Hästar födda 2016 (forts)

Satt och tittade på breeders hela förra veckan och ångrade lite att jag inte åkte ner… men nästa år hoppas jag det blir av!
 
Idag var det dags för första passet i ridhuset på länge. Noella älskar att vara där.
Får hon välja väg när man ska rida så går hon till ridhuset.😂
Är ca 1 km dit så finns ju många andra vägar att välja på.😉
Hon är gärna lite slö när man rider ut och rider man henne inte ordentligt så går hon saktare och saktare.
Men i ridhuset, pigg alert och framåt. Mer spänst i hela kroppen och öronen framåt och frustar.
Så roligt att äntligen rida lite mer ordentligt, trots att det bara blev 20 minuter på mest rakt spår och någon stor volt i alla gångarter.
 
Nu har vi också debuterat på tävlingsbanorna för någon vecka sedan :) Vi red LB:1 och jag är jättenöjd med allt under dagen från lastning till hantering på tävling till själva starten. Inga höjdarprocent (dryga 64%) hon blev lite "platt" där inne och jag fick en för låg form helt enkelt vilket så klart inte ger mer än så, i galoppen tappade hon bjudningen och kröp bakom hand, men jag är ändå så nöjd med henne!

Mitt största orosmoment var framridningen, men de gick bra. Sedan en olycka med en annan häst så är hon väldigt mötesskygg, hon fick panik en gång och kastade sig vid ett möte men i övrigt gick det jättebra även där :)

202209290648468595.jpg
 
Nu har vi också debuterat på tävlingsbanorna för någon vecka sedan :) Vi red LB:1 och jag är jättenöjd med allt under dagen från lastning till hantering på tävling till själva starten. Inga höjdarprocent (dryga 64%) hon blev lite "platt" där inne och jag fick en för låg form helt enkelt vilket så klart inte ger mer än så, i galoppen tappade hon bjudningen och kröp bakom hand, men jag är ändå så nöjd med henne!

Mitt största orosmoment var framridningen, men de gick bra. Sedan en olycka med en annan häst så är hon väldigt mötesskygg, hon fick panik en gång och kastade sig vid ett möte men i övrigt gick det jättebra även där :)

202209290648468595.jpg
Grattis till bra debut!
 
Lite kul att jag igår fick upp ett minne på FB om att vi gjorde våra första bytesförsök för precis ett år sedan, och nu rider vi MSV B på okej %. Alltid kul att se att det faktiskt händer saker när det ibland inte känns så...

Vi ska in på vetcheck nästa vecka, han är inte halt eller ofräsch men jag har en magkänsla av att det kan vara ngt med höger bak. Innan jag pressar honom hårdare vill jag vara säker på att inget är fel
 
Lite kul att jag igår fick upp ett minne på FB om att vi gjorde våra första bytesförsök för precis ett år sedan, och nu rider vi MSV B på okej %. Alltid kul att se att det faktiskt händer saker när det ibland inte känns så...

Vi ska in på vetcheck nästa vecka, han är inte halt eller ofräsch men jag har en magkänsla av att det kan vara ngt med höger bak. Innan jag pressar honom hårdare vill jag vara säker på att inget är fel
Hoppas det inte är något eller bara något litet!

KL
Träning igår och Nelly är så duktig! Till och med vår tränare var väldigt nöjd, och hon nöjer sig inte i första taget😁

Vi jobbar på med bärighet och att få henne mer och mer ”på plats” och så samtidigt så fortsätter vi nosa på LA/MSVC. Det finns någon förhoppning/långsiktig plan om att vara startklar för LA kring sommaren och MSVC nästa höst. Bara vi lär oss att hitta bjudning och avspändhet på tävling såklart🫣

Det bästa just nu är att Nelly verkligen kämpar på med positiv attityd. Hon har ju alltid varit en arbetsam häst egentligen men när hon inte förstår eller när det har blivit svårt har hennes humör märkts av mer eller mindre. Så glad nu att hon vågar slappna av och tuffa på 🥰
 
Hoppas det inte är något eller bara något litet!

KL
Träning igår och Nelly är så duktig! Till och med vår tränare var väldigt nöjd, och hon nöjer sig inte i första taget😁

Vi jobbar på med bärighet och att få henne mer och mer ”på plats” och så samtidigt så fortsätter vi nosa på LA/MSVC. Det finns någon förhoppning/långsiktig plan om att vara startklar för LA kring sommaren och MSVC nästa höst. Bara vi lär oss att hitta bjudning och avspändhet på tävling såklart🫣

Det bästa just nu är att Nelly verkligen kämpar på med positiv attityd. Hon har ju alltid varit en arbetsam häst egentligen men när hon inte förstår eller när det har blivit svårt har hennes humör märkts av mer eller mindre. Så glad nu att hon vågar slappna av och tuffa på 🥰

Han halkade omkull i hagen för någon vecka sedan, gissar att det skulle kunna vara en låsning efter det...

Och visst är det en härlig känsla när de helt plötsligt börjar acceptera jobb och lite krav istället för att säga upp sig! Fager har också kommit dit nu, och det känns väldigt skönt!
 
Äntligen är vi igång lite mer igen.😃
Har ridit för tränare några gånger nu efter igångsättning och Noella är pigg och framåt.
Blivit extra pigg nu när det är kallt.
Idag blev det uteritt i det vackra, men kalla vädret!Visa bifogad fil 108182
Jag älskar att vi har snö redan nu! Att kunna vara ute och rida i snön är ju bland det mysigaste som finns! December har känts så mkt lättare i år när det är snö som lyser upp i mörkret!

Dessutom blir även ett vanligt skrittpass ordentlig motion när man pulsar snö!
 
@Mirtai älskar också att rida i snö, men har inte hunnit få på sulor än så blir lite jobbigt stundtals!😉
Dagen då bilden togs var det -10 när jag red och då är det inga problem, men vid några - eller lite plus blir det styltor rätt snabbt.
Men föredrar snö framför lera och regn, tyvärr smälter det bort nu.😕
 
Blev modig och var med på en hoppträning idag. Räknade på det och tror inte jag hoppat på riktigt på minst 5 år. Så jag var ganska ordentligt nervös innan 😂

Men Fager sköter det som ett proffs och guidade sin matte runt över alla hinder utan problem. Var så roligt så nu har jag satt som mål att kunna starta en klass på våra hemmatävlingar i maj 🙈
989C9769-6191-4663-9D02-7D58813A87B0.jpeg
 
I söndags var jag iväg med en kompis och hennes häst och red "öppen bana".
Noella och jag har inte hoppat på 1,5 år, så var lite nervös hur hon skulle reagera.
En hel del titthinder, bla utsågade grisar, plastankor i vattenmattan m.m.
Men min härliga häst bara älskade att hoppa. Hoppade allt utan minsta tvekan och med sådant sug mot hindrena.
Vet inte vem som hade roligas, jag eller Noella. 😁
Måste vi helt klart göra om!👍
VideoCapture_20230101-155714.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 879
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 646
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp