Släppa ihop hästar

Zappa

Trådstartare
Hej! Jag har köpt ett islandssto som ska gå ihop med två andra islandshästar, ett sto och en valack. De gick bredvid varandra i hagarna under ca ett och halvt dygn. Då prövade vi släppa ihop dem. Det gick bra med stona men valacken blev ilsken. Han jagade henne, högg efter henne och försöka hoppa upp på henne. Han hade ett ilsket uttryck med öronen bakåt. Vi lyckades få bort honom. Mitt sto blev riven på sidorna av hans sko sömmar. Tack och lov bara ytliga skador. Nu är jag livrädd för att släppa ihop dem. Behöver tips, råd och lugnande ord... Status idag nästan 5 dgr senare. De går i hagarna bredvid varandra. Valacken verkar lugnare men gör dock utfall mot henne på andra sidan med öronen bakåt och ser ilsk ut. Mitt sto har aldrig gått själv, orolig för att hon ska må dåligt. Men hon ser inte ut att må dåligt...en annan sak som kanske kan göra påverkan. Då vi tog isär dem vid bråket så upptäckte jag att mitt sto var brunstigt. Kan detta vata med och påverka. Hjälp! Hur ska jag agera nu framåt. När vågar man prova igen? Vad bör jag tänka på? Jag har inget annat stall och det är dessa hästar hon har. Vi har inga stallboxar utan ett hus där de kan gå in i vinter i vinterhagen. Tacksam för all hjälp. Med vänlig hälsning Zappa
 
Sv: Släppa ihop hästar

Jag hade nog varit mycket tveksam till att släppa ihop med en häst som visar såna tendenser pga skaderisken.

Visst att de kan buffla och ha sig de första dagarna men hästar som går till våldsam attack ska inte gå i lag med andra/åker ur hagen direkt, eller att den nya tas ur hagen och att man får fundera ut andra lösningar om det funkade bra innan och inte bra när den nya kom in i hagen.

Sen kan jag tycka att ni släppte ihop lite för fort. Jag vill ha längre tid hage vid hage innan nya hästar släpps ihop, speciellt viktigt om det är ny häst på gården.

Vad jag har märkt så kan det funka med ny häst relativt på en gång vid ihopsläpp men då ska flocken vara större så hålls nykomlingen på avstånd. Vid mindre antal hästar och ny häst är det som att den "trängs" in i flocken och det blir lätt tumult då.
 
Sv: Släppa ihop hästar

Valacken skyddar nog sitt sto.
Släpp ihop stona och låt valacken gå själv tills vidare.
När stona fungerar så gör ett nytt försök men ha inte för bråttom.
Gärna den nya ock valacken bredvid varandra i box på natten.
 
Sv: Släppa ihop hästar

Klassiskt. Jag skulle ha släppt ihop ditt sto och valacken men helst på neutral mark, en annan hage och utan att det andra stoet varken sågs eller på nåt sätt hördes (om den är en skikig häst när den är ensam en stund)
 
Sv: Släppa ihop hästar

Tack såååå mycket för era tankar och tips, jag är mycket
tacksam. Vad tror ni om hur länge man ska
avvakta ett nytt ihop släpp? Jag är
så orolig för min tjej (mitt sto). Hur kan
man vara beredd inför insläppet då det
är dags? Box handske?;) tips är välkommet.
Lägga ut Hö högar? ...tips
 
Sv: Släppa ihop hästar

Samma sak hände med min valack när han skulle släppas ihop med en mor och son.

Släpp ihop med valacken utan det andra stoet (som någon annan skrev) inom synhåll sen får de gå ihop nån vecka utan den andra

tillägg: Släpp i stor hage, ha ditt sto inne först o släpp in valacken. Finns det ingen mat så kan ni ju lägga ut flera st högar hö med stora mellanrum
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 338
Hästhantering Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan...
Svar
13
· Visningar
2 003
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp