Häst som behöver hovskydd i hagen - vad göra?

Är inte hovslagare (kanske tur det hehehe) men menar du att det inte fin hov så man inte kan gipsa? Då finns det ingen hov alls nästan? Vi har gipsat många gånger, framförallt när det inte finns något att spika i, just för att det inte finns hov?
Nu på hoofcasten gipsade vi för att hovarna skulle slitas mindre då den växte så dåligt och för att hovarna var sjuka. Sedan valde hovslagaren att spika på skor utan på, så skorna satte fast i gipset. Gick 2 skoperioder i lera utan problem.
Jag är inte hovslagare heller. Jag får ju bara lita på att en fd klinikhovslagare vet hur min hästs hovar fungerar.
 
Jag är inte hovslagare heller. Jag får ju bara lita på att en fd klinikhovslagare vet hur min hästs hovar fungerar.

Wraps/plast"gips" är dock en ny teknik, inte alla som känner till det som verktyg än.

Jag tycker att wraps är en jättebra lösning i många fall, men man måste få tag i någon som har erfarenhet med det.
 
Wraps/plast"gips" är dock en ny teknik, inte alla som känner till det som verktyg än.

Jag tycker att wraps är en jättebra lösning i många fall, men man måste få tag i någon som har erfarenhet med det.
Jag har frågat specifikt om dessa och fått till svar att de inte kommer att funka av samma anledningar som det inte skulle funka att gipsa just nu.
 
Ja gips är ju inte optimalt om hästen ska gå ute sen och det är lera i hagen. Men vad säger Hovis om att först plasta vägg för att sen sätta på en sko? Blir ju tyvärr en dyr lösning men eftersom hästen får skav av bootsen. Om det är så att det inte finns tillräckligt med vägg att sömma i alltså? Eller har hästen slitit så pass mycket att den bokstavligen går på sulorna?
 
Ja gips är ju inte optimalt om hästen ska gå ute sen och det är lera i hagen. Men vad säger Hovis om att först plasta vägg för att sen sätta på en sko? Blir ju tyvärr en dyr lösning men eftersom hästen får skav av bootsen. Om det är så att det inte finns tillräckligt med vägg att sömma i alltså? Eller har hästen slitit så pass mycket att den bokstavligen går på sulorna?
Boots är hans bästa förslag i nuläget. Ja, det finns alltså inget att sömma i just nu. Förhoppningsvis kommer bootsen (och tillskotten) att tillåta att hovarna växer såpass att vi kan slå på skor igen snart. Så jag får försöka göra mitt bästa för att få bootsen till att funka!
 
Har du frågat om specifikt glu-shu? vi hade en skolhäst som det absolut inte gick att spika i och några skoningar med sådana så rättade det till sig.

Jag har också gett mina hästar en skopa vimital e-plus, innehåller både selen, lysin och metionin. de två sistnämnda är aminosyror och det är de två aminosyrorna som "tar slut först" alltså kan hästen inte tillgodogöra sig resten av proteinet om den saknar lysin och metionin.
 
Jag har frågat specifikt om dessa och fått till svar att de inte kommer att funka av samma anledningar som det inte skulle funka att gipsa just nu.

Det är ju iofs rätt konstigt, för wrapsen funkar att sätta på vad skrot som helst. Dom hålls fast av antingen enbart hovkapselns kon-form (eftersom det stelnar), eller så sätter man även små skruvar bak i traktens yttervägg som hakar som man sen lindar ovanpå.

En häst helt utan hovkapsel kanske det inte funkar på, men en sån häst ska stå på boxvila i vagga 😅.
 
Bild från Perfect Hoof Wear
Screenshot_20221031_154646.jpg
 
Det är ju iofs rätt konstigt, för wrapsen funkar att sätta på vad skrot som helst. Dom hålls fast av antingen enbart hovkapselns kon-form (eftersom det stelnar), eller så sätter man även små skruvar bak i traktens yttervägg som hakar som man sen lindar ovanpå.

En häst helt utan hovkapsel kanske det inte funkar på, men en sån häst ska stå på boxvila i vagga 😅.
Vet du vad. Jag VET faktiskt inte varför han inte tror att detta funkar. Min häst är 19 år. Han har verkat/skott henne sedan hon var 6 år. Av någon anledning tycker han att det bästa just nu är barfotaboots. För min häst, för hennes hovar, och för just den situation hon befinner sig i.

Din skrattsmiley i sammanhanget är rätt märklig.
 
Vet du vad. Jag VET faktiskt inte varför han inte tror att detta funkar. Min häst är 19 år. Han har verkat/skott henne sedan hon var 6 år. Av någon anledning tycker han att det bästa just nu är barfotaboots. För min häst, för hennes hovar, och för just den situation hon befinner sig i.

Din skrattsmiley i sammanhanget är rätt märklig.

Den är inte riktad mot dig som person, utan mot alla hovisar som inte hänger med i teknikutvecklingen. Det är för övrigt en leende smiley med en svettdroppe, för mig symboliserar den "jaha ja haha".

Jag har hört det förr, så att säga. Från hovslagare.

Men jag är glad att fler och fler hovisar åtminstone tagit till sig boots. Och att fler och fler släpper skrå-stoltheten och utforskar alla nya möjligheter. Gamla gardet är på väg bort, tack och lov.
 
Vet du vad. Jag VET faktiskt inte varför han inte tror att detta funkar. Min häst är 19 år. Han har verkat/skott henne sedan hon var 6 år. Av någon anledning tycker han att det bästa just nu är barfotaboots. För min häst, för hennes hovar, och för just den situation hon befinner sig i.

Din skrattsmiley i sammanhanget är rätt märklig.
det kan ju vara så att hovis tycker att barfotaskor är bästa alternativet tills han hör att hästen får skavsår, och då börjar känna sig nödgad att utforska andra möjligheter. Jag håller tummarna för att ni hittar en bra lösning så din häst kan stå och gå obehindrat och hovarna kommer ikapp.
 
Jag har haft boots i hage. Equine fusion. Fula fula skav så fort det blev blött. Hjälpte lite med ullsockor i. Men är inget jag skulle ge mig på igen, jag tycker modellen är fel för att ha i hage

Skulle jag prova boots i hage idag skulle jag välja Flex, men är inte säker på ens de funkar.
 
Tror inte varken Scoot eller Evo eller Renegades är optimala för hagbruk, pga skavrisken.

Jag hade kikat på dem som @the_connemara tipsade om, eller möjligen Cavallo.
Cavallo känns ju lite knepig med passformen ibland? Scoot har jag dålig koll på. Och Evo används väl inte jättemycket än men av det jag sett så passformässigt en av de bättre barfotabootsen just i avseende av passformen och skavmässigt :)
 
Cavallo känns ju lite knepig med passformen ibland? Scoot har jag dålig koll på. Och Evo används väl inte jättemycket än men av det jag sett så passformässigt en av de bättre barfotabootsen just i avseende av passformen och skavmässigt :)
Alla boots är mer eller mindre hovformskänsliga, men Cavallo är ändå relativt anpassningsbar i och med kardborren. Evo är extremt anpassningsbar och jag älskar att man kan justera dem väldigt mycket men min häst föredrar Scoots på fötterna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Gilette
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 879
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp