Häst död efter trafikolycka på E6

En häst har dött efter en krock mellan en lastbil och personbil med tillkopplat hästsläp längs E6. Trafiken längs sträckan är just nu helt avstängd. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/häst-död-efter-trafikolycka-på-e6-1.4646369


Ta mej F-N inte klokt!
Hur svårt kan det vara att hålla avstånd till framförvarande fordon?
Min skräck då jag ofta är på väg på E6 med o utan häst i transport.

Till er som tragiskt förlorade er häst❤️
 
Så jävla tragiskt! :(
Häromveckan satt jag i bilkö med häst i släp och det slutade med att jag tvärstannade bilen, klev ut och gick fram till bilen bakom och sa åt honom på skarpen att hålla avståndet för att inte skrämma hästen som hoppade jämfota i släpet och orsaka en olycka! :rage:
Så jävla respektlös!
 
Jag håller med om att det är för jävligt med folk som ligger för nära.
Men är det någon som vet att det var orsaken här?
En annan möjlighet som jag gissar är minst lika sannolik är att en chaufför suttit i egna tankar eller i telefon och missat att trafiken framför står still eller går mkt långsamt. Exakt det har hänt mer än en gång på halländska raka långsträckta motorvägar, vid vägarbeten och liknande.
 
...och en förstahandsberättelse på sociala medier bekräftade nyss att det var vad som hände. Jag uppfattar händelsebeskrivningen som inte främst för kort avstånd utan att lastbilschauffören av någon anledning helt enkelt inte har bromsat vid en köbildning innan ett vägarbete.
 
Senast ändrad:
...och en förstahandsberättelse på sociala medier bekräftade nyss att det var vad som hände. Jag uppfattar händelsebeskrivningen som inte främst för kort avstånd utan att lastbilschauffören av någon anledning helt enkelt inte har bromsat vid en köbildning innan ett vägarbete.
:banghead::banghead::banghead:

Lika illa, sitter man i en hytt och ser längre fram än en bilist borde man även se om det bildas kö eller trafiken står stilla om man inte är för upptagen med mobilen. :crazy:
 
Jag blir livrädd nästan varje dag när stora lastbilar med släp ligger bara ett par meter bakom bilen framför. Det är jätteläskigt när man ser en gigantisk lastbil i backspegeln komma köra emot en i hög fart och det är många gånger som jag blivit rädd för att det inte ska hinna stanna utan köra över min bil.
 
Jag blir livrädd nästan varje dag när stora lastbilar med släp ligger bara ett par meter bakom bilen framför. Det är jätteläskigt när man ser en gigantisk lastbil i backspegeln komma köra emot en i hög fart och det är många gånger som jag blivit rädd för att det inte ska hinna stanna utan köra över min bil.
Ja, inte kör de då några lagliga 80 km/timmen många av dem. Jag har varit med om att de lägger sig bakom och heljusblinkar när jag kör lagliga 70 km/timmen och rusningstrafik, var har de tänkt jag ska ta vägen när det är fullt i filerna? Köra för fort så de slipper bromsa?
 
Ja, inte kör de då några lagliga 80 km/timmen många av dem. Jag har varit med om att de lägger sig bakom och heljusblinkar när jag kör lagliga 70 km/timmen och rusningstrafik, var har de tänkt jag ska ta vägen när det är fullt i filerna? Köra för fort så de slipper bromsa?

En gång hängde sig en finsk lastbilschaufför som låg bakom mig när trafiken stod still vid Ulriksdal på tutan, och jag undrade i mitt stilla sinne om han var så blåst att han inte förstod att ingen skulle kunna flytta på sig för att släppa fram honom.
 
Vi med häst har inget på vägen att göra. Vi ska hålla oss hemma på gården. Vi får inte rida ut och vi får inte transportera enligt vissa :banghead:

Det är väldigt undligt att alla har så jä... brottom. Hänsyn o ryggrad har försvunitt i vårt samhälle verkar det som.
De har missat att vi har samna regler att ta hänsyn till med häst som med bil när hästen vistas på vägen.
Ur kasst tycker jag.
 
En gång hängde sig en finsk lastbilschaufför som låg bakom mig när trafiken stod still vid Ulriksdal på tutan, och jag undrade i mitt stilla sinne om han var så blåst att han inte förstod att ingen skulle kunna flytta på sig för att släppa fram honom.

Huum för var vi vägens riddare o nu är väldigt få kvar av den sorten. Tyvärr!
Nu är det patrasket känns det som fast de finns i personbil och tunga fordon.
 
Huum för var vi vägens riddare o nu är väldigt få kvar av den sorten. Tyvärr!
Nu är det patrasket känns det som fast de finns i personbil och tunga fordon.

Var lastbilschaufförer vägens riddare? Har jag aldrig fått uppleva.

Det har gått så långt att jag blev positivt överraskad av en lastbil i morse i rusningen på E18 som klarade av att hålla ordentligt avstånd. Sen höll jag på att bli prejad av en på Bergshamraleden som antagligen missade min lilla bil...
 
Var lastbilschaufförer vägens riddare? Har jag aldrig fått uppleva.

Det har gått så långt att jag blev positivt överraskad av en lastbil i morse i rusningen på E18 som klarade av att hålla ordentligt avstånd. Sen höll jag på att bli prejad av en på Bergshamraleden som antagligen missade min lilla bil...

Det var på vårt glada -80 tal en bit in på -90 och tidigare när det inte var "just in time" leveranser. Då var inte det planerat för varje minut av körttiden på samma vis som det är nu. Nu är planeringen värre än busstidstabellen.
 
Lastbilschaffasiar har aldrig varit några vägens riddare.De har alltid haft attityden "King of the road".


Självklart är de King of the road men de är man bara i en Scania
De andra är lastbilar.... av olika märkenMen nu var det inte lastbilsmärken det skulle handla om.

Men förr visade lastbilar o tradare mer hänsyn. Man hjälpt varandra om en fick stopp så stannade man o hjälpte till, där av ordet vägens riddare. Man låg inte heller så vansinnigt nära som man gör i dag i tron av att det går fortare. Eller att man skrämmmer bilisten framför att köra fortare..

Det var inte lika hårt tidspressade som det är i dag. Det fanns tid att ta en extra kopp kaffe om man var sugen på kaffe det gjorde man oftast stilla stående. Det för det inte idag. Trafiken överlag tycker jag har ökat tempot kraftigt och bara en själv kommer fram så skiter man i de andra på vägen.
Speciellt på västkusten runt Göteborg o norr över är tempot, farten o det är trängte i filbyten med mindre marginal för man släpper inte in den som vill byta fil. Då får man ju någon framför sig...
Tycker att det är helt galet att det är som det är nu på vägarna. Men det finns inga poliser nån stans o absolut inte på vägarna. Inga polis kontroller, jo de finns men de är rätt få. Hela samhället har ändrats inte bara på vägen. Men vägen återspeglar nog resten av hetsen/stressen i samhället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen som fanns i hästbussen ska enligt nya uppgifter vara död. En omfattande trafikolycka har inträffat på E4 väster om Linköping...
2
Svar
36
· Visningar
3 864
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit påkörd av en bil på väg 44 strax öster om Trollhättan. Hästen har dött i samband med olyckan. Ingen person har...
Svar
5
· Visningar
923
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst gick ner sig i ett kärr norr om Borås på lördagsförmiddagen. Räddningstjänsten larmades till platsen, men till slut var det...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern döms för vårdslöshet i trafik efter en krock på E 6 som ledde tilll att en häst dog. ... Källa / Läs mer...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp