Häst innan man dör?

Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.
Om han blir kvar blir han avlivad, blir det övermäktigt för dig så småningom blir han avlivad. Utgången är densamma oavsett. Om du och hästen är bekanta är sannolikheten väldigt liten, bedömer jag, att det blir en helt annan individ efter flytt.
 
Detta har hänt:
Jag hittade en fin men väldigt gammal häst att vara medryttare åt. Ägaren och jag har kommit bra överens och nu vill hon att jag tar över honom 😳. Jag har fått en stallplats på gården där jag bor (skulle se honom från mitt fönster) till en billig penning, får med mig all utrustning, hon kör hit honom. Han är som sagt väldigt gammal, 26 år, men än så länge frisk. OM han kommer till mig blir det i så fall hans sista hem och vi vandrar den sista biten tillsammans. Detta är en livslång dröm som kan gå i uppfyllelse, ändå tvekar jag.. Tänk om jag inte klarar det? Tänk om han mår dåligt av flytten och blir vild och farlig 🙄? Tänk om jag inte klarar det ekonomiskt? Det finns inte mycket att förlora, för alternativet är avlivning. Jag hade helst tagit honom på prov någon månad men det vill inte ägaren, hon vill ”bli av” med honom direkt då hon har en häst till som hon vill satsa på. Så antingen kommer han till mig eller somnar in. Så det är ju klockrent, öppet mål, eller hur? Ändå.. 😳. Men det lutar mot att jag tar honom. Att min oro mest handlar om att jag är låååååångt utanför min bekvämlighetszon.
Jag ser det såhär; 26 behöver inte vara väldigt gammalt alls- beror på hästens skick (mina gubbar blev 32 och 37!!) . Det jag inte tycker om är att hästens ägare verkar vilja slippa ta sitt ansvar den dagen det ÄR dags. Sånt är så förbaskat fult anser jag, men i det här fallet kan väl det vara perfekt i din situation tänker jag? Kör bara och NJUT av tiden ni får :heart.
 
Jag köpte min tidigare häst som 17-åring från en kursgård där jag ridit honom till och från i drygt fem år. Bara två-tre veckor/helger om året så inte så regelbundet som du ridit denna häst. Men han var trygg med mig, vi kunde lugnt gå runt och kolla in omgivningarna i grimma och grimskaft och alla trodde jag haft honom länge och bara bytt stall.

Om det blir liknande för dig beror nog på hästens psyke, men du har en stor chans att det blir bra i och med att ni känner varandra.
 
Jag ser det såhär; 26 behöver inte vara väldigt gammalt alls- beror på hästens skick (mina gubbar blev 32 och 37!!) . Det jag inte tycker om är att hästens ägare verkar vilja slippa ta sitt ansvar den dagen det ÄR dags. Sånt är så förbaskat fult anser jag, men i det här fallet kan väl det vara perfekt i din situation tänker jag? Kör bara och NJUT av tiden ni får :heart.
Tack för alla påhejningar! Jag har meddelat att jag tar honom. Det finns två frågetecken att räta ut men om allt går som vi hoppas kan han flytta till mig i helgen. Ägarinnan tar sitt ansvar såtillvida att han har en bra försäkring (som jag övertar) som täcker avlivning och hon har en bra kontakt i ärendet, så när det blir dags kommer hon att hjälpa till. Hon skulle absolut kunna avliva honom redan nu men tycker att det skulle kännas fint om han och jag fick den här sista tiden tillsammans.
 
Tack för alla påhejningar! Jag har meddelat att jag tar honom. Det finns två frågetecken att räta ut men om allt går som vi hoppas kan han flytta till mig i helgen. Ägarinnan tar sitt ansvar såtillvida att han har en bra försäkring (som jag övertar) som täcker avlivning och hon har en bra kontakt i ärendet, så när det blir dags kommer hon att hjälpa till. Hon skulle absolut kunna avliva honom redan nu men tycker att det skulle kännas fint om han och jag fick den här sista tiden tillsammans.
Okej! Skönt att höra- man ser ju alltför ofta där man gärna inte vill ta det mindre roliga beslutet osv med sitt ansvar, jättebra att du får trygghet där av henne, att hon finns med, jättebra! :heart. Låter ju perfekt för er båda! :heart
 
Tack för alla påhejningar! Jag har meddelat att jag tar honom. Det finns två frågetecken att räta ut men om allt går som vi hoppas kan han flytta till mig i helgen. Ägarinnan tar sitt ansvar såtillvida att han har en bra försäkring (som jag övertar) som täcker avlivning och hon har en bra kontakt i ärendet, så när det blir dags kommer hon att hjälpa till. Hon skulle absolut kunna avliva honom redan nu men tycker att det skulle kännas fint om han och jag fick den här sista tiden tillsammans.
Kul att se att du tar hem honom och jag hoppas att det kommer ge dig mycket extra energi den här tiden. Håller tummarna för att ni kommer få mycket mer tid än väntat tillsammans och att det blir en fin tid för er båda ❤️
 
Du kan inte låta honom vara kvar i nuvarande stall, så att han slipper flytta? Det hade ju varit en ännu bättre lösning för hästen, tänker jag. :heart
 
Du kan inte låta honom vara kvar i nuvarande stall, så att han slipper flytta? Det hade ju varit en ännu bättre lösning för hästen, tänker jag. :heart

Är det en van häst är det inga problem.

Äldre hästar har större livserfarenhet och aklimatiserar sig ofta väldigt snabbt. Det brukar ofta också vara ännu bättre med en fast punkt. I detta fall är det att TS och hästen känner varandra sedan förr. Då brukar det gå ännu bättre.

Det är nog värre med yngre hästar.
 
Är det en van häst är det inga problem.

Äldre hästar har större livserfarenhet och aklimatiserar sig ofta väldigt snabbt. Det brukar ofta också vara ännu bättre med en fast punkt. I detta fall är det att TS och hästen känner varandra sedan förr. Då brukar det gå ännu bättre.

Det är nog värre med yngre hästar.
Jag vill egentligen inte gå in i den diskussionen eftersom jag inte på något sätt vill döma TS. Men jag håller inte helt med dig. Jag är av den uppfattningen att äldre hästar helst inte ska behöva flytta. Det kommer säkert att gå bra - det jag menade var att det kanske hade varit ännu bättre om hästen hade fått stå kvar i sitt gamla stall.
 
Jag vill egentligen inte gå in i den diskussionen eftersom jag inte på något sätt vill döma TS. Men jag håller inte helt med dig. Jag är av den uppfattningen att äldre hästar helst inte ska behöva flytta. Det kommer säkert att gå bra - det jag menade var att det kanske hade varit ännu bättre om hästen hade fått stå kvar i sitt gamla stall.

Nä, jag håller med i stort. Speciellt när det gäller sålda, gamla hästar som får nya ägare, nytt stall och nya rutiner. De är ofta också hästar som är gamla till sättet.
Jag känner att förutsättningarna är annorlunda här, därför skrev jag som jag gjorde.
 
Du kan inte låta honom vara kvar i nuvarande stall, så att han slipper flytta? Det hade ju varit en ännu bättre lösning för hästen, tänker jag. :heart
Nuvarande stall ligger för långt bort. Det hade varit bäst för honom att bo kvar men här hos mig får han mera tillsyn och omsorg. Jag hoppas han klarar det. Han är ganska världsvan så det kan gå bra. De jag ska hyra stallplats av har en 32-åring som nyss kom hit och som stormtrivs här. De har den bara till låns (som sällskap till en annan häst) men den har levt upp så mycket och trivs så bra att de inte vill lämna tillbaka den.. Så det kan gå. Men jag är medveten om att man helst inte ska flytta så gamla hästar och är beredd på att det kan gå hur som helst.
Nä, jag håller med i stort. Speciellt när det gäller sålda, gamla hästar som får nya ägare, nytt stall och nya rutiner. De är ofta också hästar som är gamla till sättet.
Jag känner att förutsättningarna är annorlunda här, därför skrev jag som jag gjorde.
Han kommer att få med sig all sin utrustning (t.o.m saltstenen i boxen), sitt foder så jag kan överlappa, han känner mig och jag kommer hålla samma rutiner som han nu har. Det som är nytt är själva miljön och kompisarna. Kompisar har kommit och gått hela tiden även i det stall han står i nu, det kom en ny häst dit så sent som igår och det jag hittills sett är att han går bra ihop med alla. Till en början ska han få gå i egen hage med boxgrannen i hagen bredvid för att senare flytta över till den andra gamlingen och en yngre, ranglåg valack. Jag tror att det kommer att gå bra, men visst, detta är en av de saker jag kan känna oro inför.
 
Jag tycker det låter som en superbra lösning på din dröm. Ibland löser allting sig på ett märkligt sätt. hoppas att ni kommer få mycket roligt ihop :heart

Min ponny är 28 och fick byta stall för en månad sen. Men till saken hör att hon får gå med mina 2 andra som är hennes trygghet och jag har haft henne i 14år. Dessutom bytte vi till ett mindre stall och det trivs hon med 🥰
 
Idag kommer han, min Mikesch!
 

Bifogade filer

  • 187DF7AB-6CC6-4C48-8AF0-C35A7AFA4219.jpeg
    187DF7AB-6CC6-4C48-8AF0-C35A7AFA4219.jpeg
    93,6 KB · Visningar: 266

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 145
Senast: bobbbo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp