Häst föll ihop

elinahs

Trådstartare
Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i ungefär 2-3 månader innan vi tog över henne. Efter 1 vecka så stod vi i stallgången och skulle göra iordning henne, vi hade stått och borstat och gosat som vanligt och när vi sen satte på sadeln så skulle jag värma bettet, så någon minut efter vi spänt sadelgjorden så föll hon ihop, vi fick upp henne för att få upp sadelgjorden men hon ramlade igen tills vi lyckades knäppa upp den… vår första tanke var sadeltvång för det hade hon haft förut. Sen efter någon vecka skulle min syster spänna upp henne i stallgången för att mocka i boxen och då helt plötsligt började hon vingla lite som hon gjorde innan hon föll ihop sist… i boxen och på ridbanan är hon helt normal, ingen obalans eller tecken på vinglighet. Vi har inte vågat låta henne stå i stallgången mer och vet inte hur vi ska gå vidare. Massör har varit och känt, blodprov ska tas nu i veckan. Har någon varit med om liknande? Känner mig helt förtvivlad, vill inte utsätta hästen för sånt obehag.. vill verkligen ta reda på vad det är för att kunna hjälpa henne! (Inte märkt av något liknande hos förra ägaren, ägaren säger inte så mycket)
 
Vi råkade köpa en häst som vi insåg hade nån sorts sadelbetingad narkolepsi. Visade upp för veterinär som hade träffat nån liknande häst. Vi provade lite olika sadelgjordar och olika rutiner vid sadling och efter nåt halvår var det i princip borta.

Vår häst blev sämre om han var psykiskt trött från början, så första året kunde han inte sova ute och vara i arbete samtidigt. Nåt år senare fick han återfall, då hade han åkt på tävling två helger i rad, så vi drog slutsatsen att han blivit trött av det.

Gällande rutiner så fick ju den här hästen aldrig lämnas ensam när han sadlats utan spänna lite löst, på med träns, knacka lite i pannan/flytta på ett par ben om han började drifta iväg mentalt. I trötta perioder behövde han inte vänta på medellinjen utan fick börja skritta ganska direkt.

I ert fall hade jag pratat med ägaren om vad som hänt och funderat på vad ni förändrat med utrustning och rutiner från förra stallet. Kanske var hästen som vår, trött i början men repade sig sen såpass att ägaren glömt berätta för er? Eller så är det ett helt nytt beteende. Oavsett hade jag tagit stöd av ägaren och hört vad hen tror och hur hen vill gå vidare.
 
Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i ungefär 2-3 månader innan vi tog över henne. Efter 1 vecka så stod vi i stallgången och skulle göra iordning henne, vi hade stått och borstat och gosat som vanligt och när vi sen satte på sadeln så skulle jag värma bettet, så någon minut efter vi spänt sadelgjorden så föll hon ihop, vi fick upp henne för att få upp sadelgjorden men hon ramlade igen tills vi lyckades knäppa upp den… vår första tanke var sadeltvång för det hade hon haft förut. Sen efter någon vecka skulle min syster spänna upp henne i stallgången för att mocka i boxen och då helt plötsligt började hon vingla lite som hon gjorde innan hon föll ihop sist… i boxen och på ridbanan är hon helt normal, ingen obalans eller tecken på vinglighet. Vi har inte vågat låta henne stå i stallgången mer och vet inte hur vi ska gå vidare. Massör har varit och känt, blodprov ska tas nu i veckan. Har någon varit med om liknande? Känner mig helt förtvivlad, vill inte utsätta hästen för sånt obehag.. vill verkligen ta reda på vad det är för att kunna hjälpa henne! (Inte märkt av något liknande hos förra ägaren, ägaren säger inte så mycket)
Selenbrist kan ge märkliga neurologiska symptom, så säg till att ni vill att det ska kollas med blodprovet.
Har hört om tre hästar det senaste halvåret som haft VÄLDIGT märkliga (men lite olika) symptom och samtliga hade selenbrist. Den värsta såpass allvarligt att den verkade få någon typ av blodtrycksfall och började vingla för att sedan lägga sig ner. (Någon form av oförmåga att ta upp selenet i tarmen misstänktes, eftersom den fick injektioner hos veterinär och sedan full dos Selo-E hemma utan att halterna steg.) Milda koliksymptom då, men åt fast den låg ner. Den gick från bus med kompis i hagen till vingel och blodtrycksfall inom tre minuter... Avlivades ganska akut... :cry:💔
 
Någon form av narkolepsi låter troligt, speciellt om hästen under senaste tiden har fått ändrade vanor. tex. rids på annat sätt, bytt stall eller andra rutiner osv. Vissa hästar kan få narkolepsiliknande anfall när de inte kan/vågar sova som de ska, och det kan ju bero på en massa orsaker. Selenbrist och magnesiumbrist kan också förvärra situationen. Selen är lätt att ta i blodprov, men magnesiumbrist är lite klurigare ibland och visar sig inte alltid då muskler och hjärta är beroende på rätt magnesiumhalt i blodet. Då får man räkna lite på foderstat och eventuellt bara prova med lite extra magnesium.
Det låter som ett fall för en veterinär med lite intresse för utredningar.
 
Kompisen hade en häst som föll efter sadling i gången. Han hade svår sadeltvång och de sadlade tyvärr som vanligt. Jag såg hur ögonen vände upp på honom och sen föll han. Rakt ner i golvet och jag fick av sadeln så fort jag kunde.
Sen koppla loss från uppbindningarna o så kunde han resa sig igen.

Nått blev inte bra efter det och min kompis red honom med sadel men kunde inte spänna sadelgjorden. Så den hängde under magen... 🙈 (hennes val) man såg hur den hängde 10cm under magen.
Det gjordes i paddocken efter han fått röra sig och så han fick röra sig direkt efter han fick sadel på med.

Han hade svårt att just vara uppbunden men hon kunde parkera honom lös när hon borstade.
Tusen år sen och vet inte alls vad som var fel. Han köptes billigt som projekt
 
Det är inte helt ovanligt att sadeltvång ger "sömnattacker" där hästen verkar tappa medvetande och kroppskontroll. Sadeltvång anses väl oftast bero på nervinklämning, så jag skulle gissa på något sådant.
Om hästen har dessa symptom då den bara står rakt upp och ner på stallgången, utan gjordar eller annat som kan klämma, så skulle man kunna tänka sig att hästen har nervinklämning på grund av skada, tumör, missbildning eller annat. Isåfall kan det vara farligt både för er och hästen att rida, eftersom ni inte vet när hästen kan få symptom.

Om det "bara" är sadeltvång kan man göra mycket för att underlätta för hästen, tex. genom att massera och värma upp kritiska områden och använda utrustning som är lite flexibel (tex. gjord med fluff eller neopren som gör att trycket inte blir hårt och stumt direkt).

Bra att ni kollar upp hästen! 🙂
 
Min erfarenhet, som sträcker sig till två hästar så inte alls mycket att gå på, är tyvärr hjärtsjuka hästar. Båda de två vi har haft har visat sig ha hjärtproblem. Den ena hann vi inte rädda, han segnade ner under en träningstur, men vis av erfarenhet när den andra visade de symptomen tog vi in honom till veterinär som påvisade kraftiga blåsljud på hjärtat så han fick bli sällskapshäst. Med det sagt kan det säkert handla om nerver som kommer i kläm, narkolepsi eller kraftig sadeltvång också, eller flera av grejerna som hänger ihop där det ena ger det andra.
 
Åh det här gör att massor minnen flödar tillbaka!

När jag var yngre hjälpte jag och en kompis en hästägare med hennes hästar på somrarna. En av hästarna gjorde exakt detta. Vi ställde upp den ute (som tur var för stallet var extremt trångt) och skulle som vanligt dra åt sadeln när hela hästen bara ramlade ihop. Hästen kom inte upp (vi förstår fortfarande inte varför, för den kunde sprattla) och vi lyckades med nöd och näppe, massa styrka, och fara för livet vrida hästen en aning och få upp sadelgjorden.
Hästen ställde sig upp och såg väldigt förvirrad ut. Vi skrittade den litegrann för hand men den fick gå tillbaka i hagen igen.

Efter det ville vi inte rida hästen igen. Vi informerade ägaren som varken sa bu eller bä om händelsen, informerade även om att vi inte kommer rida den hästen mer, men gå promenader.
Sedan hände det igen med ägaren och strax efter det blev hästen vinglig i bak och hade dålig balans. Vi var tillbaka och tog hand om hästarna på somrarna i kanske tre år. Hästen blev gradvis sämre och efter en incident när hästen nästan välte rakt över mig för att den stod i en backe bestämde vi oss för att det nog skulle bli sista sommaren vi hjälpte ägaren. Ägaren tog aldrig ut någon veterinär. När det kröp fram att hästen hade ramlat ihop i stallet, och legat där pga för trångt och för tungt att få upp den i sisådär 2 timmar innan den kom upp av sig själv, och ägaren fortfarande inte tyckte att en veterinär behövdes, sade vi upp bekantskapen med ägaren helt.

Är också nyfiken på vad sjutton som hände.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 155
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 927
Senast: Cambrie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 213
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp