Häst stod bremsad i två timmar

När kontrollanterna frågade om hur en häst fått sina skador på mulen berättades hästägaren att han lämnat hästen bremsad medan han åkte och hämtade ut lugnande. Mannen åtalas nu för djurplågeri.
 
Låter helt vansinnigt.

Men, hjälper verkligen brems? Ingen häst jag mött har blivit lugn av brems. Två stycken har blivit hysteriska.

Jag har aldrig mött någon häst som har reagerat som ”de ska”.

Sen ska självklart erkännas att jag (eller snarare veterinären) inte har bremsat mer än en handfull hästar som jag sett reaktionen på.
 
Låter helt vansinnigt.

Men, hjälper verkligen brems? Ingen häst jag mött har blivit lugn av brems. Två stycken har blivit hysteriska.

Jag har aldrig mött någon häst som har reagerat som ”de ska”.

Sen ska självklart erkännas att jag (eller snarare veterinären) inte har bremsat mer än en handfull hästar som jag sett reaktionen på.
Jag har bremsat och det har alltid fungerat.
Det har varit situationer som verkligen krävt det (skador etc) och även om jag inte varit med jättemånga gånger har det funkat varje gång.
 
Jag har bremsat och det har alltid fungerat.
Det har varit situationer som verkligen krävt det (skador etc) och även om jag inte varit med jättemånga gånger har det funkat varje gång.
Märkligt.

Två gånger har varit på klinik (med två olika hästar) som blivit mer eller mindre hysteriska av bremsen. Sen har jag sett det några gånger till med ytterst tveksamt resultat.

På kliniken förutsätter jag att veterinären bremsade ”rätt”. De andra gångerna kan det mycket väl ha varit mindre korrekta bremsningar (om nu sättet att bremsa har betydelse).

Jag har nog helt enkelt haft otur med bremsen, eller snarare haft lite märkliga hästar…
 
Låter helt vansinnigt.

Men, hjälper verkligen brems? Ingen häst jag mött har blivit lugn av brems. Två stycken har blivit hysteriska.

Jag har aldrig mött någon häst som har reagerat som ”de ska”.

Sen ska självklart erkännas att jag (eller snarare veterinären) inte har bremsat mer än en handfull hästar som jag sett reaktionen på.
Jag har alltid haft bra effekt av brems. Kan även fungera att vrida om näsan med handen om man har en nödsituation där hästen måste stå still. Dock avtar effekten snabb. Min erfarenhet är att den är som mest effektiv de första minutrarna för att sedan avta.
 
Hade velat fråga honom om han gjorde det av okunnighet eller nonchalans. Tänkte han på att det kunde ge skador och var villig att ta risken? Han skulle inte ha lämnat hästen oavsett, men varför han valde att göra det förbryllar nog mest.
 
Hade velat fråga honom om han gjorde det av okunnighet eller nonchalans. Tänkte han på att det kunde ge skador och var villig att ta risken? Han skulle inte ha lämnat hästen oavsett, men varför han valde att göra det förbryllar nog mest.
Jag kan inte tänka mig att det finns en vuxen människa som inte vet att strupen blodtillförsel till en extremitet i Timmar kan leda till skador? Kalla mig cynisk men jag skulle inte ge benefit of the doubt.
 
Låter helt vansinnigt.

Men, hjälper verkligen brems? Ingen häst jag mött har blivit lugn av brems. Två stycken har blivit hysteriska.

Jag har aldrig mött någon häst som har reagerat som ”de ska”.

Sen ska självklart erkännas att jag (eller snarare veterinären) inte har bremsat mer än en handfull hästar som jag sett reaktionen på.
Poängen med brems är väl att de får så ont i mulen att de inte fokuserar på övrig smärta (dvs inte det man sa innan att typ något lugn-hormon utsöndrades). Inte konstigt att hästen går bananas.
 
Märkligt.

Två gånger har varit på klinik (med två olika hästar) som blivit mer eller mindre hysteriska av bremsen. Sen har jag sett det några gånger till med ytterst tveksamt resultat.

På kliniken förutsätter jag att veterinären bremsade ”rätt”. De andra gångerna kan det mycket väl ha varit mindre korrekta bremsningar (om nu sättet att bremsa har betydelse).

Jag har nog helt enkelt haft otur med bremsen, eller snarare haft lite märkliga hästar…
Kanske varit extra känsliga eller bremsen suttit lite fel så det gjort väldigt ont istället?

Jag hatar verkligen att bremsa även om det vid veterinära fall har behövts men undviker att göra det om det går. Detta känns bara som en ren sadistisk handling😩😭
 
Poängen med brems är väl att de får så ont i mulen att de inte fokuserar på övrig smärta (dvs inte det man sa innan att typ något lugn-hormon utsöndrades). Inte konstigt att hästen går bananas.
Källa på det? Jag upplever tvärtom att de allra flesta hästar blir trötta och avslappnade i kroppen och lite dimmiga i blicken av brems. Dvs påminner mkt mer om sederad häst än om smärtpåverkad häst. Sen finns det ju vissa individer det inte funkar på.
 
Jag har bremsat hästar när vet har behandlat sår och hästen inte velat stå stilla, har alltid fungerat men som skrivits ovan effekten är ganska kortvarig. Inget man gör i onödan men jag tror faktiskt det är en ganska human metod utifrån hur jag sett hästarna reagerat men det ser onekligen brutalt ut
 
Poängen med brems är väl att de får så ont i mulen att de inte fokuserar på övrig smärta (dvs inte det man sa innan att typ något lugn-hormon utsöndrades). Inte konstigt att hästen går bananas.
Det är klart att det gör ont men man har ju gjort studier som visar att det ger smärtlindring och har en lugnande effekt. De flesta gånger jag har använt brems så har det varit för att hästen hade ont på andra ställen och behövde vara stilla. Det var stora smärtsamma skador så jag har svårt att tänka mig att bremsningen gjorde mer ont än de andra skadorna.
 
Brems "hjälper" ju pga att det gör såpass ont att det utsöndrar endorfiner och därmed "smärtlindring". Det är inte alls något trevligt och avslappnade för hästen, mer ett distraherande från det man ska göra.

Jag har aldrig gillat brems men det är klart det är lättare än att sedera hästen för något som bara tar en kort stund att göra.
 
Poängen med brems är väl att de får så ont i mulen att de inte fokuserar på övrig smärta (dvs inte det man sa innan att typ något lugn-hormon utsöndrades). Inte konstigt att hästen går bananas.
Det stämmer inte helt. Ja, det fungerar distraherande men frisätter hormoner däribland endorfiner som ett naturligt smärtstillande och sänker aktiviteten i det sympatiska nervsystemet. Man måste låta den sitta på ett par minuter för att få verkan (alltså vi talar 5 minuter på din höjd inte timmar).
 
Poängen med brems är väl att de får så ont i mulen att de inte fokuserar på övrig smärta (dvs inte det man sa innan att typ något lugn-hormon utsöndrades). Inte konstigt att hästen går bananas.
Mja, då borde ju ALLA hästar gå bananas kan jag tycka, om det gjorde fruktansvärt ont. De flesta hästar blir lugnare, inte vildare. Det är väl mer ett överstimulerat nervcentra eller liknande. Med det sagt gillar jag inte alls att bremsa hästar, men som snabb nödlösning när något måste göras är det ett alternativ jag är okej med.
 
För ett flyktdjur som en häst så kan jag tänka mig att det är betydligt jobbigare att bli sederad än att stå ut med brems för sårrengöring el dyl några minuter så även om det känns våldsamt så tror jag att det är schysstare mot hästen.

Och nej, jag kommenterar inte trådstarten nu naturligtvis. :)
 
Mja, då borde ju ALLA hästar gå bananas kan jag tycka, om det gjorde fruktansvärt ont. De flesta hästar blir lugnare, inte vildare. Det är väl mer ett överstimulerat nervcentra eller liknande. Med det sagt gillar jag inte alls att bremsa hästar, men som snabb nödlösning när något måste göras är det ett alternativ jag är okej med.
Instämmer. Man vill inte bremsa i onödan, samtidigt kan vissa situationer bli farliga för häst och människa om man inte akut kan bremsa och ta hand om skador. När brems fungerar kan det vara en räddare.

På det spåret verkar denna gubben tagit fram bremsen för något som inte var direkt akut (?), det står bara att hästen var motvillig att lyfta benet. Brems efter två timmar tror jag inte ens har effekt längre, hormonsignaleringen stänger av efter ett tag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Instämmer. Man vill inte bremsa i onödan, samtidigt kan vissa situationer bli farliga för häst och människa om man inte akut kan bremsa och ta hand om skador. När brems fungerar kan det vara en räddare.

På det spåret verkar denna gubben tagit fram bremsen för något som inte var direkt akut (?), det står bara att hästen var motvillig att lyfta benet. Brems efter två timmar tror jag inte ens har effekt längre, hormonsignaleringen stänger av efter ett tag.
Precis, ibland funkar det till och med att bara nypa lite i näsan för att distrahera tillräckligt för att man ska lyckas göra det man måste göra.

Nej vad han pysslade med vette fan. Stackars hästen. :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Mannen lämnade sin häst bremsad i boxen under en längre stund och hästen fick skador i munnen. Nu döms hästägaren för djurplågeri.
Svar
1
· Visningar
165
Senast: Marita73
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen, som arbetar med hästar, ska enligt en hästägare ha slagit en häst med hammare flera gånger. Nu åtalas han mot sitt nekande för...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 304
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp