir Ask och Carte d'Or är välfigt fina hingstar i mina ögon, men om man ser till Carte d'Ors bruksprov som unghäst så var han tom högre bedömd som dressyr än som hopphingst.

Sen att jag både träffat A-Dur och hans avkommor i verkligheten på tävlingar har gjort mig svag för hans otroliga temperament. Så valet föll denna gång på honom , hoppas att jag tänkt rätt.

Har någon erfarenhet från honom eller avkommor får ni gärna dela med er?
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

För A-Durs del handlar det om att det inte har visats tillräckligt många avkommor på svenska treårstest och kvalitetsbedömningar. Att han sen har ett visst antal registrerade avkomoor betyder inget om de inte visats förbedömning.
Likadant med värdebokstaven, bara för att man har en viss i ett avelsförbund betyder det inte att man får samma per automatik i andra avelsförbund. Varje avelsförbund väljer själva vilka kriterier de har för en viss värdebokstav.

Jag tycker inte att man ska vara för rädd för en lite längre rygg så länge benen inte är korta. Med en lite längre rygg får hästen utrymme att röra sig, jag kan tycka att hästar med allt för korta ryggar ibland fåt trava bakom sig för att få plats.

Jag hoppas inte att folk väljer bort hingstar på grund av detta, då de måste användas för att få högre bokstäver. Det känns bara som att de någonstans borde framgå från ASVH vilken grad hingsten har i respektive förbund, då det kan påverka hingstens användning i avel.

Lagom är så klart målet och det är klart att en lång rygg inte nödvändigtvis inte behöver ha en negativ klang.
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Det står på blup att han är elit i Danmark och hans danska indexsiffror så nog har ASVH gjort vad de kunnat för att tala om hur han värderas där.
 
Sv: Härstamningfråga: Partisan - Jovial

Det står på blup att han är elit i Danmark och hans danska indexsiffror så nog har ASVH gjort vad de kunnat för att tala om hur han värderas där.

Oj, då har jag helt enkelt inte kollat där! Får plussa på ASVH då istället! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp