Hästens agerande bakom dödsfall

Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Ja det är ju lätt att skylla på ngn som inte kan försvara sig :smirk:
Hej från hambo
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Fast jag ser inte att de försöker 'skylla' på hästen. Utan de har ju utredd vad som var anledningen. Om det varit t ex att ryttaren inte varit kvalificerad nog att rida på den nivån, att banunderlaget, hinderkonstruktionen etc inte var tillräcklig, ja då kan/bör man ju vidta åtgärder.

Nu har man undersökt allting, och hittat anledningen till olyckan. Som var att hästen inte vek in ena frambenet ordentligt.

Jag tolkar det INTE som att 'hästens fel, fy hästen' utan mer att olyckan berodde helt enkelt på en 'hästliga faktorn'. Hästen gjorde ett misstag, som tyvärr fick ödesdigra konsekvenser. Och därmed är utredningen klar, och det var helt enkelt ren och skär otur som gjorde att det skedde en olycka. (Och ännu mer otur att den hade dödlig utgång).

Ingen räknar ju med att hästar ska vara robotar liksom.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Ja det var säkert hästens fel att de var där och tävlade :angel:
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Men snälla.
Vad kan du hitta att skylla på då?
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Ja det var säkert hästens fel att de var där och tävlade :angel:
Om man är ute och skrittar i skogen och hästen trampar snett på en sten som ligger på stigen och mosar ryttaren mot ett träd.. vems är felet då?

ska ryttaren bara HAHA skylla sig själv för att hon skrittade i skogen? eller var det en OLYCKA, precis som fallet som tråden handlar om?

hästar är inte felfria och människor är verkligen INTE felfria.. alla kan göra misstag, tappa saker, halka, ramla m.m

Ekipaget var kvalificerat för den nivån av fälttävlan men misstag sker, precis som en rivning i banhoppning.. eller du kanske ska fördöma ALLA ekipage som inte rider felfritt hädanefter också? yeah right..
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

:bow:

Precis, det verkar utrett att hästen gjorde ett misstag som ledde till olyckan, dvs inget hade kunnat göras för att undvika olyckan. Det var knappast med illvilja som hästen gjorde det utan man har bara konstaterat att det var ett ögonblicksverk fick ödesdigra konsekvenser.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Det är ju alltid så att läser man bara överskriften så tolkar man det på ett sätt...läser man hela "storyn" så får man ju förklaringen..det är ju så med alla tidningar...fixar en överskrift för att sälja...hur många arga hästtjejer tror du inte köpte denna tidningen..:angel:
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Egentligen har man ju bara sagt att det finns inget man kan göra för att undvika att detta sker igen vid en annan fälttävlan, det var helt enkelt ett fel som begicks av hästen, fel som sker då och då, men den här gången fick det konsekvensen att ryttaren avled, tyvärr.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Man kan ju inte säga att det är hästens fel det var ju en olycka.

Det hade vart hästens fel om hästen gjorde det med flit.
Men jag tror knappast att hästen ville gå omkull.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Hej!Jag tycker inte att det är hästens fel eftersom att vi människor själva faktiskt har ett val att sätta oss på hästryggen eller inte. Även om hästen gjorde ett misstag så ska man inte hänga upp sig på det för det var ju absolut inte hästen som bestämt hur hoppet skulle bli. Och jag kan hålla med om att hästen var orsaken men från första början så var det väl ändå trots allt tjejens eget val att bli ryttare? om man nu är en tävlingsryttare så vet man mycket väl om riskerna. Speciellt inom fälttävlan. Så jag tycker inte att man ska skylla på någon för sådana här saker är ju trots allt en risk med ridning och vi får inte glömma att det är våra val som påverkar hästen.
Det var allt från mig, kommentera och argumentera gärna!
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Trist det som har hänt.
Hästen lyfte inte sitt framben av någon anledning därav omkullridningen.
Varför det inte lyftes vet bara hästen själv.
Även dom bästa hästarna kan ha en dålig dag eller få mjölksyra som påverkar dess omdöme.

Jag ser det som en ren ridolycka, varken häst eller ryttares fel.

Beklagar sorgen.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Det står inte någonstans i utredningen att det ÄR HÄSTENS FEL.
Sen kan jag nog tycka att rubriken på den här tråden är lite onödig (ta inte illa upp nu Gunnar)
Tycker att ni som upprörs av att "det skylls på hästen" borde läsa hela rapporten som finns på Ridsportsförbundets hemsida.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Man kan väl inte skylla på hästen !!!
Hade han/hon anmält dem till en sån svår och riskfylld tävling,som en cross-country bana av SM-karaktär är.Tror inte det.
Jag har personligen gått banan på OS -Barcelona och VM-Haag och det kan jag säga:endast självmordskandidater rider en sådan bana!
Dessutom hade det djupa underlaget på steepelchasen ,den gren som man tidigare red precis innan terrängen, medfört att 6 hästar fick KORSFÖRLAMNING redan innan 4.e,5:e hindret på terrängenritten--och fick bryta.
Snacka om djurplågeri!
För att inte tala om de hemska fallen jag såg ,bl.a.Todd,som dök på huvudet i trappan i vatten hindret.Todd flög naturligvis-men han fick sitta upp och forsätta trots att hästen verkligen hade stått på öronen och verkade groggy-det såg ut som om han bröt nacken när han stöp.
Stackars häst!!!
Jag tycker att terrängritten i fälttävlan är djurplågeri,.Hästen kan inte säga nej.
Och jag befarar att UTTRÖTTNING orsakade fallet i den tragiska olyckan i Sverige - hästen orkade helt enkelt inte hoppa en 3-kombination.
Förbjud terrängritt----för hästen skull.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Man behöver inte hitta syndabockar. Det som hänt har hänt och vi är alltid så intresserade av att veta vem fel allt är. Tycker det bara är löjligt.

Sen är det en annan sak att de gjorde utredningen för att se så det inte var ngt fel på banan eller liknande.
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

:bow: jag förstår iallefall vad du menar..
 
Sv: Hästens agerande bakom dödsfall

Tycker att det verkar som en väldigt vettig förklaring. Sånna olyckor händer ju relativt lätt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
917
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den 28 juli i år tog Elin Aspnäs och hennes Tim brons vid ponny-EM. En månad senare visade provsvar att ponnyn haft den förbjudna...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Nyheten spred sig under en presskonferens vid OS-stadion i Sha Tin, Hongkong. I natt svensk tid ger sig OS-ryttarna ut i...
Svar
2
· Visningar
1 509
Senast: bixxan
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Dopningshärvan i OS-hoppningen bara växer. Senast i raden att åka dit är brasilianaren Rodrigo Pessoa vars häst Rufus testats...
Svar
0
· Visningar
925
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp