Bukefalos 28 år!

Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Riley

Trådstartare
Har noterat att mitt 8-åriga sto börjat få en del vita hårstrån över kroppen. De var inte många i början, men nu har de börjat poppa upp lite här och var, några på huvudet men främst från bogen och manken och bak över flankerna.

Vad jag kan se har hon inga stickelhåriga hästar i stammen, inte heller några skimlar, om det nu kan ge upphov till stickelhårighet. Jag har efter en sökning fått fram att hennes morfar har ytterst få stickelhåriga barnbarn och en avkomma, men det kan ju lika gärna komma från mammornas sida och inte från honom.

Jag har dock för mig att jag läst/hört att plötslig uppkomst av vita hårstrån kan bero på närings/vitaminbrist - är det någon som vet om det stämmer, och i sådana fall vilka ämnen som kan tänkas fattas?
Hittade vid en sökning bara en tråd från 2004, inget mer.

Tacksam för svar (inga gissningar, tack) då jag är en mycket nojig hästägare som är helt övertygad om att minsta lilla förändring/skråma innebär att hästen kommer att falla ned död. :angel:
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Jag har en ponny som är brun och hon har också fått lite vita hår i sommarpälsen (alltså varje sommar, men dom försvinner/syns inte i vinterpälsen). Lite på nosryggen, baken och i manen o svansen, dock är båda hennes föräldrar skimmlar. Jag har inte hört att det ska vara farligt och det har varit så i de 6år jag känt henne och blir lite mer för varje år som kommer, men det är inget jag bryr mig om iaf :p
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Har inget svar, undrar också för det är precis likadant med mitt sto (11 år). Det poppar upp lite här och var, ett fåtal strån.
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Det du kan titta efter är om det finns hästar med sabinoanlag i stammen, t e x halvblodshingstarna Ceylon och Ganesco.

Har själv en avkomma till Ceylon som får stickelhår i sommarpälsen plus ett halvt vitt ben, i vinterpälsen har hon mindre stickelhår men många vita på överläppen. Hon är 20 nu, jag har känt henne sen hon var nio, och det blir mer och mer för varje år.
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Det enda jag kan se är att hennes mamma är fux med strimbläs, köttfärgad nos/köttfärgad fläck på underläppen samt och hel- och halvstrumpor på alla fyra, men inga bukfläckar. De andra finns det tyvärr ingen teckeninformation på (travare med amerikansk stam), står bara färg och jag skulle gissa på att de flesta är vanliga tråkbruna.

Min häst själv har inget mer än en stjärn och vit fläck på överläppen, kan också tilläggas. Det enda mönstret jag ser hos hennes syskon [på mammans sida] är annars att i princip alla har antingen en vit eller köttfärgad fläck på över- eller underläppen, men det kanske inte har något alls med saken att göra?
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Hennes morfar hade tydligen också lite vitt på sig.

vibrante_.jpg
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Sabinoanlag kan också visa sig i flikiga tecken, som du ser att fölet på min avatar har, eller flikiga/uppåtrinnande strumpor.
Strimbläs kan vara en hint om att anlaget kan finnas, men tyvärr vet jag alldeles för lite om travavel och har ingen koll alls om det finns vissa blodslinjer som har anlaget.
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Jag vet att det finns en del sabinotravare och det har väl även dykt upp en och annan skäck, jag vet däremot inte om min häst har några som har anlag för det i sin stam. Vet tyvärr inte heller exakt hur hennes mamma är tecknad, men då låter det ju fullt möjligt att det kan komma därifrån. Tack så mycket för svar i alla fall!
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Kanske inte till så jättestor hjälp, men mitt sto (fux) har också fått massor av vita stickelhår. Hon kollades (av en annan anledning) upp ordentligt med blodprover på allt dom kan ha brist på (typ), men hon hade inge brister då blodproverna var perfekta.

Nu togs ju eg inte blodprover pga stickelhåren, men hade min fått dom pga nån brist så hade ju de synts :) Jag tror mer på att det är något genetiskt, vissa anlag kan ju bäras vidare i generationer utan att "synas" innan de kommer på en avkomma.
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Två av mina hästar får/har också vita strån i pälsen, den ena bara lite grann, den andra ganska mycket. Främst syns det på sommaren och framförallt när sommarpälsen sätts. :laugh:
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Jag har en B ponny som har börjat få mer å mer vita hår, över hela kroppen, jag har ALLTID trott att det var för att hästen blev gammal .. xD
Vet inget om hennes härstamning och det är omöjligt att få reda på det också..
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Min nästan svarta nordistravare fick som unghäst en rejält stickelhårig fläck, stor som en handflata, på insidan en ena bakbenet en bit under hasen.
Den syntes bara på sommaren. Hon hade inte gjort illa sig.
 
Sv: Häst som blir stickelhårig som ung vuxen - genetiskt eller brist på något?

Det enda jag kan se är att hennes mamma är fux med strimbläs, köttfärgad nos/köttfärgad fläck på underläppen samt och hel- och halvstrumpor på alla fyra, men inga bukfläckar. De andra finns det tyvärr ingen teckeninformation på (travare med amerikansk stam), står bara färg och jag skulle gissa på att de flesta är vanliga tråkbruna.

Min häst själv har inget mer än en stjärn och vit fläck på överläppen, kan också tilläggas. Det enda mönstret jag ser hos hennes syskon [på mammans sida] är annars att i princip alla har antingen en vit eller köttfärgad fläck på över- eller underläppen, men det kanske inte har något alls med saken att göra?


Då har mamman kanske sabinoanlag, mitt sto har det och är en aning stickelhårig, har också andra tecken på sabino bla flikigt vitt och en vit fläck på magen:idea:

Hennes föräldrar är brun plus skimmel, vilket kan ge sabino.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp