Hästägare anklagas fodra fel

Sv: Hästägare anklagas fodra fel

Håller med där! Många utfodrar sina hästar som om de vore OS-hästar trots att de mest går och dräller i hagen. Ett annat otyg är "sommarbetet" - knappast till för hästen utan mest för ägaren.
 
Sv: Hästägare anklagas fodra fel

Jag vet inte vad du menar med att sommarbete är ett otyg. Hästar är av naturen betesdjur och mår bäst av att just beta.
 
Sv: Hästägare anklagas fodra fel

fejko skrev:
Håller med där! Många utfodrar sina hästar som om de vore OS-hästar trots att de mest går och dräller i hagen. Ett annat otyg är "sommarbetet" - knappast till för hästen utan mest för ägaren.


Det beror ju på hur sommarbetet är upplagt. Men det är klart att hästarna blir feta om de gr på kraftigt bete utan motion.
Har man däremot ett välplanerat bete med variarande betestyper samt rider hästen som vanligt så är det inga problem med att hålla hästarna i form.

I övrigt så håller jag med dig fejko.
 
Sv: Hästägare anklagas fodra fel

Va säger du :eek: Sommarbete är jätteviktigt för hästarna, du måste ju vara helt uppe i det blå som säger en sån sak, Det är en sak att folk övergöder sina hästar, där har du rätt men dom måste få beta på somrarna och få vara hästar!!!
 
Sv: Hästägare anklagas fodra fel

Sommarbetet är hästens chans till rekreation, betet är ett absolut måste, anser jag.
Hästar måste någongång under året få vara just hästar.
I övrigt håller jag med om att många utfodrar på tok för mycket.
 
Sv: Hästägare anklagas fodra fel

Lill_flesky har förstått vad jag menar! Jag kritiserar dem som släpper ut en redan smällfet häst på kraftigt bete i två månader utan motion med motiveringen att "hästar ska var hästar". Motionerar man hästen samtidigt som det går på bete är det OK. Inga vuxna hästar mår bra av att ställas av skulle möjligen vara ridskolehästar i så fall som får chans att vila upp sig men de brukar å andra sidan sällan vara övergödda.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) En man i Hässleholmsområdet som är yrkesverksam inom hästnäringen dömdes i december förra året inför...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: Snuffsan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Råby Ridklubb välkomnar nya regler för hästägare. Klubbens ridlärare anser att kravet om att hästar ska ha rätt...
Svar
1
· Visningar
876
Senast: Maléne
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) För Molly, Alice och Fevzie var i går den bästa dagen på lovet. I går fick de tre hästälskande tjejerna chansen...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Strukturutvecklingen inom svenskt lantbruk går allt snabbare. Det är en väntad utveckling och ingen...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp