Hästtransport välte på väg

Sv: Hästtransport välte på väg

...och innan någon upprörs över att de startade en stackars häst som skenat runt på vägen efter en olycka, så upplyser hästens skötare idag i DT om att hon fick ut hästen ur släpet och utan att den stack.
 
Sv: Hästtransport välte på väg

...och innan någon upprörs över att de startade en stackars häst som skenat runt på vägen efter en olycka, så upplyser hästens skötare idag i DT om att hon fick ut hästen ur släpet och utan att den stack.

Att den sprungit runt på vägar efter enolycka är väl inte speciellt upprörande.

Det man blir mörkrädd över hur man som "hästmänniska" tänker när man startar en häst som strax innan voltat i en transport med tanke på att många av den typen av skador inte framträder förän ett-två dygn senare.

Sedan är ju frågan hur man kör för att lyckas med att få ett helt hästsläp att t.o.m. välta!!
 
Sv: Hästtransport välte på väg

Vadå voltat?

I övrigt hade jag som hästmänniska lyssnat på kompetent veterinär och inte dig. :)

kl

Ser nu att även Ridsport uppdaterat artikeln, för er som undrar över min första kommentar stod det alltså först att hästen kommit lös och fångats in av en annan bilist.
 
Sv: Hästtransport välte på väg

Vadå voltat?

I övrigt hade jag som hästmänniska lyssnat på kompetent veterinär och inte dig. :)

kl

Ser nu att även Ridsport uppdaterat artikeln, för er som undrar över min första kommentar stod det alltså först att hästen kommit lös och fångats in av en annan bilist.
Självklart skall en häst som vält med transporten kollas upp av kompetent veterinär.
Men även om hästen vid besiktning var fysiskt ok så är den säkert psykiskt påverkad av att ha trillat omkull.Och säkerligen öm i den fysiska kroppen dan efter ,om den inte hade säkerhetsbälte..
Man vet ju själv om man får en smäll,adrenalinet hjälper till i början men dan efter har man skitont.
Som hästägare med känsla för individen så skulle jag aldrig starta en häst som vält i transporten,bara egoistiskt och dumt.

Hoppas det nu inte blir en ny "träningsmetod" att välta med transport före start för att en uttråkad travare ska "tända till".
Hoppas det blir 48 tim karens isåfall åtminstone.SUCK:angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax innan klockan 22 på söndagskvällen inträffade en singelolycka med en hästtransport på E4 vid Stava strax norr om länsgränsen mot...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax innan klockan 10 på torsdagsförmiddagen kom larm om en häst som fastnat i en transport. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp