Köpa häst med artros??

KLilja

Trådstartare
Hej!
Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock.

Har hittat en som verkar väldigt trevlig men han har artros i ett framben. Tidigt stadie. Är 13 år och har aldrig tävlats.
Har inte haft häst med artros innan så känner mig osäker på att köpa hästen pga detta.
Ni med erfarenhet, går det att stanna upp/bromsa förloppet med tillskott och vara nogsam med god ridningen? Eller tar man en stor risk med att köpa hästen och att han kanske inte håller så länge?

Tack för svar❤️
 
Jag hade nog velat diskutera det med den veterinär som konstaterade artrosen. Vissa hästar har långa bra liv trots lätt artros så länge man anpassar belastningen efter hästen medan andra blir dåliga väldigt snabbt även om man tycker man gör allt rätt. Under vilka omständigheter upptäcktes artrosen? Var hästen halt och det dök upp på röntgen eller hittade man det när man letade efter något annat?
 
Jag hade nog velat diskutera det med den veterinär som konstaterade artrosen. Vissa hästar har långa bra liv trots lätt artros så länge man anpassar belastningen efter hästen medan andra blir dåliga väldigt snabbt även om man tycker man gör allt rätt. Under vilka omständigheter upptäcktes artrosen? Var hästen halt och det dök upp på röntgen eller hittade man det när man letade efter något annat?
Det var ju en väldigt bra ide. Ska absolut prata med veterinären.
Det upptänktes av att hästen var halt och man röntgade. Hände för ca 1 år sedan och hästen har inte vist ngt efter det.
 
Det var ju en väldigt bra ide. Ska absolut prata med veterinären.
Det upptänktes av att hästen var halt och man röntgade. Hände för ca 1 år sedan och hästen har inte vist ngt efter det.
Jag skulle vilja veta vad hästen har gjort sedan dess. Har den ridits normalt eller bara stått. Är hästen i full gång och går igenom en besiktning skulle jag kunna överväga köp om pris och villkor var rätt, men jag skulle nog köpt en annan häst om det inte var drömhästen.
 
Absolut inte! Gör inte det!

Jag köpte en jättefin och helt underbar fd. ridskolehäst med vad som sen visade sig vara artros och han fick somna in för han hade ont av det. Det var hjärtskärande för mig och väldigt dyrt ekonomiskt. Köp en frisk häst!

Det finns inga tillskott som bromsar det, vad folk än påstår. Det finns vissa läkemedel som man kan prova (Arthramid bland annat) som i vissa fall kan ha effekt, men det är absolut inte självklart att det kommer hjälpa och det är svindyrt och måste injiceras regelbundet och du får inte tävla om hästen fått behandling.
 
Min första älskade häst hade artros i hovlederna fram om jag minns rätt. Efter flytten till mig där ridningen ändrades (ökades) och skoningen ändrades upptäcktes det rätt snart då hon fick ont :(
Även om hästen funkar nu är det inte säkert att den kommer göra det sen.
 
Hej!
Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock.

Har hittat en som verkar väldigt trevlig men han har artros i ett framben. Tidigt stadie. Är 13 år och har aldrig tävlats.
Har inte haft häst med artros innan så känner mig osäker på att köpa hästen pga detta.
Ni med erfarenhet, går det att stanna upp/bromsa förloppet med tillskott och vara nogsam med god ridningen? Eller tar man en stor risk med att köpa hästen och att han kanske inte håller så länge?

Tack för svar❤️
Är hästen riden och igång nu och fungerar så hade jag inte sett några problem med att köpa en sån häst, däremot så är det bra om man är beredd på att den när som helst kan få symptom av det. Det är alltid risker med att köpa häst, man vet sällan om inte aldrig vad man får eller om dom kommer hålla oavsett.
 
Hade aldrig köpt en sån häst. Man får hellre spara ihop flera pengar och köpa en frisk häst. Hästar kostar massor med pengar och köpa sig till veterinär räkningar är jävligt onödigt tycker jag.
 
Det var ju en väldigt bra ide. Ska absolut prata med veterinären.
Det upptänktes av att hästen var halt och man röntgade. Hände för ca 1 år sedan och hästen har inte vist ngt efter det.
Ok. En sak att ha i åtanke är att även om "problemet" bara finns på ett ställe just nu kan det lätt bli fler ställen om hästen börjar snedbelasta och kompensera för det dåliga benet och då överbelastar någon annan struktur, vilket inte är helt ovanligt.

Röntgade man alla benen eller bara det som hästen var halt på? Om man bara röntgade ett ben bör man absolut röntga alla om man överväger köp.
 
Jag köpte en äldre häst med mycket artros, väl medveten om att jag kunde få allt mellan 3 månader till 3 år med honom.

Det var värt det. Han hann lära mig oerhört mycket, jag hann ge honom ett fint avslut. Vi hade många fina stunder. Han uppfostrade en oerhört bråkig "problemunghäst". Han fick långa lugna uteritter i fantastisk miljö. Han fick ordentlig fotvård, veterinärkoller, tillskott och mediciner för att handskas med smärtan. Det var bara ett år men det var en fantastisk tid för oss båda, och han kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta. Det enda jag önskar är att jag hittat honom tidigare, och kunnat få ännu mer tid med han.

Jag ser inget fel med att köpa en artroshäst om man är medveten om att man verkligen har dom "till låns". Och att priset är lågt lågt lågt, för dom är dyra i drift. Min kostade 4000kr, men var som sagt gammal också.
 
Är hästen riden och igång nu och fungerar så hade jag inte sett några problem med att köpa en sån häst, däremot så är det bra om man är beredd på att den när som helst kan få symptom av det. Det är alltid risker med att köpa häst, man vet sällan om inte aldrig vad man får eller om dom kommer hålla oavsett.
Jag instämmer med dig. Det är ett vågspel att köpa häst och man behöver alltid vara beredd på överraskning.
 
Jag köpte en äldre häst med mycket artros, väl medveten om att jag kunde få allt mellan 3 månader till 3 år med honom.

Det var värt det. Han hann lära mig oerhört mycket, jag hann ge honom ett fint avslut. Vi hade många fina stunder. Han uppfostrade en oerhört bråkig "problemunghäst". Han fick långa lugna uteritter i fantastisk miljö. Han fick ordentlig fotvård, veterinärkoller, tillskott och mediciner för att handskas med smärtan. Det var bara ett år men det var en fantastisk tid för oss båda, och han kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta. Det enda jag önskar är att jag hittat honom tidigare, och kunnat få ännu mer tid med han.

Jag ser inget fel med att köpa en artroshäst om man är medveten om att man verkligen har dom "till låns". Och att priset är lågt lågt lågt, för dom är dyra i drift. Min kostade 4000kr, men var som sagt gammal också.
Ja, har man den inställningen och är medveten om hur det kan bli så är det en annan femma. :heart
 
En avgörande faktor f mig skulle vara att hästen just nu är ohalt och går att rida på det sätt jag vill samt att den har en försäkring jag kan ta över utan reservation. Då hade jag tagit ett snack med vet om tänkbar prognos. Sen handlar allt om priset ….
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
824
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 461
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp