Häst som behöver hovskydd i hagen - vad göra?

Det vet jag inte? Hon äter ett grovfoder med 50 g smrp/kg foder. Kvot 5,1.
En haflinger i d-ponnystorlek och hon får 8-9 kg/dygn. Det borde räcka och bli över?
Fast det är inte säkert att det är tillräckligt med högkvalitativt protein för det. Dessutom brukar man rek en kvot på minst 6 till häst och till lättfödda hästar är det ännu viktigare. Annars får dom lätt proteinbrist, metionin och lysin är det inte ovanligt att det är brist på tex.
Key mineralmix har ett hovtillskott med boost av högkvalitativt protein mm.
 
Fast det är inte säkert att det är tillräckligt med högkvalitativt protein för det. Dessutom brukar man rek en kvot på minst 6 till häst och till lättfödda hästar är det ännu viktigare. Annars får dom lätt proteinbrist, metionin och lysin är det inte ovanligt att det är brist på tex.
Key mineralmix har ett hovtillskott med boost av högkvalitativt protein mm.
Hur förstår man om ett protein är högkvalitativt? I min enfald (?) kan jag inte tänka mig ett bättre protein än det som kommer från ett grovfoder av bra kvalitet.
 
Hur förstår man om ett protein är högkvalitativt? I min enfald (?) kan jag inte tänka mig ett bättre protein än det som kommer från ett grovfoder av bra kvalitet.

"Bra kvalitet" är ju dock svårbedömt.

Jag tror inte att vi undersökt lysin och metionin-halter i olika svenska grässorter, och dessutom så är det temperaturberoende.

Men om hästen enligt proteinanalysen får i sig basbehovet, men ändå visar tecken på att något fattas (pga risig päls, risiga hovar, problem med muskelsättning), så är det rätt enkelt att tillsätta antingen ren lysin eller ett proteintillskott. Lysin kan man köpa på proteinpulversnätbutiker.

Personligen har jag upplevt att det är zink och koppar som gör störst skillnad på hovtillväxten. Men ger man Forageplus får man både det och aminosyrorna :).
 
"Bra kvalitet" är ju dock svårbedömt.

Jag tror inte att vi undersökt lysin och metionin-halter i olika svenska grässorter, och dessutom så är det temperaturberoende.

Men om hästen enligt proteinanalysen får i sig basbehovet, men ändå visar tecken på att något fattas (pga risig päls, risiga hovar, problem med muskelsättning), så är det rätt enkelt att tillsätta antingen ren lysin eller ett proteintillskott. Lysin kan man köpa på proteinpulversnätbutiker.

Personligen har jag upplevt att det är zink och koppar som gör störst skillnad på hovtillväxten. Men ger man Forageplus får man både det och aminosyrorna :).
Hon får ungefär 140 procent av den proteinmängd hon behöver, enligt foderstatsprogram. Ja, det är ju enligt tabell förstås, men jag har inte mycket annat att gå efter. Men det känns lite märkligt att proppa i henne mer protein i detta fallet. Och det är väl egentligen inte speciellt nyttigt att ge överskott på protein, om det inte kommer från grovfoder?
 
Hur länge håller equine fushion om man använder dem i hage? Tyvärr måste hon ha boots på alla fyra, så jag lär inte kunna köpa mer än en omgång.... :(

Det vet jag faktiskt inte, beror också mycket på hur hästen rör sig. Ultra är de mjukaste runt ballar och kronrand men å andra sidan så boots som ger skav kommer du ju inte kunna använda.

Är du orolig för skav hade jag testat de som inte går över hoven, tex Flex eller Glove. Flex är förlåtande. Scoot gillar många men min häst gillar inte bågarna som är över ballarna, han är väldigt känslig.
 
Hon får ungefär 140 procent av den proteinmängd hon behöver, enligt foderstatsprogram. Ja, det är ju enligt tabell förstås, men jag har inte mycket annat att gå efter. Men det känns lite märkligt att proppa i henne mer protein i detta fallet. Och det är väl egentligen inte speciellt nyttigt att ge överskott på protein, om det inte kommer från grovfoder?

Och hur har du det med mineralerna, både makro och mikro? Om du inte har möjlighet till analys av mikro hade jag ändå gett tillskott på minst koppar och zink. Det är alltid brist i svenskt grovfoder och viktigt för hovkvaliten.

Det är ju lite så att en brist inte syns på dagen (speciellt inte i hovarna) utan hästen kanske gått många år med brister och till slut finns det inga mer reserver i kroppen att ta av.
 
Hon får ungefär 140 procent av den proteinmängd hon behöver, enligt foderstatsprogram. Ja, det är ju enligt tabell förstås, men jag har inte mycket annat att gå efter. Men det känns lite märkligt att proppa i henne mer protein i detta fallet. Och det är väl egentligen inte speciellt nyttigt att ge överskott på protein, om det inte kommer från grovfoder?
Fast det är många hästar som inte är tabellhästar. Min häst mår inte bra av att få enligt tabell utan behöver ett rejält överskott för att må bra. För två vintrar sedan så stod vi i ett annat stall med grovfoder från en annan producent än den vi har idag och trots att det enligt analys skulle ligga högt i protein, kvot på 8, så tog sig hästen inte på det utan föll ur och fick en kropp som en kossa. Alltså kohöfter, tunn över flanken etc. Tom så min veterinär reagerade. Så det kan faktiskt skilja beroende på hur marken är gödslad osv.
Att hästens hovar inte växer tyder på näringsbrist så jag skulle i dom lägena skita i vad analysen säger och fodra på med protein och även zink och koppar.
 
Fast det är många hästar som inte är tabellhästar. Min häst mår inte bra av att få enligt tabell utan behöver ett rejält överskott för att må bra. För två vintrar sedan så stod vi i ett annat stall med grovfoder från en annan producent än den vi har idag och trots att det enligt analys skulle ligga högt i protein, kvot på 8, så tog sig hästen inte på det utan föll ur och fick en kropp som en kossa. Alltså kohöfter, tunn över flanken etc. Tom så min veterinär reagerade. Så det kan faktiskt skilja beroende på hur marken är gödslad osv.
Att hästens hovar inte växer tyder på näringsbrist så jag skulle i dom lägena skita i vad analysen säger och fodra på med protein och även zink och koppar.
Fast min häst ser verkligen inte ut som ett benrangel så att "fodra på" kan vara rätt vanskligt, tänker jag. Hon pendlar mellan övervikt och normalvikt. För många, många år sedan hade hon fång och hon och kompisen går inte på bete alls sedan dess. De fodras med hö året om. Trots att hagen är en skogshage lägger haflingern lätt på sig på sommaren av det lilla som växer. Nu ligger hon på normalvikt och jag vill att det fortsätter så.
 
Fast min häst ser verkligen inte ut som ett benrangel så att "fodra på" kan vara rätt vanskligt, tänker jag. Hon pendlar mellan övervikt och normalvikt. För många, många år sedan hade hon fång och hon och kompisen går inte på bete alls sedan dess. De fodras med hö året om. Trots att hagen är en skogshage lägger haflingern lätt på sig på sommaren av det lilla som växer. Nu ligger hon på normalvikt och jag vill att det fortsätter så.

Har du mikromineralanalys på höet?

Till lättfödda är det betydligt säkrare att börja där än att trycka i protein.
 
Fast min häst ser verkligen inte ut som ett benrangel så att "fodra på" kan vara rätt vanskligt, tänker jag. Hon pendlar mellan övervikt och normalvikt. För många, många år sedan hade hon fång och hon och kompisen går inte på bete alls sedan dess. De fodras med hö året om. Trots att hagen är en skogshage lägger haflingern lätt på sig på sommaren av det lilla som växer. Nu ligger hon på normalvikt och jag vill att det fortsätter så.
Fast protein har inget med övervikten att göra så länge som du inte överutfodrar extremt mycket. Det finns feta hästar med proteinbrist. Min var inte smal han hade hull på revbenen men inte över hela kroppen.
Om jag vore du skulle jag skaffa key mineralmix hovtillskott plus lite potatisprotein. Då får du högvärdigt protein mm men väldigt lite mj, som faktiskt är det som dom blir tjocka av.
 
Hur förstår man om ett protein är högkvalitativt? I min enfald (?) kan jag inte tänka mig ett bättre protein än det som kommer från ett grovfoder av bra kvalitet.
Jag har läst någonstans att grovfoder oftast saknar tillräckligt med lysin osv, alltså att det kan innehålla tillräckligt med protein men inte högkvalitativt vilket alltså ändå leder till en proteinbrist. Tror det var någon foderguru här på buke som skrev det i en gammal tråd, så har tyvärr inte bättre källa.

Jag har också märkt samma sak som @super beskriver. I våras sade analysen att vi hade ett riktigt toppenhösilage (kvot 9,1 och 96 gmrsp/kg ts). Hästen tappade jättemycket överlinje. Nu har vi ett hösilage med mkt lägre protein än vi brukar ha så jag ger en hel del potatisprotein. Hästen håller på att bli jättefin i kroppen igen trots att det alltså är samma totala mängd gsmrp i foderstaten. Har hört flera i stallet säga samma sak just från i våras, hästarna föll ur trots toppenhösilage.
 
Jag ger min häst med sämre hovkvalite 1 dl potatisprotein året runt för att bidra med lite aminosyror (han behöver ändå något att blanda mineraler och tillskott i), det ska vara högt på främst lysin. Rejält mycket billigare än rena aminosyratillskott men säkert inte så mycket ren fakta bakom.
 
Om det är lerigt i hagen så skulle jag inte vilja använda de mjuka bootsen från Equine Fusion - de brukar dra åt sig fukt och kommer knappast hinna torka ordentligt över natten - med mindre du har möjlighet att lägga dom vid ett element eller liknande. Isf blir det spola + torka varje natt som kommer gälla för att undvika skav.

Själv har jag dock använt deras 24/7 limskor med bra resultat, även i ganska lerig hage. Visst ramlade de av ibland, men då kan man limma på igen, och om hästen inte rids mycket så brukar de hålla minst 2 skoperioder, dvs. ca. 3 månader - ibland längre.

Angående fodret så lär det väl vara biotin som behövs för hovväxten om den har b-vitaminbrist, sedan skulle jag nog ge något för magen som innehåller levande jäst (vet inte om ni har yea-sacc i Sverige, men något liknande det iaf). Jag har tänkt som du, att protein från grovfoder måste vara det bästa, men min foderrådgivare säger att t.ex. soya har en bättre aminosyreprofil än hö, så det kanske kan vara värd att testa något litet proteintillskott ändå.
 
Scootboots har sko som limes på og kan brukes flere ganger. De dreneres ut akkurat som bootsene fordi de har åpninger hvor luft kommer inn og fuktighet kommer ut.
 
Japp. Dag 2 med bootsen (equine fusion) och nu ser jag de första tecknen på skav på ballar och bakre delen av strålen. Vita kala områden. Jag tog in bootsen igår eftermiddag - avspolade - och hade dem på torkning inne hela natten. Ändå blev det så här :( . Tips för att det inte ska bli värre?

För övrigt funkar bootsen finfint och hon verkar trivas med dem. Men det får ju inte bli skav..... :(
 
Vanliga strumpor till människor tycker jag fungerar bäst! När min behövt ha boots många timmar i hagen har jag ibland satt på två stumpor per ben för att ännu mer minska risken för skav. Vet inte om det förbättrar, men är ett tips jag fått från vandring, att ha två stumpor så glider dom mot varandra istället för mot huden.
 
Vanliga strumpor till människor tycker jag fungerar bäst! När min behövt ha boots många timmar i hagen har jag ibland satt på två stumpor per ben för att ännu mer minska risken för skav. Vet inte om det förbättrar, men är ett tips jag fått från vandring, att ha två stumpor så glider dom mot varandra istället för mot huden.
Alltså helt vanliga strumpor som man drar över hela hoven då? Och det funkar även om strumpan blir blöt och smutsig?
 
Alltså helt vanliga strumpor som man drar över hela hoven då? Och det funkar även om strumpan blir blöt och smutsig?
Ja, drar på strumpan över hoven, rättar till pälsen under strumpan så allting ligger åt rätt håll och tar sen på bootsen. Jag som oftast använder Cavallo brukar rulla strumpan ovanför bootsen, för att ytterligare förhindra att smuts kommer ner i bootsen. Brukar byta strumpor varje dag, då de blir ofräscha, och än så länge har min klarar sig utan större skav, de perioder hon behövt ha boots i hagen, vilken då även varit vid nederbörd.

När jag vid en nödsituation behövde lämna bootsen på dygnet runt i tre dagar utan dagligt byte av strumpor började hon få skav, och det var utan regnigt väder. Så skulle inte chansa och inte byta dagligen nu när det är höst.
 

Bifogade filer

  • 105CA6F0-A49B-40DA-88F1-4D28624044B2.jpeg
    105CA6F0-A49B-40DA-88F1-4D28624044B2.jpeg
    20 KB · Visningar: 35
Ja, drar på strumpan över hoven, rättar till pälsen under strumpan så allting ligger åt rätt håll och tar sen på bootsen. Jag som oftast använder Cavallo brukar rulla strumpan ovanför bootsen, för att ytterligare förhindra att smuts kommer ner i bootsen. Brukar byta strumpor varje dag, då de blir ofräscha, och än så länge har min klarar sig utan större skav, de perioder hon behövt ha boots i hagen, vilken då även varit vid nederbörd.

När jag vid en nödsituation behövde lämna bootsen på dygnet runt i tre dagar utan dagligt byte av strumpor började hon få skav, och det var utan regnigt väder. Så skulle inte chansa och inte byta dagligen nu när det är höst.
Tack för tips :) ! Ska testa detta imorgon :) !
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 182
Senast: Gilette
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 875
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 545
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 461
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp