Bukefalos 28 år!

Häst på nyputsad betesmark

G

Gravdahl

Hej
Har blivit med egen betesmark och har en och annan undring. Jag har förstått att betesmarken måste putsas för att den skall må bra. Står i begrepp att göra just detta men med lie och röjsåg. Är det OK att släppa in hästarna på den nyputsade ängen. Jag har en svag minnesbild av att ha läst att det inte är bra för hästarna att äta slaget (o)gräs. Stämmer det? Är det någon som har tips om litteratur kring "underhåll av betesmark"?
Tacksam för all hjälp
mvh
Morten:confused:
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Hur rimligt är det att hästarna väljer slaget gräs när det finns färskt att tillgå? T.ex. slagna brännässlor är tydligen smakligt och dessutom nyttigt för hästarna ifa.
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Våra hästar äter dom slagna ratorna efter att dom torkat några dagar. Dom käkar gärna rent betesputsare och slåtteraggregat också. :)
Att det inte skulle vara bra för hästarna, tror jag inte på. Däremot ska man vara uppmärksam på att det finns vissa ogräs som är giftiga för hästar, även sedan dom torkat. Smörblomman däremot kan ätas av hästar sedan den torkat.
Min uppfattning i detta är att hästar som är vana vid miljön och dess växtlighet, själva vet vad dom kan äta eller inte.

LIA
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Ah, intressant! Det man kan tänka på när man putsat är att det kan vara mycket mask i just ratorna.
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Våra går inte efter dom reglerna utan kan käka intill skithögar likaväl som dom ratar större ytor utan spillning alls.
I o f s har vi inga maskproblem, annat än stingflugan. Men där spelar det ju mindre roll var hästarna äter. :grin:

LIA
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Boktips:
Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren. Där står det mesta om foder, bete, skötsel av betesmarker, olika växtslag samt en massa annat som är värt att veta om hur hästen tillgodogör sig olika typer av foder.:)
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Mina ratar det slagna sålänge det finns färskt gräs att beta. De till och med puttar undan det slagna.

Finns det inte nog med färskt gräs äter de dock slagna rator när de torkat. Om masken dött när ratorna torkat vet jag inte dock, men det är sällan de behöver äta slagna rator innan det är långt efter masksäsong iaf.

Växande rator faller de i princip hellre ner döda av hunger än äter, och de har väldigt stor 'marginal' till ratorna har jag märkt. Mången gång gått och undrat vad 'det är för fel på det här gräset då', och så 5 -6 meter 'in' i det hittat bajshögar och förstått varför.
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Våra går inte efter dom reglerna utan kan käka intill skithögar likaväl som dom ratar större ytor utan spillning alls.
I o f s har vi inga maskproblem, annat än stingflugan. Men där spelar det ju mindre roll var hästarna äter. :grin:

LIA

Det handlar inte om några regler. Även om man plöjer upp hagen så har det visat sig att hästarna väljer samma områden att inte beta på. Det kan ligga kvar maskägg (särskillt spolmask) i över 7 år...
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Det handlar inte om några regler. Även om man plöjer upp hagen så har det visat sig att hästarna väljer samma områden att inte beta på. Det kan ligga kvar maskägg (särskillt spolmask) i över 7 år...
Syftade på hästarnas egna regler. :)

Vi kör ut gödsel över hela vallarna liksom vi använder betesharven som också drar ut gödseln. Därför menar jag att ratorna inte beror på toa-ställen. Vallarna är ju i praktiken stora hästtoa rakt av. Snarare kan jag tänka mig att jordmånen varierar och att hästarna och/eller växterna känner av det.

Förstår inte meningen om maskäggen. Skulle tanken vara att hästarna undviker ratorna för att dom vet att där finns maskägg?

LIA
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Hej Morten jag tror att det du hört är att det inte är okej att hästar äter nyKLIPPT alltså KORT gräs eftersom det börjar ruttna i samma ögonblick det blir avklippt. Alltså det som blir när man klipper med klippare. Avslaget långt gräs beter sig inte på samma sätt. Vill du vara på den säkra sidan så kan du väl vänta några dagar så att det slagna torkar upp, då är det helt riskfritt.
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

nä inte att de VET men det är liksom en sån där naturligt fiffig sak att de flesta djur (gräsätare)inte vill äta det som legat bredvid deras egen skit.
Resultatet blir ju att de undviker det mest infekterade gräset. Rävar utnyttjar saken på ett annat sät;-) de skiter på det den inte orkar äta upp så attingen annan ska äta dte medans den är någon annan stans;-)
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

Jag skulle nog vänta med att putsa tills hästarna har gått färdigt där. Varför vill du putsa innan du släpper dit dem?
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

.

Förstår inte meningen om maskäggen. Skulle tanken vara att hästarna undviker ratorna för att dom vet att där finns maskägg?

LIA

Inte vet som att de förstår kopplingen, men att det finns inbyggt att de undviker toaletterna. Vissa hästar bryr sig inte alls utan äter glatt, de brukar också vara de hästar som visar på hög maskbörda. Detta är också en anledning till att undvika att hagarna blir för hårt nedbetade. Minskar mängden tillgängligt gräs äter ju hästarna närmare ratorna för det finns inget annat.
 
Sv: Häst på nyputsad betesmark

KL
Nu har det ju regnat kraftigt i flera dagar. Kan man släppa på hästarna när det slagna legat flera dagar i ösregn, eller blir det dåligt då?
Nu har jag ifos räfsat det mesta (träningsvärk...), men det är ett område jag inte räfsat ännu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 146
Senast: MattiZ
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 345
Hästhantering Hej! Jag har köpt ett islandssto som ska gå ihop med två andra islandshästar, ett sto och en valack. De gick bredvid varandra i hagarna...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Fragile
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva få lite tankar och relektioner kring min hästs beteende. Jag har haft honom i 1½ år. I början ge de 2-3 hästar...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: jenny_t
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp