hästtransport eller inte?

Jag kan nog inte påstå att jag under de första typ 10 åren som hästägare ens skänkte det en tanke att säkerställa tillgång till släp dygnet runt, året runt. Släp fanns för uthyrning på gården, men som sagt inga garantier för att det var tillgängligt precis på studs alltid. Ska kanske säga att jag på 25 år som hästägare inte heller behövt åka akut till klinik med någon häst (eller behövt åka till klinik alls, faktiskt). Men de (enstaka) stallkompisar som behövt det har löst det med antingen egen eller lånad/hyrd transport.
Jag var inte heller lika noga förr, men då var det ju mkt lättare att kombinera bilar och släp. Det var jättelätt att hitta släp man fick dra med b-körkort tex.

Oavsett så tycker jag att det är oansvarigt att inte säkerställa tillgång. Och jag ser många som fattar mindre hästvänliga beslut just eftersom de inte har egen transport och det blir bökigt. Typ anlita massör istället för att åka till veterinär, eller att ta ut veterinär hemma för saker som borde kollas på klinik.
Jag fattar det, de perioder jag varit utan eget släp har jag också tänkt tanken ”kanske inte behöver åka till kliniken”, om en för en bara kort stund innan. Det är helt enkelt jättebökigt när man inte har eget släp.

(Jag har inte heller behövt åka till klinik akut under alla mina år, men jag vet ju att det skulle kunna hända när som)
 
Jag var inte heller lika noga förr, men då var det ju mkt lättare att kombinera bilar och släp. Det var jättelätt att hitta släp man fick dra med b-körkort tex.
Ja, det var onekligen betydligt enklare förr, när de flesta släp var hyggligt lätta och enaxlade!

Oavsett så tycker jag att det är oansvarigt att inte säkerställa tillgång. Och jag ser många som fattar mindre hästvänliga beslut just eftersom de inte har egen transport och det blir bökigt. Typ anlita massör istället för att åka till veterinär, eller att ta ut veterinär hemma för saker som borde kollas på klinik.
Jag fattar det, de perioder jag varit utan eget släp har jag också tänkt tanken ”kanske inte behöver åka till kliniken”, om en för en bara kort stund innan. Det är helt enkelt jättebökigt när man inte har eget släp.

(Jag har inte heller behövt åka till klinik akut under alla mina år, men jag vet ju att det skulle kunna hända när som)
Oansvarigt att inte ha släp tycker jag inte att det är - möjligen att anlita massör istället för veterinär mm som du beskriver, men inte att inte äga släp. Jag har, utan eget släp, lyckats åka på träningar, tävlingar och diverse andra aktiviteter, så hade ju säkert löst en tripp till klinik också!
 
Ja, det var onekligen betydligt enklare förr, när de flesta släp var hyggligt lätta och enaxlade!


Oansvarigt att inte ha släp tycker jag inte att det är - möjligen att anlita massör istället för veterinär mm som du beskriver, men inte att inte äga släp. Jag har, utan eget släp, lyckats åka på träningar, tävlingar och diverse andra aktiviteter, så hade ju säkert löst en tripp till klinik också!
Jag skrev att det är oansvarigt att inte säkerställa tillgång till släp.
 
Jag/familjen har aldrig ägt en hästtransport under de snart 20 år som jag haft häst. Har jag behövt åka någonstans så har jag hyrt, och jag har inte haft säkrat att det finns släp när som helst i akuta fall.

Två gånger under de här åren har det hänt akuta saker.

Dels en gång då en ponny var hos en fodervärd, och där blev sparkad och fick en fraktur på ett av frambenen. Ponnyn åkte då ambulans till djursjukhuset för operation (ca 1 timme bort). Utifrån skadan tror jag inte det hade gått att transportera själv även om vi haft transport.

Och dels nu i somras då minishettisen fick kolik. Jag hade veterinär ute som gjorde det hen kunde på eftermiddagen, men det blev värre igen sent på kvällen första dagen - och då diskuterade vi för och nackdelar med att åka till klinik eller att ha ut veterinär igen. Jag hade redan bestämt att inte buköppna, utifrån att det enligt kliniken skulle kosta över 100' och inte nödvändigtvis innebära att hon blev bra, och hon var för liten för att de skulle kunna gå in med kamera och kolla vad som var fel. Det de kunde göra på klinik var alltså att ha bättre och mer regelbunden uppsikt över henne än veterinärerna här som kom när de kunde - men att ta sig till klinik skulle innebära 3-4 timmars körning i transport enkel resa med en häst som definitivt inte var i skick att må bra av resan. För mig är det inte heller möjligt att köra 3-4 timmar mitt på natten utan att det blir väldigt stor risk för att råka ut för en bilolycka, och jag har ingen som kan hjälpa till att köra. Så hon fick vara hemma med veterinär som kom ut, och symptomen minskade en hel del. Dock blev hon inte helt bra, så jag åkte med henne till klinik dagen efter - när hon då var i tillräckligt bra skick för att klara av resan. I början på dag tre efter första symptom blev hon dock väldigt snabbt sämre igen, och inom tio minuter rekommenderade klinikveterinärerna att hon skulle avlivas.

Det jag kom fram till under och efter sommarens händelse är att även om det optimala hade varit att åka till klinik mitt i natten, så är kliniken så långt bort att det inte känns bra att göra det mot hästen om det är riktigt akut - och att även om jag haft transport så kan jag inte köra den sträckan mitt i natten utan att vara en väldigt stor fara för både mig själv och allmänheten. Hästtransport var det minsta bekymret då.

Dock ligger hästtransport definitivt på önskelistan, dels för att kunna ha om något händer så att det är en sak mindre att krångla med och dels för att kunna möjliggöra att jag åker mer med hästarna.
 
Jag tycker inte det behöver vara oansvarigt - det beror väl på var man bor och om det finns tillgång till hästambulans tex?
 
Vi var utan de första åren och det gick alltid att lösa om vi skulle någonstans. MEN inte roligt om något blev skadat i transporten hur litet det än var, och alltid extra jobbigt när det ska hämtas/lämnas lång väg från stallet…

Nu med egen transport älskar jag friheten med att det alltid är tillgängligt och nära. Inte att förringa är även den stora fördelen att kunna lasta unghästen regelbundet även om han inte ska åka någonstans
 
Ja, vi kan väl fortfarande inte buköppna eller göra avancerade senoperationer norr om Uppsala har jag för mig?
Inte bara Norrland. Det finns ingen klinik med jourverksamhet eller som gör avancerade operationer i sydöstra Sverige heller. Bor man i Kalmar har förvisso kliniken på Kalmartravet öppnats igen, efter att ha varit stängd i ett par år. Men det är fortfarande en klinik som är öppen på dagtid. Närmaste större djursjukhus finns fyra timmar bort med släp.
 
Har du ett släp du kan låna mitt i natten när du står med en kolikhäst/skadad häst som behöver vård? I annat fall hade jag inte vågat stå utan transport. Det finns billiga släp om man inte har råd med något flådigt. Jag hade ett äldre skruttsläp i många år innan jag hade råd att uppgradera mig. Hade det endast trafikförsäkrat för det inte var värt att ha mer försäkrat. Funkade kanon även fast jag åkte rätt mycket.
Just släp behöver man väl inte ha trafikförsäkrat? :confused: Har iof mitt helförsäkrat, kostar ca 600 kr/år. väldigt billigt tycker jag med tanke på att släpet är en dyrare variant.

Det dyra är att köpa släpet, inte äga det. Betalar max 1500 kr/år för försäkring, besiktning och skatt. Däck har jag aldrig behövt byta och reparationer beror ju på vad det är men det är väldigt sällan det har behövts.
 
Just släp behöver man väl inte ha trafikförsäkrat? :confused: Har iof mitt helförsäkrat, kostar ca 600 kr/år. väldigt billigt tycker jag med tanke på att släpet är en dyrare variant.

Det dyra är att köpa släpet, inte äga det. Betalar max 1500 kr/år för försäkring, besiktning och skatt. Däck har jag aldrig behövt byta och reparationer beror ju på vad det är men det är väldigt sällan det har behövts.
Du har säkert rätt! Jag har mitt helförsäkrat och men nu när du säger det hade vi nog inte vårt gamla släp försäkrat.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 733
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 858
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp