Hästar mystiskt sjuka

Sv: Hästar mystiskt sjuka

det där är sjukt läskigt.

vad jag har hört är det så att den första hästen fick slemmhinnorna förstörda, pga någon syra eller liknande.. fyfan... att dom vågar ha kvar hästarna där ?
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Det har hänt förut vid i varje fall ett tillfälle, att någon utfodrat en häst med maskindiskmedelstablett förmodligen tillsammans med något annat foder.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Det sägs även att det kan vara nån ny virussjukdom som slår till hårt och snabbt. Fick veta igår att två hästar några mil härifrån hade insjuknat med två dagars mellanrum, samma ägare. Vet inte utgången än.

När jag var hos veterinären igår så fick hon åka iväg akut och avliva ett föl med exakt samma symtom som beskrivs i artikeln, den var bl.a. full av vätska i hela buken.
Så jag tror inte det handlar om förgiftning gjord av person när det är spritt över landet så här.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Blodproverna visar inte på ngt virus, vet du om proverna visade på de andra som hade den nya virussjukommen?
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Har inte träffat personen i fråga vars kompis var den utsatta på de två fallen. Skall fråga så fort jag träffar henne igen. Vi är på lite olika tider istallet.
Jag vet bara att ägaren ville ta bort dem omgående, men veterinären ville inte utan lämnade in prover. Båda var liggandes med kraftigt förstorade blodkärl och lät av smärta, mer vet jag inte just nu.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Våran hästs symtomer var slegt slem ur munnen, skakningar i kroppen -mest i bakkärran, feber, svullen o spänd hals + fullt med ödem från under mulen och ner till bringan.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Precis samma sak hände med min häst. Blodproven visade inget, hög feber, ödem och svullna körtlar. Han fick somna in 28 mars, stod här i luleå också. :cry: Vetten kunde inget göra.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Veterinären visste inte alls. Fick en del olika bud. Hade ut två olika och ringde och pratade med någon på SLU också. Men ingen kunde säga något, och då inte proverna visade något heller. Men någon virusinfektion var väl vad de gissade på, eller något invärtes.

Sista 2 dagarna i livet, svullnade hela undersidan av magen upp. Veterinären sa någon om att det kunde ha blivit proteinbrist i blodet. Att det var något som inte stod rätt till inne i honom, som gjorde att det blev så.

Ingen annan häst i stallet jag stod i har insjuknat vad jag vet.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Vad fick hästen för behandling? Var den gammal?
Våran fick kol, cortison, dropp och pencilin. Droppet satt bara 40min sedan började det läcka, vet. lyckades inte sätta in något nytt .Dels så var han svullen och så har han en ganska muskelrik hals.
Spottkörtlarna var enormt förstorade enl. vet
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Något helt nytt fenomen, om det är en sjukdom, kan det väl knappast vara. Så att det bara drabbar svenska hästar liksom...
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Usch vad hemskt, hoppas att inga fler hästar insjuknar och att de kommer fram till vad det är för förgiftning hästarna drabbats av (om det nu är förgiftning och inte tex. virus)
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

har hört att någon i bensbyn har drabbats med dåliga hästar på samma sätt!!! någon som hört de????
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Men gud, vad är det för ngt?

kan det inte vara så att hästarna verkligen blev förgiftade? Jag menar det finns så himmla sjuka människor, som misshandlar djur o.s.v. det låter ju nästan så.
 
Sv: Hästar mystiskt sjuka

Fy vad läskit att inte veta vad det är. Kan det vara bakteriellt? eller nån insekt som utsödrar nått gift? tänker på bakterier i jorden eller nått. Jag tycket det låter som nått gift, men mest troligt från parasit eller gift. Kanske långsökt men vad greppar man inte efter i sånna här situationer. har sjuka hästar ätit eller druckit nått gemensamt eller är det smittsamt???? finns det analys gjord på vattnet? finns ju kemikalire i drickvatten som är skadlga för oss. tex atrasin som användes flitigt av kommuner för att bekämpa ogräs i alla vägrenar. vilket nu är förbjudet. vilka symtom det skulle ge vet jag inte. :confused:
Tycket detta är nått som vet och jordbrukvetket ska gå till botten med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två fall av den mycket smittsamma och obehagliga hästsjukdomen EHV-1 har konstaterats i ett privatstall i Lindesberg. – De två...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I vintras dog tre av deras hästar. Nu har ytterligare tre kallblodstravare insjuknat men överlevt. Nu utreder polisen tre nya fall av...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inga fler hästar har insjuknat i kvarka de senaste två veckorna. Nästa vecka räknar ridskolan därmed vara igång med verksamheten igen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den planerade storstädningen av stall och utrustning i Gyttorp är framskjuten. Ridklubben har upptäckt att ännu en häst är hängig med...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp