Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

(Sveriges Radio)
Den danska familjen Nissen får fortsätta sin resa med häst och vagn runt Östersjön.
Gävle kommun stoppade tidigare resan eftersom de ansåg att vagnen var för tung för hästarna att dra, men nu rivs beslutet upp av länsrätten.
Orsaken är att djurskyddsinspektören som tog beslutet är jävig.

http://www.sr.se/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1283850
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Vad kul för dem! :banana:
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

SKÖNT!!! :bow:
Ibland funderar man på om inte myndigheterna i det här landet går till överdrift.
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

jo... Kostymsnubbarna koncentrerar sig ju på hästarnas "välbefinnande" i första hand, så egentligen ska vi väl inte klaga:rofl:
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Någon som såg reportaget på TV3 om detta? De menade att visst väger vagnen mycket men hästarna ska inte LYFTA den utan DRA den och att dragvikten (som mättes med specellt "verktyg") var väldigt lite.
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

De mättes upp att hästarna drar 45kg var av den över 4ton tunga vagnen, alltså ibalnd funderar man vad de sysslar med hästarna var ju jätte fina å blev ju godkända av en annan vetrinär. Vetrinären som dömde ut dem var ju på tv å de var skratt retande man skämdes åt honom. Jag å min avänner följer detta med spänning för wow vad läckert hästarna ser ut att må bra å efter 100mil tycke rman väl de ska synas ifall de tagit skada?
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Jag är fortfarande skeptisk. Vet framför allt för lite.
Vad har hästarna fått för träning över vintern?

Illa om dom inte borde fått fortsätta och allt föll på att det var jäv, för jag kan inte så någon annan omständighet som ändrat sig av det som står i artiklarna.
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

:bow: Säger inget annat.
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Jag är fortfarande skeptisk. Vet framför allt för lite.
Vad har hästarna fått för träning över vintern?

Illa om dom inte borde fått fortsätta och allt föll på att det var jäv, för jag kan inte så någon annan omständighet som ändrat sig av det som står i artiklarna.

Ja, det är viktigt att förstå det - länsrätten har rivit upp beslutet på en formalitet, inte för att man anser att det var sakfel om hästarna.
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Ja 45 kp var är väl rimligt på plan mark men vid ett motlut på 5 grader o en vikt på 4 ton ökar dragkraften med ca 120 kp var dvs summa 165 kp.
När man tränar travare med tryckvagn ger ett dragmotstånd på 80 kp en puls på 160.
PL
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Jag är fortfarande mycket tveksam till att de får fortsätta. Familjen har ingen hästkoll alls. Vikten är säkert ok om hästarna har rätt utrustning men ytterhästarna gick och drog snett i en fruktansvärt oergonomiskt ställning och hade gjort länge innan det fick hjälp med utrustningen rätt långt upp i sverige.
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Ja, det är viktigt att förstå det - länsrätten har rivit upp beslutet på en formalitet, inte för att man anser att det var sakfel om hästarna.

Det är en sak som stör logiken i sammanhanget:Först så gör man en stor utdragen sak av något och sedan när det visar sig att en paragraf i svensk byråkrati inte följts så släpper man hela den ursprungliga anledningen till hela saken. Om hästarna mådde dåligt eller ej blev helt plötsligt helt j-a ointressant!Huvudsaken att man på pricken följer det som står skrivet.Vilket totalt bortkastat besvär att försöka bedriva djurskydd när byråkrati och paragrafryttare tillåts prioritera på detta sätt.Det är patetiskt!:mad:
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Visst man är tillbaka på ruta ett, men om familjen tänker fortsätta lär de nog kollas upp från början igen.
PL
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Familjen har nu fått hjälp av ungdommar som kör deras vagn å hästarna upp till haparanda tror jag de var där de fortsätter ifrån. de ska ju över danmark. Står i Hälsingekuriren
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Visst man är tillbaka på ruta ett, men om familjen tänker fortsätta lär de nog kollas upp från början igen.
PL
Ja här finns det ju då kanske de resurser från samhället som saknades i vår diskussion tidigare i en annan tråd gällande akutvård av sjuka hästar...Eller är all denna idiotiska byråkrati gratis?!;)
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Resurserna är fortvarande inte till för att ställa upp med akutvård när inte ägarna vill. Avlivning är alltid ett ok sätt att få ett lidande att upphöra!
PL
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Resurserna är fortvarande inte till för att ställa upp med akutvård när inte ägarna vill. Avlivning är alltid ett ok sätt att få ett lidande att upphöra!
PL
Men är resurserna till för att de som ska jobba med ämnet inte har bättre reda på saker och ting än att det ska behöva göras om samma sak flera gånger. Dubbelt arbete=dubbel kostnad. Att avlivning är ett ok sätt att stoppa lidande kan jag gå med på om behandling saknas eller är utsiktslös men annars inte. Speciellt inte sett ifrån den som ska avlivas synpunkt! Då gör resurserna mer nytta här än till att försöka följa regler som inte ens de inblandade klarar av att följa!
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

Kul att de fick fortsätta sin resa. Men det enda jag kan tycka är att det var väl onödigt att bygga en vagn som var så himla tung. Man hade ju kunnat göra den betydligt lättare för att minska slitaget på sina hästar. Man kan ju undra om hästarna verkligen håller hela vägen... Hur blir det tillexempel egentligen i tunga uppförsbackar, vagnen blir ju då tyngre än alla hästarna tillsammans, alltså måste ju dragkraften bli starkare nerför än uppför, för när man mätade hur tung vagnen egentligen var att dra måste det ju spela stor roll hur mycket det som drar själva vagnen egentligen väger. Eller?
 
Sv: Hästfamilj får fortsätta - inspektör var jävig

De finns ju bromms på vagnen ochså så de kan hjälpa hästarna. Lite värre uppför då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Myndigheternas beslut att stoppa den danska familjen Husted Nissens färd med häst och vagn runt Östersjön upphävdes av...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Gävle kommuns djurskyddsinspektör stoppade ju en dansk familj som reser med häst och vagn. Men nu hävdar en annan...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Den danska familjen Nissen kan fortsätta sin resa med häst och vagn runt Norden. Länsrätten underkände myndigheternas...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Om inte länsrättens beslut överklagas kan den danska familjen Husted Nissen om tre veckor fortsätta sin resa med häst...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp