Hästliv med artros?

finapina

Trådstartare
Finns det någon här med artros som lever hästliv?Hur funkar det? Specialanpassningar? Vad har ni för häst?Jag har blivit diagnostiserad med spondylos. Haft några månaders uppehåll från hästliv pga andra orsaker men längtar tillbaka till det.
 
Finns det någon här med artros som lever hästliv?Hur funkar det? Specialanpassningar? Vad har ni för häst?Jag har blivit diagnostiserad med spondylos. Haft några månaders uppehåll från hästliv pga andra orsaker men längtar tillbaka till det.
Jag har inte artros. Men har varit väldigt, väldigt dålig efter nackfraktur/whiplash/kotkompressioner etc. Jag kunde inte rida de flesta raser efter olyckan under många år. Jag fick en islandskorsning som hade noll gång. Det funkade hyfsat. Märkte sen att jag kunde börja rida arab, PRE/Lusse.
Blev sen bättre både i kropp och som ryttare och kunde rida även halvblod IOM bättre förmåga att sitta bättre och även rida hästarna i en form och lösgjordhet som gör dem mjukare att sitta på.

Jag har har haft flera elever med olika typer av smärtproblematik. Det finns en del man kan göra i form av välja rätt sorts häst, rätt sorts ridstil, jobba för hand till viss del, välja rätt sadel/stigbyglar/stövlar etc.

Men också sjukgymnastik, medicinering, tillskott, kurser i kroppskontroll/kroppsmedvetenhet, kiropraktik eller andra behandlingar.

Sen beror det ju väldigt på hur dålig man är, vilka symptom och andra förutsättningar man har.
 
Enligt min läkare har de flesta som börjar komma upp i åren lite artros sen varierar det hur mycket och hur det påverkar en. Har artros och det var konstaterat redan när jag var under 30 och även om det såklart påverkar så är det inget som hindrar mig i vardagen. Äter antiinflammatoriska och värktabletter när det behövs och går hos fysio på rehab.
Lever inget hästliv men det jag skulle ha problem med är att ta mig upp på hästryggen pga knäna men har ju använt pall typ jämt ändå innan.
 
Ja då, många gör det.

Jag t.ex.

Har både en reumatisk sjukdom i ryggen, diskbråck i nacken och artros i båda höfterna.

Ena höften byttes 2022.

Man får anpassa en del.

Hästarna går på lösdrift, d.v.s. ingen daglig mockning av en hög med boxar, maskinell hjälp med bl.a. traktor och lastmaskin, stormockning av vinterhästhagen med maskin istället för handkraft.

Rider sällan eller aldrig, kör hästarna istället.
 
Finns det någon här med artros som lever hästliv?Hur funkar det? Specialanpassningar? Vad har ni för häst?Jag har blivit diagnostiserad med spondylos. Haft några månaders uppehåll från hästliv pga andra orsaker men längtar tillbaka till det.
Jag 🙋‍♀️

När artrosen blev för illa hade jag ett långt långt riduppehåll där jag behövde sörja att ha mist både min dressyrsits och den smidighet+rörlighet jag behövde för att hoppa hinder. Men till sist blev längtan efter hästarna för stor och jag började ryttarliv 2.0. Jag har fått acceptera att jag behöver nån i närheten när jag sitter upp och av, eller snarare kravlar av och på från pall. Jag har fått acceptera att min rörlighet på hästryggen är såpass kass att jag ofta behöver be om hjälp att spänna sadelgjorden eller justera stiglädren. Jag har fått acceptera att jag inte kan rida vilken häst som helst, och inte sitta i vilken sadel som helst. Det kan liksom variera från helt smärtfritt till att jag piper till av smärta direkt jag ber hästen trava. Jag har fått acceptera att mina skänklar är såpass svaga och långsamma att röra på att jag ibland rider med ett dressyrspö i var hand. Jag använder dem t ex för att lägga mot hästens sida när jag i ryttarliv 1.0 hade använt skänkeln för att be hästen flytta in bakdelen när vi jobbar med skolorna. Och jag har fått acceptera att jag inte klarar långa uteritter mer. Men ändå, så j-a värt varenda sak jag har fått acceptera eftersom jag kan rida igen!

Dessutom är det en väldig tröst att jag inte tappat ryttarkänslan och timingen, den kom tillbaka rätt fort efter uppehållet. Och jag har nosat på övningar som jag inte ridit under ryttarliv 1.0. Jag kanske aldrig kan göra vissa grejer igen, men jag kan åtminstone utvecklas som ryttare i andra riktningar 🙂

I övrigt jobbar jag med en kombo av stretch, styrketräning och att planera in vila för att kroppen ska klara ridningen. Vila är nästan svårast att acceptera att jag behöver göra :cautious: men det har ju effekt märker jag.
 
Svårt att säga utan mer info. De flesta får nån form av bekymmer med åren men lever vidare som förut.

Hur grava besvär har du?
Ganska lindriga ( hittills) jämfört med många andra, tror jag. För 6 mån sen kunde jag rida, kunde dock känna mig sned i sadeln. Sedan blev det en ofrivillig paus och jag blev väldigt inaktiv fysiskt.... När jag skulle återuppta ridandet fick jag väldigt ont i ryggen. Sedan fick jag problem att gå i trappor etc.Har nu fått medicin och ska på fysioterapi.
 
Jag 🙋‍♀️

När artrosen blev för illa hade jag ett långt långt riduppehåll där jag behövde sörja att ha mist både min dressyrsits och den smidighet+rörlighet jag behövde för att hoppa hinder. Men till sist blev längtan efter hästarna för stor och jag började ryttarliv 2.0. Jag har fått acceptera att jag behöver nån i närheten när jag sitter upp och av, eller snarare kravlar av och på från pall. Jag har fått acceptera att min rörlighet på hästryggen är såpass kass att jag ofta behöver be om hjälp att spänna sadelgjorden eller justera stiglädren. Jag har fått acceptera att jag inte kan rida vilken häst som helst, och inte sitta i vilken sadel som helst. Det kan liksom variera från helt smärtfritt till att jag piper till av smärta direkt jag ber hästen trava. Jag har fått acceptera att mina skänklar är såpass svaga och långsamma att röra på att jag ibland rider med ett dressyrspö i var hand. Jag använder dem t ex för att lägga mot hästens sida när jag i ryttarliv 1.0 hade använt skänkeln för att be hästen flytta in bakdelen när vi jobbar med skolorna. Och jag har fått acceptera att jag inte klarar långa uteritter mer. Men ändå, så j-a värt varenda sak jag har fått acceptera eftersom jag kan rida igen!

Dessutom är det en väldig tröst att jag inte tappat ryttarkänslan och timingen, den kom tillbaka rätt fort efter uppehållet. Och jag har nosat på övningar som jag inte ridit under ryttarliv 1.0. Jag kanske aldrig kan göra vissa grejer igen, men jag kan åtminstone utvecklas som ryttare i andra riktningar 🙂

I övrigt jobbar jag med en kombo av stretch, styrketräning och att planera in vila för att kroppen ska klara ridningen. Vila är nästan svårast att acceptera att jag behöver göra :cautious: men det har ju effekt märker jag.
Vilken kämpe du är! Det känns i ditt inlägg hur stark kärleken är till ridningen! 😍Klarar du av att göra några stallsysslor alls? Var sitter din artros?
 
Ganska lindriga ( hittills) jämfört med många andra, tror jag. För 6 mån sen kunde jag rida, kunde dock känna mig sned i sadeln. Sedan blev det en ofrivillig paus och jag blev väldigt inaktiv fysiskt.... När jag skulle återuppta ridandet fick jag väldigt ont i ryggen. Sedan fick jag problem att gå i trappor etc.Har nu fått medicin och ska på fysioterapi.
Artros är i princip ett samlingsnamn för besvär på många olika ställen i kroppen, så det är egentligen omöjligt att dra några slutsatser av svaren du fått. Men generellt är det bra att medicinera bort smärta och träna sig stark runt de kroppsdelar (leder, ryggrad osv) som är påverkade av artrosen. Sen huruvida man kan sköta och rida en häst med sina besvär beror ju på hur mycket man är påverkad av besvären.
Jag har nog inte så mycket artros, vad jag vet (mer än i de små lederna i ryggraden, i nacke och ländrygg), men jag lever med värk runt de flesta av mina leder, ligaments- och muskelfästen och mina djur (hästar, får, katter) är det som håller igång mig.
 
Vilken kämpe du är! Det känns i ditt inlägg hur stark kärleken är till ridningen! 😍Klarar du av att göra några stallsysslor alls? Var sitter din artros?
Eftersom jag rider på ridskola slipper jag stallsysslor 🙂 Skulle troligen klara av dem men bli öm i ryggen och knäna om jag jobbade många dagar på raken. Likadant med ridningen, jag tror inte jag skulle fixa rida många dar i veckan. Min artros sitter i bägge höfter, så det slår på både rygg och knän när jag överbelastat kroppen. Har inte fått några smärtstillande/inflammationshämmande mediciner utskrivna, borde kanske prata med vården om saken men det funkar (typ) med receptfria mediciner.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 883
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Senast: Seaside
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 958
Senast: lingonben
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp