Bukefalos 28 år!

Häst avlivades efter vanvård

Sv: Häst avlivades efter vanvård

Det jag tycker är mest sorgligt i den här historien är faktiskt inspektörerna Inte sjutton kan hästarna ha sett bra ut när de såg dem första gången. Som t ex hovarna om dessa sedan är kraftigt övervuxna vid nästa.
Så de borde med andra ord ha gjort ett bättre jobb från början så kanske avlivningen inte behövts utan att det hade räckt med veterinärvård.
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Kan bara instämma. Första besöket, där de nekades tillträde, var i mars och de sedan fick komma in en månad senare, alltså i april. Vid återbesöket i juni hade det alltså bara gått 2 månader. Den kan ha magrat av ordentligt och blivit uttorkad på 2 månader, men inte fått såååå långa hovar på bara 2 månader. Citat: hästen hade fått en onormal benställning på grund av att hovarna inte skötts om
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Det är för jävligt, varför tar dom inte dom där i från. Sveriges lagar är så jä___la ynkliga. Har ni sett Animal planet nån gång?? Där har dom andra bestämmelser.
Dom skulle förbjudas att ha djur. Vad säger att dom kommer att bli bättre med sina djur. Dom kan inte har några känslor för dom....
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Djurpolisen i Animal Planet menar du väl, inte själva kanalen? De blir åtalade men det är inte säkert att de blir straffade. Sen är det olika lagar i olika stat.

Det är ju USA... Sen har det kommit nya avsnitt från i Sydafrika. Jag personligen tycker att vi ska ha nåt liknande här i Sverige.
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Det var iordningställt och iordninggjort när jag kom, säger djurskyddsinspektören.
Vad bra. Så sålänge det är rent och snyggt i stallet så spelar det ingen roll hur hästarna ser ut..?
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Det sorgliga i sådana här historier är att det verkar som inspektörerna alltid får skit.

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Kommunerna drar ned på inspektörernas resurser och minskar ned på antalet anställda. Inspektörerna är inga dåliga människor, de gör säkert allt de kan. Men man kan inte stövla in hur som helst, så jag förstår att de är försiktiga. De vill ju göra en anmälan mot "djurplågaren", men riskerar samtidigt att få en anmälan emot sig. Kanske är det lagar och regler som ska ändras, och Sverige, sluta dra ner på djurrättsresurserna!
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Det är för jävligt, varför tar dom inte dom där i från. Sveriges lagar är så jä___la ynkliga. Har ni sett Animal planet nån gång?? Där har dom andra bestämmelser.
Dom skulle förbjudas att ha djur. Vad säger att dom kommer att bli bättre med sina djur. Dom kan inte har några känslor för dom....
Inte så stor skillnad som man kanske tror. Det är en hel del arbete och påtryckningar innan djurpoliserna i USA tar till så drastiska åtgärder som visas i serien. Är det magra djur som övergivits har man som myndighet rätt att besluta om omedelbart omhändertagande här med. Även djur som utsätts för lidande kan omhändertas. Med tanke på att detta inte gjordes vid den tidigare inspektionen beror troligtvis på att djuren inte ansågs vara lidande . De var säkerligen inte i ett sådant skick att det var akut fara för deras liv om de fick stanna kvar på gården. Vi vet inte vad som förelades vid det första inspektionstillfället. Dessutom var gården iordninggjord inför besöket, och då är det sannerligen inte lätt att bedöma hur det kommer se ut om en, två eller tre månader. Stor chans att ägaren förelades att ordna hovar och andra eventuella brister vid den första inspektionen. Jag tycker nog att alla som tycker så mycket när det gäller inspektörer och olika djurskyddsärenden här i Sverige borde läsa på vad som gäller och vad som gjorts i ärenden innan man börjar klanka ner på inspektörerna. Det som står i artikeln visar troligtvis bara en yttepyttedel av vad som gjorts.

Det har tidigare varit diskussioner om inspektörer som på eget bevåg tar sig in i stall. Så det skulle vara okej i det här fallet då plötsligt.
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Det var iordningställt och iordninggjort när jag kom, säger djurskyddsinspektören.
Vad bra. Så sålänge det är rent och snyggt i stallet så spelar det ingen roll hur hästarna ser ut..?
Det där iordningsgjorda och iordningställda kan faktiskt ha gällt hästarna också. Dessutom har den här typen av människor en förmåga att gömma undan djur som inte ser bra ut, något som inspektören omöjligt kan luska reda på i första taget.
 
*arg

Det sorgliga i detta är inte inspektörerna, utan meslandets Sveriges rädsla för att stöta sig med folk. Det är samma sak då det gäller ungar, det ska i regel MKT till innan man ingriper då barn far illa. Det är fel på lagstiftningen när man anser att det är farligare att stöta sig med/kränka en människa än att hjälpa djur/barn i nöd. Lagstiftningen är kommen ur detta meslands genomgripande mentalitet. DET är enligt mig boven i dramat. Inspektörerna hade säkert gärna både tvingat sig in i stallet då de blev avvisade vid första besöket samt omhändertagit dessa hästar redan i första skedet, men de är tyvärr inga superhjältar utan tvingas lyda under dessa värdelösa lagar.

Jag skulle personligen inte vilja ha deras jobb så länge de måste lyda under dessa skitparagrafer som styr idag. Att det ens förekommer frivillighet att släppa in dem i stallet är befängt. Har man inget att dölja så släpper man in dem, för h-vete.

Fram för hårdare lagstiftning. Det skulle radera bort alla såna här onödiga och tragiska fall, eftersom dessa människor förmodligen misskött sig i j-ligt många år innan det börjar bli rubriker i tidningen... Skulle de bli fråntagna sina djur långt innan skulle detta inte behöva ske. Punkt slut.:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: *arg

Det sorgliga i detta är inte inspektörerna, utan meslandets Sveriges rädsla för att stöta sig med folk. Det är samma sak då det gäller ungar, det ska i regel MKT till innan man ingriper då barn far illa. Det är fel på lagstiftningen när man anser att det är farligare att stöta sig med/kränka en människa än att hjälpa djur/barn i nöd. Lagstiftningen är kommen ur detta meslands genomgripande mentalitet. DET är enligt mig boven i dramat. Inspektörerna hade säkert gärna både tvingat sig in i stallet då de blev avvisade vid första besöket samt omhändertagit dessa hästar redan i första skedet, men de är tyvärr inga superhjältar utan tvingas lyda under dessa värdelösa lagar.

Jag skulle personligen inte vilja ha deras jobb så länge de måste lyda under dessa skitparagrafer som styr idag. Att det ens förekommer frivillighet att släppa in dem i stallet är befängt. Har man inget att dölja så släpper man in dem, för h-vete.

Fram för hårdare lagstiftning. Det skulle radera bort alla såna här onödiga och tragiska fall, eftersom dessa människor förmodligen misskött sig i j-ligt många år innan det börjar bli rubriker i tidningen... Skulle de bli fråntagna sina djur långt innan skulle detta inte behöva ske. Punkt slut.:mad:
Mycket mycket sant... Men lagstiftningen är det inte egentligen något större fel på (djurskyddslagstiftningen alltså) Det är förvaltningslagstiftningen mm som gör att inspektörerna hindras i sin tjänsteutövning och att de som inte sköter sig (djurägare eller annan) skyddas.
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

jag blir så arg och ledsen. Hur kan dom med att säga att det är synd om ägaren? Ägaren är ju en djurplågare borde låsas in. Inspektörerna ger jag inte mycket för, om man har vanskött en häst eller annat djur ska man inte få en chans till! då har man redan sumpat sin chans att ha djur. Denna inspektör har hästarnas liv på sitt samvete.
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

jag blir så arg och ledsen. Hur kan dom med att säga att det är synd om ägaren? Ägaren är ju en djurplågare borde låsas in. Inspektörerna ger jag inte mycket för, om man har vanskött en häst eller annat djur ska man inte få en chans till! då har man redan sumpat sin chans att ha djur. Denna inspektör har hästarnas liv på sitt samvete.
Då kan ju du börja jobba som inspektör då. Jag undrar hur många veckor det skulle ta innan du åkte dit för tjänstefel...
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

skulle gärna jobbat som inspektör, men eftersom jag inte skulle klara av att se dessa dårar som plågar djur så skulle jag inte vilja ha ett sådant jobb. Om det nu är så att inspektörernas jobb inte är att rädda djur, vad är då deras jobb? Göra det så smidigt som möjligt för djurplågarna kanske, något är sjukt fel.
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Sånt här BORDE inte hända om alla djurägare tog det ansvar som man SKA ta på sig när man köper ett husdjur, vare sig det är en häst, kanariefågel eller en ödla... det är så tragiskt och så himla onödigt... och det är alltid djuren som får skit för det, de som inte KAN föra sin egen talan... :(
 
Sv: Häst avlivades efter vanvård

Mina erfarenheter av inspektörerna (alltså personliga) är rätt bra, jag har anmält två gånger.
Vid det ena fallet var det en stövare som ägdes av en alkoholiserad galning med gevär i byn jag jobbar i. Mina arbetskamrater hade sett hunden bli slagen på öppen gata, den var magrare än allt magert och lämnades ofta bunden ute(i spöregn, extremt solgass eller snöyra -den stod alltid ute).

Det anmälde jag genom att ringa kommunväxeln och bli kopplad till djurskyddet och några dagar senare var hunden omhändertagen och när jag ringde ett halvår efteråt för att höra hur det gick så fick jag höra att hunden var omplacerad och mådde bra.

Gott betyg alltså :)

Men sen vet jag ju att i samma by så bor det några galningar tväröver ån som har både hundar och katter som får valpar/ungar hit och dit, det är avföring överallt och ibland döda djur som ligger inne.
Det har också anmälts flera gånger av många olika människor och både barn och vissa djur omhändertagits men vissa djur är kvar.
Det antar jag beror på att de inte får djurförbud eller att det inte finns resurser för att åka dit oftare och se till att de inte vanvårdar fler djur.

Djurpolisen i USA vet inte jag hur det fungerar riktigt, det kan ju vara så att alla mindre fall + alla besök som leder fram till ingripandet är bortklippta och man får bara se när det väl händer något (har aldrig sett programet men jag har hört om det).
Jag tycker att det ska bli mycket högre straff för sådana här brott -men det fungerar kanske inte för då måste man ändra hela sveriges straffskalor (vem går med på att någon får tre månader för våldtäckt och tre år för vanvård av sin katt?).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den hovslagare som upprepade gånger slog en häst med rasp och hammare åtalas för grovt djurplågeri alternativt djurplågeri eller brott...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i förra veckan som länsstyrelsen i Kronoberg fick in en orosanmälan om att hästar for illa. Väl på plats konstaterades det att...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp