Häst skadade ben efter ljudbang från Jas

Jag blir alltid lite förvånad över såna här artiklar. Hur spattiga är egentligen människors hästar? Jag har halvblod där åtminstone en måste klassas som "modernt dressyrblod" och bor precis bredvid ett militärflygfält. Mina hästar har aldrig reagerat mer på helikoptrarna eller planen än att de tittat lite efter dom ens när de var nyinflyttade och då lyfter ändå planen ibland med EBK rakt över mina hagar och det är ibland rätt många. På Gotland lär det inte direkt vara första gången hästarna ser en JAS heller.
Men med det sagt så är det är klart att det är bra om försvarsmakten ersätter saker om de orsakar olyckor.
 
Handlar inte enbart om hur ”spattiga” folks hästar är. Mina bryr sig inte direkt heller när dom flyger på rätt höjd men har varit med om att helikopter flugit alldeles för lågt över hagarna och då blev dom rädda och försökte fly undan.

Att hästar är flyktdjur kan vi inte komma ifrån, dock tror jag vissa har mer flykt i sig än andra.
I artikeln står det dessutom att dom avgett kraftiga ljudbangar och det kan absolut skrämma hästar som kanske aldrig varit med om det förut. Att hästar reagerar olika på saker och ting är ingen nyhet. Inte mer än rätt att ägaren ersätts.
Nästa gång kanske det är säkrare om hästen tas in vid dessa tillfällena.
 
Jag blir alltid lite förvånad över såna här artiklar. Hur spattiga är egentligen människors hästar? Jag har halvblod där åtminstone en måste klassas som "modernt dressyrblod" och bor precis bredvid ett militärflygfält. Mina hästar har aldrig reagerat mer på helikoptrarna eller planen än att de tittat lite efter dom ens när de var nyinflyttade och då lyfter ändå planen ibland med EBK rakt över mina hagar och det är ibland rätt många. På Gotland lär det inte direkt vara första gången hästarna ser en JAS heller.
Men med det sagt så är det är klart att det är bra om försvarsmakten ersätter saker om de orsakar olyckor.
Det är stor skillnad på en överflygning och där de spränger ljudvallen.

"Ljudbang[redigera | redigera wikitext]
Vid hastigheter över ljudets skapas en tryckvåg kring det föremål som färdas fortare än den naturliga vågutbredningshastigheten i mediet det färdas i. Tryckstegringen framför flygplanet ger upphov till en stötvåg, som när den når marken uppfattas som en kraftig och plötslig explosion, en så kallad ljudbang. Det efterföljande ljudets frekvens blir förskjutet på grund av dopplereffekten. Ljudbangen har varit ett hinder för supersoniska civilflygplan. Eftersom den kraftiga tryckvågen kan vara mycket störande på marken under, till och med byggnader kan förstöras, har civil flygning med överljudsfart endast tillåtits över hav eller obebyggda områden. Ljudbangen har också använts för att skrämmas med sonic bombs."
 
Det är stor skillnad på en överflygning och där de spränger ljudvallen.

"Ljudbang[redigera | redigera wikitext]
Vid hastigheter över ljudets skapas en tryckvåg kring det föremål som färdas fortare än den naturliga vågutbredningshastigheten i mediet det färdas i. Tryckstegringen framför flygplanet ger upphov till en stötvåg, som när den når marken uppfattas som en kraftig och plötslig explosion, en så kallad ljudbang. Det efterföljande ljudets frekvens blir förskjutet på grund av dopplereffekten. Ljudbangen har varit ett hinder för supersoniska civilflygplan. Eftersom den kraftiga tryckvågen kan vara mycket störande på marken under, till och med byggnader kan förstöras, har civil flygning med överljudsfart endast tillåtits över hav eller obebyggda områden. Ljudbangen har också använts för att skrämmas med sonic bombs."
Tack för informationen, det visste jag redan.

Här är tex ett klipp där det hörs hur det kan låta över Gotland https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/svt-s-kamera-fangade-stridsflygplanens-ljudbangar
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 20:e januari hände det som inte fick hända. Lina Jansson Lindbergs hästar blev skrämda av smällare och flydde från hagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 725
  • Artikel
Hästnyheter Ett flygplan hos Försvarsmakten i Blekinge flygflottilj hade flugit ovanligt lågt. Så lågt att en häst skadades. Nu kräver hästägaren...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp