Häst död efter trafikolycka på E6

Jag har varit nära att skita på mig flera gånger när jag haft tradare så nära att jag inte sett deras regskylt :crazy: "Bäst" var det de gångerna det hände på vintern, det är ju inte som att deras bromssträcka blir kortare på is... :grin:

Att de skulle vara vägens riddare är en myt bara de själva tror på. Jag kör ju mycket och har sett så många idiotgrejor tradare gjort och inte har det bara varit utländska förare...
 
Självklart är de King of the road men de är man bara i en Scania
De andra är lastbilar.... av olika märkenMen nu var det inte lastbilsmärken det skulle handla om.

Men förr visade lastbilar o tradare mer hänsyn. Man hjälpt varandra om en fick stopp så stannade man o hjälpte till, där av ordet vägens riddare. Man låg inte heller så vansinnigt nära som man gör i dag i tron av att det går fortare. Eller att man skrämmmer bilisten framför att köra fortare..

Det var inte lika hårt tidspressade som det är i dag. Det fanns tid att ta en extra kopp kaffe om man var sugen på kaffe det gjorde man oftast stilla stående. Det för det inte idag. Trafiken överlag tycker jag har ökat tempot kraftigt och bara en själv kommer fram så skiter man i de andra på vägen.
Speciellt på västkusten runt Göteborg o norr över är tempot, farten o det är trängte i filbyten med mindre marginal för man släpper inte in den som vill byta fil. Då får man ju någon framför sig...
Tycker att det är helt galet att det är som det är nu på vägarna. Men det finns inga poliser nån stans o absolut inte på vägarna. Inga polis kontroller, jo de finns men de är rätt få. Hela samhället har ändrats inte bara på vägen. Men vägen återspeglar nog resten av hetsen/stressen i samhället.
De var inga riddare på 80- eller 90-talet heller och jag skulle gärna se fler trafikpoliser som gjorde flygande besiktningar av lastbilar och långtradare ute på vägarna och som tittade mer på deras beteende i trafiken. :meh:

Bygg ut järnvägen och bort med tunga godstransporter som det ser ut idag. En utbyggd järnväg sparar vägar, liv och miljö. Fler knutpunkter där transporterna sker från istället för som idag att de kör genom hela landet med dåliga bromsar, dåliga däck, stressade chaufförer och en hel del onyktra. :cautious:
 
De var inga riddare på 80- eller 90-talet heller och jag skulle gärna se fler trafikpoliser som gjorde flygande besiktningar av lastbilar och långtradare ute på vägarna och som tittade mer på deras beteende i trafiken. :meh:

Bygg ut järnvägen och bort med tunga godstransporter som det ser ut idag. En utbyggd järnväg sparar vägar, liv och miljö. Fler knutpunkter där transporterna sker från istället för som idag att de kör genom hela landet med dåliga bromsar, dåliga däck, stressade chaufförer och en hel del onyktra. :cautious:

Det välkomnar jag gärna!! fler flygande besiktingar av alla fordon. Det skulle få fler oavsett storlek på fordon att tänka ett steg längre.
Fler fasta kontroller ut efter vägarna. Fler pop up fartkontroller. Korta stunder på olika tider o platser.
En våg på E6 norra del används väldigt sällan. Tror jag sett den aktiv/i drift 5-6 ggr sen sen bygdes. Den ska vara i gång gygnet runt! O fler bågar med flygande besiktningar det behövs.

Och att ALLA fordon oavsett nationalitet ska kunna straffas för fortkörningar, överlast eller för dåliga bromsar, däck, brott mot kör o vilotider o.s.v. Nu kan många från andra länder vara köra vidare. Det är inte ok.
Även cabotage trafiken skulle ses över. Det fungerar inte alls i dag.

Håller helt o hållet med om att järnvägen skulle utnyttjas mer. Det finns mycket som skulle kunna göra vårt trafik klimat bättre.
 
Kör varje sommar långt på E4 och E22 med hästsläp. När jag ligger i mina lagliga 80 blir jag alltid omkörd av andra fordon med släp. Lastbilar och vanliga bilar...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen som fanns i hästbussen ska enligt nya uppgifter vara död. En omfattande trafikolycka har inträffat på E4 väster om Linköping...
2
Svar
36
· Visningar
3 853
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit påkörd av en bil på väg 44 strax öster om Trollhättan. Hästen har dött i samband med olyckan. Ingen person har...
Svar
5
· Visningar
923
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst gick ner sig i ett kärr norr om Borås på lördagsförmiddagen. Räddningstjänsten larmades till platsen, men till slut var det...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern döms för vårdslöshet i trafik efter en krock på E 6 som ledde tilll att en häst dog. ... Källa / Läs mer...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp