Hästen känner ingenting

Sv: Hästen känner ingenting

Känner ingenting...?


Då jag ha varit med och sett frysmärkning så stod hästarna absolut inte still iaf!
Så att dom inte känner nåt är nog en hyfsad överdrift...
 
Sv: Hästen känner ingenting

Våra har då stått stilla. Med tanke på att det är föl/åringar som märks, och de oftast inte har varit med om att hållas fast på det viset förut (De får ju inte röra sig alls helst) så är det kanske inte så konstigt att en del försöker komma därifrån. Jag menar att reaktionen hade kanske blivit precis samma om man gjort samma procedur, utan att märkjärnet var nerkylt. Bara att något trycks hårt mot halsen räcker ju för att hästen ska vilja flytta på sig, därmed är det inte säkert att det gör ont för det.

Huruvida det egentligen gör ont eller inte när man frysmärks, kan jag naturligtvis inte veta, eftersom jag inte är frysmärkt, men våra hästar har tait det väldigt lungt. En som vi märkte nu precis, är en nybliven tvååring, hingst. Han är 155cm, och kraftig. Hade han inte tyckt att det var okej att stå kvar, hade han utan större problem kunnat flytta på oss.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Verkar inte vara så mycket att hänga upp sig. Artikeln innehåller ju både stavfel och sakfel. Så den som skrivit den är nog inte så insatt i hästvärlden.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Ähum, många människor som har råkat ut för köldskador säger att det inte gör ont... så länge det är fruset!

När köldskadan sedan tinar upp lär det ska göra djävulskt ont.

Att hästen inte skulle fara illa av frysmärkning är rent nonsens.

Idag skulle man lika gärna kunna DNA-typa och/eller chippa hästen som att frysmärka, så jag tycker att man ska sluta upp med frysmärkningen både på travare och triangelhästar.

Idag finns det humanare alternativ:mad:
 
Sv: Hästen känner ingenting

kl
Heller frysmärkning än cipp säger jag....

Jag har aldrig sett någon häst som har problem varken före eller efter frysmärkingen...
om det gjorde ont så borde ju nån stå och ska på huvudet/ halsen.
men nä, dom står och äter i godan ro

och Dna tas faktiskt även fast att dom frysmärks, dom dom regager mer på när dom drar hårstrån ur svansen än vad dom gör under frysningen..
 
Sv: Hästen känner ingenting

Gäller detta alla hästar eller bara travare?
 
Sv: Hästen känner ingenting

vår åring stog då snällt och på henne märkte det inget på att det skulle göra ont iaf.

visst hade hon svårt att stå stilla - men vi brukar inte hålla fast henne på det sättet.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Och det skulle vara bättre att chipmärka än att frysmärka :confused:

det vet jag inte om jag håller med om...
 
Sv: Hästen känner ingenting

Hästen är ett levandedjur,klart den känner smärta men visar det inte alltid! Från häst till häst.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Hej!
Chip märkning är inte heller smärt fritt. Mitt ena föl for då rejält i taket, medans ett annat inte brydde sig nämn värt. Chip går även att ta bort och placera dit ett nytt = inte 100% säkerhet, en gång fryst alltid fryst. Jag tycker då att en frysmärkning borde vara mer säkert. Kanske rent av en kombination av båda skulle vara ännu bättre.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Känner ingenting...?


Då jag ha varit med och sett frysmärkning så stod hästarna absolut inte still iaf!
Så att dom inte känner nåt är nog en hyfsad överdrift...

"Hästen känner praktiskt taget ingenting" Säger han, inte att dom inte känner något alls. :crazy:
 
Sv: Hästen känner ingenting

Förlåt mej, men bara uttalandet att inte hästar skulle känna frysmärkning nåt nämnvärt är för mej lika knäppt som att man opererade nyfödda utan smärtlindring ända in på 1980-talet - just för att barnen inte heller skulle känna smärta - dom hade för outvecklat smärtsystem... senare forskning har ju visat att så var det inte!
Givetvis känner hästar frysmärkningen. Dom är ju, som någon skrev, levande. En del hästar står ju stilla när man injicerar något, en del går i taket och det innebär ju inte (för mej i alla fall) att dom som står stilla inte känner något...........
 
Sv: Hästen känner ingenting

Vi har haft 3st hästar som frysmärkts och ingen av dom reagerade i huvudtaget när dom blev frysmärkta...:bump:
 
Sv: Hästen känner ingenting

Vi har haft 3st hästar som frysmärkts och ingen av dom reagerade i huvudtaget när dom blev frysmärkta...:bump:

Frysmärkningen fungerar genom att vävnad kyls ner jättekraftigt så den dör och då bildar själva märkningen.

Smärtan känner hästen när vävnaden "tinar" :( , inte som vid chipning där dom känner smärta på en gång.

Den som en gång har fått någon form av köldskada kan berätta för dig om att det gör för jävla ont när den tinar upp... men när dom fick skadan så kändes ingenting, man är ofta inte ens medveten om att vävnaden är så nedkyld.

I försvarsmakten lär man ut till rekryter på vinterutbildning att leta efter synliga tecken på köldskador på sina kamrater just för att det inte känns så länge som skadan är nedkyld utan smärtan kommer när det tinar upp... men som sagt, då gör det rejält ont.

Om du är så övertygad om att det inte känns minsta lilla så kan du pröva att göra tatueringar på dig själv med samma metod så vet du ju med säkerhet sedan.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Det finns inget system som är 100% säkert, alla system har sina svaga punkter.

Det enda som borde vara så gott som omöjligt att förfalska eller ändra borde vara DNA, så då får man muta den som tar provet istället....

Fram för mer ID-kontroll genom DNA prov.
 
Sv: Hästen känner ingenting

Det finns inget system som är 100% säkert, alla system har sina svaga punkter.

Det enda som borde vara så gott som omöjligt att förfalska eller ändra borde vara DNA, så då får man muta den som tar provet istället....

Fram för mer ID-kontroll genom DNA prov.

Travarna ÄR som sagt DNA typade, men du kan väl inte mena att hästen ska DNA kontrolleras varje gång den ska starta på en ny bana, där man nu kollar frysmärkningen?
 
Sv: Hästen känner ingenting

Frysmärkte mitt hingstföl strax innan jul. Han stod helt blixtstilla. Så det verkade ialafall inte som det gjorde ont.
Men han reagerade däremot när dom tog dna ur stråna på svansen! Tyckte han inte om!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) I höst startar Jakobsgårdsskolan en ny profilklass i årskurs sju. Skolan hoppas kunna locka elever som är...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: maddilio
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) Här är Malin Engström! Stjärna i Horndalsrevyn - dansant, rolig med bra sångröst. Kort och gott; hon märks när hon...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) För ett år sedan träffade DD-sporten Borlänge-tjejen Amanda Kjellberg som precis hade skaffat en ståtlig herre vid...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dala-Demokraten) Nya året tjuvstartade i mellandagarna med Pontus Westergren på plats i Hedeslund för fortsatt utbildning av unghästar...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp