Hästtest i Brösarp: Framtida vinnare behöver springa av sig

När Brösarpsprojektet utvärderas efter tre år visar det sig att unghästarna som varit på bete i backarna på Österlen springer mer, äter mer och får en bra känsla för att röra sig i kuperad terräng.
– Hästarna ska ha ögon på fötterna och bli kvicka och reaktionssnabba, säger Ingvar Fredricson, veterinärprofessor och pappa till de framgångsrika hoppryttarna Jens och Peder Fredricson.
 
Vilket fullständigt överraskande resultat. Eller?
Nog är det väl intressant att det är så stor skillnad på typ av hage? Om inte Bollerup har ändrat sig väldigt mycket så går ju deras hästar med ute i stor hage/lösdrift. Tror vi stallade in dem vid inridning typ.
Det är ju inte skillnaden frimärkshage och stor kuperad hage det handlar om.
 
Nog är det väl intressant att det är så stor skillnad på typ av hage? Om inte Bollerup har ändrat sig väldigt mycket så går ju deras hästar med ute i stor hage/lösdrift. Tror vi stallade in dem vid inridning typ.
Det är ju inte skillnaden frimärkshage och stor kuperad hage det handlar om.
Jag tycker det är självklart att backarna gör skillnad. Hästarna rör sig konstant utifrån vindförhållanden o väder. När det blir jobbigt att beta i motlut så flyttar dom på sig. Det växer säkert olika vilket gör att dom födosöker det gottigaste och knatar runt. Och ska en köra ett busrace så är det backe upp o backe ner. Bollerup har väl i princip bara blåsiga platta hagar även om dom är stora. Om jag kommer ihåg hur det såg ut då jag gick där.
 
När man tittar på ensamma hästar i sina frimärkeshagar så kan man tro att många behöver läsa en sån här studie.
Instämmer verkligen!! Det är många som pratar om naturlig hästhållning och att tillgodose hästens naturliga behov, men när det kommer till den egna hästen har man ändå svårt att tänka sig nåt annat än att ha den ensam i en liten hage, inbäddad i täcken.

Det kan vara riktigt trist att tas med hästar som vuxit upp ensamma med sin mamma och aldrig fått gå i flock och därmed missat massor av både social skolning och naturlig fysisk träning.
För både hästarnas och människornas del hoppas jag att Brösarpsprojektet sätter en ny standard!
 
Instämmer verkligen!! Det är många som pratar om naturlig hästhållning och att tillgodose hästens naturliga behov, men när det kommer till den egna hästen har man ändå svårt att tänka sig nåt annat än att ha den ensam i en liten hage, inbäddad i täcken.

Jag tycker ofta det är tvärtom numera. Folk letar efter stallplatser med tillgång till bra hagar, men det är verkligen inte lätt att hitta i storstadsregionerna!

(Framförallt inte om man bor där precis allt blir djup lera under större delen av året. Få har möjlighet att dränera och bereda stora, kuperade grushagar så att de är användbara oktober-maj.)
 
Instämmer verkligen!! Det är många som pratar om naturlig hästhållning och att tillgodose hästens naturliga behov, men när det kommer till den egna hästen har man ändå svårt att tänka sig nåt annat än att ha den ensam i en liten hage, inbäddad i täcken.

Det kan vara riktigt trist att tas med hästar som vuxit upp ensamma med sin mamma och aldrig fått gå i flock och därmed missat massor av både social skolning och naturlig fysisk träning.
För både hästarnas och människornas del hoppas jag att Brösarpsprojektet sätter en ny standard!

Igår var det 15 grader här och jag såg några hästar ha täcken på sig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp