Bukefalos 28 år!

Häst i form?

Heulwen

Trådstartare
Har någon några tips om hur man får en häst i form som vill undvika att jobba.
Tex. Några övningar man kan göra osv.
Detta är en helt hypotetisk fråga, har aldrig ridit en sådan häst i fråga så jag kan inte svara på hur h*n försöker slippa arbeta.
Är bara intressant att få lite kunskap. :)
 
Det finns inte ett sätt som passar alla hästar!
Rid för tränare, det är mitt tips! :)

Nirak
 
Tack Nirak och domingo, fast det är inte min häst. Jag känner bara "till den". Eller vad man ska säga. :p
Fast jag förstår att det kanske inte går att svara på frågan när jag inte vet och kan tala om hur hästen försöker slippa undan.
Hur ska det kännas att rida en häst som går i form?
 
Det beror ju lite på hästens utbildningsståndpunkt. Man rider ju hästar i olika former utefter hur långt de kommit i sin utbildning. En lågt utbildad eller felriden häst kan man ju inte kräva för mycket av, med den jobbar man kanske i lång- och lågform eller vad den nu behöver (den kanske inte ens kan stå stilla medan man sitter upp, då får man jobba med det). Det tar ju tid för en häst att öva upp sin muskelstyrka och det kan ta år innan hästen orkar genomföra en bärig skritt en längre period i sträck.

Så det finns ju olika "känslor" i olika stadier av ridningen. Några saker kan vara att det känns som om hästen blir "såsigare" (när hästen lägger lite mera vikt på baken, blir detta väldigt tungt för den och den kan inte "älga iväg"), att den växer upp ur manken, att den söker ett ärligare stöd i bettet (den suger kanske på det), den växer under dig, länden fylls ut, frambenen landar lätt i spånet, osv osv.
 
Du känner när hästen går i form, hur den sätter bakbenen under sig och höjer ryggen. En del tycker det känns som att hästen ska bajsa om du förstår? :)
 
Det beror förstås på vad du menar med att hästen "vill undvika att jobba". Min erfarenhet av unghästar t.ex. är att de vill alltid "jobba" (jobba i betydelsen "vara med på noterna, slappna av och söka sig framåt nedåt). Jag har aldrig träffat en häst som från början inte velat jobba och försökt att undvika det (om de inte haft någon defekt eller skada).

Nå, nu handlade inte det här om unghästar, men det kan vara bra att börja fundera i den änden. En häst som visar sig avig mot hjälpgivning och som vill sträva åt fel håll har det hänt något med eller så är ryttaren inte följsam och i balans. En motsträvig häst kan naturligtvis ha ont någonstans eller så har de blivit motverkade av tidigare ryttare så att de har utvecklat snedheter osv.

Steg 1 när man får en sådan häst är naturligtvis att ta reda på hur "felet" visar sig (symptom) och steg 2 att ta reda på vad felet är (diagnos). Steg tre är självklart att lösa problemen.

Nu behöver man ju inte komma fram till att det är hästen som besitter "felen" utan de kan lika gärna finnas hos ryttaren. Genom att placera om ryttaren i sadeln så hans/hennes tyngdpunkt sammanfaller med hästens kan t. ex. göra underverk.

Mitt svar är alltså att det inte finns något enkelt svar utan att man får ta reda på vad "felet" är - varför hästen verkar motsträvig. Hur man sedan skall hantera det beror naturligtvis på vad som är "fel".

Ber om ursäkt för snurrigt svar! (är mitt-på-dagen-trött)
 
Om man tänker sig "samlade övningar" så finns det ju hundratals. Oftast är ju sådanna övningar kombinationer av rörelser. Tex. halvhalter och tempoväxlingar.
Sen behöver man göra avslappnande och strechande övningar som mjukar upp hästen och får den att trivas med arbetet.

Vilka övningar man ska avända beror på och man ska alltid variera sitt arbete. Men det viktigaste är att hästen hela tiden ska trivas och vara avslappnad i hela kroppen.

Sen är det ju inte bara form man är ute efter under ett pass utan även ett bra vilande steg.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 434
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: slant98
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
990
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp