Bukefalos 28 år!

Hästlöner -otroligt

S

sannish

vilket jobb förutom hästarbeten betalar 3000:- månad för 12tim arbete 6 dagar av 7

ofta svart slitgöra -mocka,rykta o likn
såklart amn inte gör det för pengar men man måste leva ju

Var finns dom seriösa arbetsgivarna?
Berätta gärna om era erfaren heter Vad kan amn bergära?

egentligen borde ju värdet ligga på ca 10 000 outbildat MINSt och 15000 utbildat eller?
 
Jo, det är ju tragiskt egentligen. :smirk:
Skulle tro att arbetsgivarna på ams är seriösare. Åtminstone erbjuder dom vita löner.
 
Men då e ju oftast boende o mat redan betalt. o kanske till och med stall o tränar kostnader.

O utöver det så e det inte så måga som har 3000 kvar i slutet av månaden.
 
Som jag skrev i en annan tråd, de flesta travtränare avlönar sin personal efter fackets minimilöner...I den tråden hittar du även vad lönerna ska ligga på.
 
jag får jättebra betalt på mitt hästjobb, nämner inga summor men jobbar 3 helger i månaden och klarar mig och får pengar över tom :D
 
jag blev erbjuden 100 kr/mån i lön för jobb 7 dagar/vecka.
haha. njae. tackade man ja??? absolut INTE!

jag är utbildad hästskötare dessutom, som många andra är också. tycker det är skrämmande att ekitlöner erbjuds.
man vill inte alltid bo på platsen i ett litet rum.
man vill kanske ha egen lägenhet och ta sig dit/hem från stallet som en vanlig arbetsplats.
det är nästan omöjligt tyvärr.

MEN, vill man under kortare period, så anser jag att kost och logi är bra och ser det mer som en kul grej och jag skulle gärna göra det. men som arbete för att försörja sig så är det inget alternativ.
 
Full uppstallning på anläggning med ridhus = 4000 (sthlm pris)
Eget boende= 3000 (sthlm pris)
Lön = 3000
Totalt: 10 000:-

Det var väl vad du ville ha?
 
Hej!
Jag hittade ett "jobb" på Ams som lät jätteseriöst, och visst, det var det väl. Lönen var vit, 2000 FÖRE skatt skulle jag få för ca halvtid, plus att jag fick ha häst där, (men det skulle vara helt "kollektivt")fast det skulle vara svart och inte tas upp som förmån. Och jag visste att det inte var tal om ca 4 timmars halvtid utan snarare 8 timmars halvtid, vilket snabbt visade sej när jag provade jobbet.. Jag slutade omgående../ Lavinia
 
Fast det tillkommer ju en hel del "småkostnader". Lätt för mig och säga som har bil och lån på den, sen har jag ju katter och mobiltelefon och internet...
 
På ett ställe jag var och titta på bodde man i ett rum i ridhuset. Dom bodde 3 st och hade fd kafeterian som kök och allrum. Kan aldrig tro att man får upp en sån värme i en kafeteria som det är i ett vanligt vardagsrum... Eller?

Man "skyller" på dåliga inkomster... Och? Då kanske man får låta bli att anställa då... :crazy:
 
Om hästjobbet ska vara vitt vilket man borde kräva att det är med tanke på försäkringar och liknande, trots allt är hästar ett antal hundra kilomuskler som man inte mår bra av att ha i knät, så tillkommer lite saker du inte räknade med. Boende, stall och mat räknas som en skattepliktig förmån. Om man sätter sig att räkna ut skatten på bara boendet och stallhyran så hamnar man garanterat över dom 3000:-/ månad som man får i fickpengar.
Ett annat fel i din uträkning är att du räknat på stockholms priser. Jag hyr en stallplats idag för 1100.-/månad då ingår hö, strö alla fodringaroch ut/in-släpp vi har även paddock. Det är samma sak med boendet, ofta bor man i ett litet rum långt ut på bondvischan (utan buss) vilket knappast kan värderas till 4000:-/månad.
 
Visst räknade jag lite högt men.

Förstod inte riktigt vad du menade med skatten?

De hästjobb jag har sett har man fått en lägenhet, inte ett rum och även tillgång till bil.

Så för er lantisar är hästjobb dåligt betalt för mig sthlmare är det helt rimligt. :)
 
Ni gnäller om löner hur i helsike kan ni vara så dumma att ni började där när lönen var så låg...

Jag har jobbat med hästar och lyckats förhandla mig till bra villkor blandannt högrelön och bonus för helgarbete och tävlingar..
 
I mitt stall där jag står får man 500 kr per dag och då jobbar man.. Typ 8 timmar.. O På röda dagar och på sådanna dagar då det är svårt att få folk att jobba så får man 1000 kr dagen..
 
Som arbetsgivare maste jag skriva vad jag tycker i denna trad.

Det spelar INGEN roll for mej om jag har en utbildad eller icke utbildad hastskotare! Bara manniskan kan hast och vet hur man hanterar hastar pa ett vettigt satt. Jag betalar lika lon for utbildad som outbildad. Jag betalar en person efter hur den arbetar och hur den hanterar hastarna, inte hur mycket den lart sej ur en bok!!!

Vad jag letar efter i en hastskotare/stallskotare ar en manniska som ar tuff, inte radd for hastar som blir lite tjuriga osv. Ingen mes i mitt stall! :) :devil:
Jag vill aven ha en person som jobbar effektivt. Inte gar och drosar runt, utan jobbar pa. Hos mej arbetar man inte speciellt hart, men ju effektivare vi jobbar, ju mer fritid har vi!! Eftersom jag ar i stallet valdigt mycket, vill jag arbeta med en person som ar lattsam och som har humor.
Ibland har vi sega dagar, och ibland far vi mycket gjort...och vi samarbetar hela tiden.
Jag ar absolut ingen slavdrivare, och man far garna dansa till musiken pa radion nar man mockar osv. Min arbetsplats ska vara en rolig arbetsplats.
Jag ger alltid mina hastskotare stor frihet vad de vill gora med hastarna. Vi har en lista i stallet dar det star vad som ska goras under veckan (forrutom de vanliga sysslorna tex mocka, fodra, sopa stallgangen), om det kommer nagra nya hastar, vilka tavlingar och vilka som vi redan vet ska med. Vilka hastar som rids hur, bestams av dem som rider den hasten, samt vi pratar om det tillsammans. Normalt vet vi redan vad som gjordes med vilken, men ibland behover man en paminnelse.
Vi har en regel i stallet som sager att om det ar du som tavlar hasten sa ar det du som flatar!! Ibland kan man byta bort flatningen, eller betala for sin flatning - men man far den inte gratis. For flatning anses som lyx, och det far man fixa sjalv. Vi ar 3 stycken i mitt stall som tavlar, jag, min sambo Mike och varan "medhjalpare" Chris, den som jobbar hos oss far ocksa tavla sa mycket den vill, ibland blir den aven tvingad att tavla. :) Jag betalar tavlingar som handlar om hastens utbildning, men roliga tavlingar som personen vill stalla upp i, betalar de sjalva - men da far de ta vilken hast de vill.
Personen bor oftast hos oss, och jag betalar en bra lon. Dessutom betalar jag for nastan all mat. Jag kor aven de som inte har korkort dit de ska pa kvallen (tex till puben), hem far de ta en taxi, da jag inte vantar hela natten!
De far komma hem nar de vill, bara de klarar av att ga upp pa morgonen.

Jag anser att varat stall ar ett glatt stall, vi ska inte ha nagra brak....men man maste klara av att en annan manniska har en dalig dag eller enbart ar lite sur. Man ska aven ha hjarna att saga till om det ar nagonting man inte ar nojd med.
Jag ar mycket snall och lattsam, och mina hastskotare ska vara likadana. Jag vill ha manniskor i stallet som ser vad som behover goras. Om stallgangen inte ar sopad och vi haller pa att gora klart, sa ska hastskotaren utan att bli tillsagd sopa gangen. Ju snabbare vi jobbar, ju snabbare kommer vi hem!!

Har ni fragor far ni garna fraga mej!!
 
"Lönerna" kommer och fortsätta ligga så lågt (pinsamt lågt) så länge folk är så dumma att de tar jobben.

Vill man ha BRA betalt (förutom vitt arbete i sverge då alltså) så åk utomlands. Min syster jobbar i Italien, hon har fått ca 12.000:- på varje ställe, på vissa ingår det även lägenhet. Utöver det även bonus från hästägarna när de går bra (travhästar). Där hon jobbar nu fick hon en bil... :o

Det finns hur mycket jobb som helst där, är någon intresserad så skicka PM..
 
Fri bostad, mat, tillgång till bil och telefon räknas som skattepliktig förmån och det är rätt höga belopp som det räknas på då. Visst kan man jobba svart och slippa ifrån skatten men om en häst skadar en så finns det inga försäkringar som gäller då.
 
en utbildad utefter hur den lär sig ur en bok??
du vet väl att i en utbildning sker det mkt mkt praktiskt? ;-)
 
Det där med försäkringsgrejjen hajjar jag inte riktigt.

Jag skulle ju vid ett ev svarjobb ta med egen häst. Skadar jag mig skyller jag ju på min egna häst och vad är det för skillnad mot hur det är idag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp