Hästar sjuka i corona på Djursholms ridklubb

Är corona detsamma som hästinfluensa? Jag hade aldrig hört om namnet corona innan covid kom och nu har hästar och alla möjliga det.

Jag har aldrig hört i hela mitt liv eller läst i någon bok om hästens sjukdomar osv att dom kan få "corona". Är det nu pga covid dom börjat använda det namnet?
 
Är corona detsamma som hästinfluensa? Jag hade aldrig hört om namnet corona innan covid kom och nu har hästar och alla möjliga det.

Jag har aldrig hört i hela mitt liv eller läst i någon bok om hästens sjukdomar osv att dom kan få "corona". Är det nu pga covid dom börjat använda det namnet?
När man läser här verkar det inte ha varit så vanligt. Kan ju vara så att det skrivs mer om det nu för att att det ger uppmärksamhet.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/coronavirus-hos-hast/
 
Är corona detsamma som hästinfluensa? Jag hade aldrig hört om namnet corona innan covid kom och nu har hästar och alla möjliga det.

Jag har aldrig hört i hela mitt liv eller läst i någon bok om hästens sjukdomar osv att dom kan få "corona". Är det nu pga covid dom börjat använda det namnet?
Influensa är influensa, corona är corona. Olika coronavirus har varit kända hos djur (och snoriga ungar) länge, men allmänheten har kanske inte varit så intresserad.
 
Influensa är influensa, corona är corona. Olika coronavirus har varit kända hos djur (och snoriga ungar) länge, men allmänheten har kanske inte varit så intresserad.
Trodde corona var ett samlingsnamn för olika virus, inte ett specifikt virus.

Intresserade eller inte, det har inte stått någonstans innan om corona just. Och jag hade definitivt varit intresserad av ett farligt virus hos hästar om jag visste att det fanns.
 
Senast ändrad:
Trodde corona var ett samlingsnamn för olika virus, inte ett specifikt virus.

Intresserade eller inte, det har inte stått någonstans innan om corona just. Och jag hade definitivt varit intresserad av ett farligt virus hos hästar om jag visste att det fanns.
Vi hade det i stallet och då sa veterinären att det funnits länge men det är bara nyligen man har börjat provta för det. Därför hörde man inte om det tidigare
 
När man läser här verkar det inte ha varit så vanligt. Kan ju vara så att det skrivs mer om det nu för att att det ger uppmärksamhet.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/coronavirus-hos-hast/
Det är ett väldigt sammanträffande att det börjar skrivas om och att hästar börjar få det i samma stund som covid kom, det är ju ändå inget nytt vad jag fattade det som utan att dom senare åren har kunnat testa för det så det borde ju stått om det någonstans innan. Viruset har ju uppenbarligen ändå varit känt sen år 2000.
 
Vi hade det i stallet och då sa veterinären att det funnits länge men det är bara nyligen man har börjat provta för det. Därför hörde man inte om det tidigare
Även om dom inte testade för det så har dom ju ändå vetat om det sen år 2000, eller är det det att hästarna blivit sjuka men dom inte vetat av vad kanske.

Oavsett så är det en väldig tillfällighet att det i samband med covid börjat stå överallt.
 
Även om dom inte testade för det så har dom ju ändå vetat om det sen år 2000, eller är det det att hästarna blivit sjuka men dom inte vetat av vad kanske.

Oavsett så är det en väldig tillfällighet att det i samband med covid börjat stå överallt.

jag tror också att det har med confirmation bias att göra. Du vet nu att corona existerar. Alltså noterar du när du läser det/hör det.
 
Trodde corona var ett samlingsnamn för olika virus, inte ett specifikt virus.

Intresserade eller inte, det har inte stått någonstans innan om corona just. Och jag hade definitivt varit intresserad av ett farligt virus hos hästar om jag visste att det fanns.
Corona är en grupp av virus som kännetecknas av att ytproteinerna (har jag för mig) strålar ut från själva höljet. Olika varianter av coronavirus orsakar bl. a. FIP hos katter och vinterdysenteri hos nötkreatur, en sjukdom med feber och kolik hos häst, flera vanliga människoförkylningar, samt ett fåtal allvarliga humansjukdomar som SARS och Covid-19.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Minst 25 hästar har insjuknat i det mycket smittsamma viruset som i värsta fall kan vara dödligt för djuren. Ridklubben kommer nu att...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett tiotal av polisens 18 hästar i rytteriet i Göteborg har blivit sjuka i EHV-1, men ingen av dem har insjuknat allvarligt.
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer distriktsmästerskapet i hoppning att avgöras på ponny och stor häst hos Askersunds ridklubb. Klubben har sin anläggning...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vansbro ryttarsällskap tvingas hålla stängt då flera hästar insjuknat i coronavirus. Terminsstarten är uppskjuten och de insjuknade...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp