Hästutbud

Vi föder upp varmblodstravare i mindre skala. Just nu har vi en fölunge och 1 åring. Lite udda stammar men med en mamma som visade kapacitet och inställning ( har för lite pengar på kontot egentligen av olika orsaker ) den första kostade 17 tusen plus moms att tillverka om jag inte minns fel i levande fölavgift, nummer 2 kostade 20 tusen plus moms i levande fölavgift. Sen kostar Mamma mu uppstallning på seminstation, veterinärkostnader, hon ska äta i 11 månader osv. I runda slängar räknar vi med att vi från att det tillverkas tills det fyller 3 år och förhoppningsvis debuterar på en travoval att det kostar oss 250 tusen ungefär om inte mer. Nu tar vi in eget grovfoder tex men det kostar ju det med, kraftfoder, veterinär, försäkring inkörning hos en bra tränare, röntgen som 1 åring osv. Man hoppas ju bara att man antingen säljer dem med en mindre förtjänst och det kommer ut och börjar tjäna pengar ( då måste det stanna inom Sveriges gränser numera, vi får inget för utlandsstarter i Sverige numera man har plockat bort det, vilket irriterar många uppfödare speciellt de mindre om hästarna säljs utomlands ).

Men jag hoppas att det som köpt häst av oss har varit nöjda, vilket jag tror. Vi är inte omöjliga på något sätt men samtidigt kostar det att föda upp den där fölungen tills den kommer ut på banan. Jag vet inte men vi vill inte skänka bort dem heller för det ligger mycket jobb bakom. Samtidigt så ska jag om mina planer går i lås nästa år använda en två- tre gånger så dyr hingst till stoet så vill man ju ha betalt när den dagen kommer för att iaf få tillbaka den levande fölavgiften. Jag har lite svårt för den här diskussionen för jag förstår att uppfödare är trötta på att höra att det i princip ska skänka bort sina uppfödningar. Det diskuteras både högt och lågt inom travet med.

Oavsett om det är en budget hingst som passar stoet som vi använt eller inte så kommer fölungen inte vara billigare att föda upp för det.
Hur fungerar de där ”startpengar” som travare får om de kommer till start och körs med en fast tid, dvs typ beräknad optimal tid, vid kanske två års åldera..? Jag trodde de pengarna täckte första träningstiden? Nu är jag något otydlig för detta är något jag inte har koll på men jag vet att det finns startpengar som täcker viss träning till en första start. Ta betalt för egen arbeta tid är svårt inom häst men nog trodde jag det var något enklare inom travet?
 
Eller hur. De gamla att ingen vill ha 153 hästarna är nog bortblåst nu 😋 himla behändigt och lagom fallhöjd. 👌🏻

Jag gick ju nu från en som var ca 165 till 154. Väldigt mkt mer behändig storlek! Känner mig dock som en gigantisk blobb på hästen då jag upplever honom så liten och är i valet och kvalet om jag ändå inte ska sälja honom men förhoppningsvis vänjer jag kanske mig 🙈
 
Ja, efterfrågan är större än utbudet och då stiger såklart priserna på den sortens hästar oavsett ras. Tidigare var tex små hästar väldigt billiga, nu vill många ha en häst under 160 cm.
Jag köpte själv en d-ponny som troligen slutar runt 150 cm, finns ingen anledning att ha en jättehäst för att rida några H90 om året.
Köpa en för 60 blir nog himla svårt 😅
Jag önskar att Nelly var typ 150! Hade inte haft några problem alls om hon plötsligt var 20 cm mindre😁😆
Behöver verkligen inte en så stor häst men nu råkade det bli så🤷‍♀️
 
Jag önskar att Nelly var typ 150! Hade inte haft några problem alls om hon plötsligt var 20 cm mindre😁😆
Behöver verkligen inte en så stor häst men nu råkade det bli så🤷‍♀️

Haha 😁
Nu passar hon dig väldigt bra men jag förstår att du tycker hon är stor 😅
 
Hur fungerar de där ”startpengar” som travare får om de kommer till start och körs med en fast tid, dvs typ beräknad optimal tid, vid kanske två års åldera..? Jag trodde de pengarna täckte första träningstiden? Nu är jag något otydlig för detta är något jag inte har koll på men jag vet att det finns startpengar som täcker viss träning till en första start. Ta betalt för egen arbeta tid är svårt inom häst men nog trodde jag det var något enklare inom travet?
Det får 20 kronor om det klarar premietiden som två åringar. Alla kör inte premielopp. Att ha 1 åringen på bete och träning nu kostar i snitt 6-7 tusen i månaden på bete och inkörning sedan i April i år. Plus övriga omkostnader. Så det springer iväg rätt snabbt. Sen till hösten när hon ska stallas in om hon blir kvar kliver priset iväg uppåt. Så egentligen är det inte konstigt att många vill ha runt 150-200 tusen på auktionerna under sommaren för att på något litet sätt gå plus minus noll.
 
Jag gick ju nu från en som var ca 165 till 154. Väldigt mkt mer behändig storlek! Känner mig dock som en gigantisk blobb på hästen då jag upplever honom så liten och är i valet och kvalet om jag ändå inte ska sälja honom men förhoppningsvis vänjer jag kanske mig 🙈

När jag provred min kände jag först att nej, det här går ju inte, hanr alldeles för liten 😂
Men då har jag ridit hästar mellan 168 och 177 cm under våren så det var ju en jäkla skillnad med en ponny på 146 cm.
På filmerna såg det dock väldigt trevligt ut och nu efter en månad känns han precis lagom!
Allt är så himla mycket enklare, borsta, sadla, täcka, sitta upp, tar ingen plats i släpet, äter knappt något i jämförelse med en jätte 😁
 
Det får 20 kronor om det klarar premietiden som två åringar. Alla kör inte premielopp. Att ha 1 åringen på bete och träning nu kostar i snitt 6-7 tusen i månaden på bete och inkörning sedan i April i år. Plus övriga omkostnader. Så det springer iväg rätt snabbt. Sen till hösten när hon ska stallas in om hon blir kvar kliver priset iväg uppåt. Så egentligen är det inte konstigt att många vill ha runt 150-200 tusen på auktionerna under sommaren för att på något litet sätt gå plus minus noll.

Är det inte 20 000kr?

20 låter lite snålt... :angel:
 
När jag provred min kände jag först att nej, det här går ju inte, hanr alldeles för liten 😂
Men då har jag ridit hästar mellan 168 och 177 cm under våren så det var ju en jäkla skillnad med en ponny på 146 cm.
På filmerna såg det dock väldigt trevligt ut och nu efter en månad känns han precis lagom!
Allt är så himla mycket enklare, borsta, sadla, täcka, sitta upp, tar ingen plats i släpet, äter knappt något i jämförelse med en jätte 😁

Har sett bilderna du lagt upp på er och tycker ni ser jättefina ut tillsammans! 🤩

En annan aspekt är att för mig som vid flera tillfällen blivit skrämd/skadad i hantering av större hästar känns en mindre häst tryggare. Även om han skulle få fnatt så är han lättare att hantera än en bjässe på 170+ som fjantar runt.
 
Det finns hästar som är precis lika coola som "förr"! Mina hästar, både inköpta och uppfödningar rids ut mkt och blir därmed miljötränade. Jag har verkligen svårt att förstå att det skulle vara så svårt att hitta rätt häst och tror att majoriteten överskattar sin egna förmåga, det har man ju sett ett antal gr både irl och här på buke....
Jag hjälper ofta unga ryttare att hitta sin första storhäst, både som de ska tävla med sin nya häst och inte. Det finns ganska många fd tävlingshästar som är från 14 och uppåt som duger alldeles utmärkt som hobbyhästar men hobbyryttare vill då inte ha dessa för att dom har en och en annan gammal skada. Jag bara känner att snälla, det är sällan en hobbyryttare ens rider så pass hårt att hästen inte skulle funka som hobbyhäst, snarare att dom rider fel och inte kan träna en häst korrekt. Tittar man på hästar som är mellan låt säga 5-12 år så är det väl självklart att dom kostar mera. Man behöver inte heller ha toppstammade hästar utan det kan gå lika bra med en trevlig korsningshäst men jag vet folk som inte ens har en tanke på att tävla men ändå var det de viktigaste att hästen skulle ha toppstam. snacka om fel prioriteringar...Har man så svårt att hitta häst så bör man verkligen ta hjälp av en tränare/ridlärare eller ngn som känner en och sett en rida och kan lotsa rätt.
Helt enig med dig. Ibland känns det som om kraven på hästen man ska köpa faktiskt är orimliga.

Den ska fungera till allt, och får inte ha minsta nerv.

Jag önskar också det ibland, men det är inte realistiskt.

En häst med det "lilla extra" har ofta viss nerv. Det är logiskt, tycker jag.
 
Men då är ju svaret enkelt för er, betala vad dom kostar men då gnäller ni för det är för dyrt blabla 🤷‍♀️
Jag tycker det är jättefint att fd tävlingshästar kan få fylla en funktion som hobbyhästar. Om en häst som har en gammal skada och inte vill eller kan hoppa mer än 130 längre. Ska den då bara kasseras om den fungerar utmärkt att hoppa 1 meter?
För övrigt så är det ytterst få som är helt rena på röntgen. Det är samma gamla diskussion som går runt runt. Hobbyryttare vill inte betala för vad hästarna är värda och vi som är uppfödare är verkligen inte intresserade av att sponsra hobbyryttare. Föd upp själv, utbilda själv så har ni kanske hästen ni strävar efter men mest troligen inte och kan man inte betala marknadspriset så får man helt enkelt göra avkall på saker och köpa en häst med historia som passar ens budget.
Vi har hästar utan dokumenterade skador, som haft ett hektiskt tävlingsliv tidigare.
Det är fantastiskt att för en mer rimlig peng, få glädjen att rida och hantera en tävlingshäst.
Den ena har haft föl under de senaste fyra åren och den andra har bara "sålts för ryttaren skall upp på stor häst".

Det jag däremot funderar på nu, är hur många som rynkar på näsan pga hästars ålder?

Det är sorgligt, att ungdom alltid är det som är status, även om hästen ännu är under utbildning och faktiskt inte i närheten av "kommande meriter" - än.

Dessutom kommer de inte dit om ryttaren inte är duktig nog (vilket ofta är fallet).
 
Ja, och då får ju köparen överväga om hen tycker att hästarna som finns är prisvärda för hen. Var och en måste ju själva få bestämma om en vara är prisvärd för det man ska ha den till.
Alltså, du har helt rätt. Marknaden bestämmer värdet. Finns inga köpare, så är prislappen bara en siffra.

Men hästintresset och efterfrågan är större än utbudet av vissa hästar, och då är dessa "vissa hästar", dyrare än de som marknaden är ointresserade av.

Men det verkar också som om de ökade priserna på de attraktiva hästarna smittar av sig på alla hästar.

Kanske blir det något liknande kartellbildning, när jag tänker efter...

Hur som, marknaden är ett spännande fenomen och den globala ekonomin påverkar oss alla på olika vis.
 
Att föda upp hästen från betäckning till inridning lär kosta ungefär lika mycket oavsett om den har talang som tävlingshäst eller som skogsmulle. Skillnaden är att tävlingshästen sedan kan säljas dyrt till duktig ryttare som unghäst, medan den som söker hobbyhäst vill att någon annan lägger år på att utbilda och miljöträna den. Och när den sedan är utbildad LA dressyr och 1m hoppning samt kan hantera obalanserad ryttare, transport, nya platser, uteritt själv och i grupp, trafik, hundar mm ska den helst kosta mindre än vad tävlingshästen gjorde som 3-åring.

Själva existensen av de här hästarna bygger ju på att någon annan är villig att sponsra med deras uppfödning och utbildning, så det är inte så konstigt att de är ovanliga.
Jag håller med!
Men jag tycker nog "sponsra" är fel ord. Det skulle innebära att ryttaren med böjd rygg och bara offerkofta skulle tycka att han eller hon "sliter och släpar" för någon annans skull.

Så är det inte, eftersom den förkrossande stora majoriteten är hobbyryttare på olika nivåer.

Vi sålde vår fina D-ponny och skulle jag se det som om jag "sponsrade" nästa familj för att han under min ridning nu var redo för msv?

Mitt mål var inte att tjäna pengar, utan vi hade honom för vår egen skull.

Begreppet "sponsra" låter bittert och negativt och då undrar jag om ryttaren inser att den faktiskt inte är ett proffs på området?
 
Tycker det finns massor av trevliga hästar. Tycker det är så roligt att folk har lyft blicken från att bara varit swb och andra ridvarmblod till att nu inte vara en lika fullt udda typ om en väljer annan typ av häst.

Fast är budgeten 60' så får du hoppas på jackpott och göra jobbet själv oavsett ras.
Köpte en ohanterad 3åring 2015 för 15' och det tyckte jag redan då var det kap.
 
Jag önskar att Nelly var typ 150! Hade inte haft några problem alls om hon plötsligt var 20 cm mindre😁😆
Behöver verkligen inte en så stor häst men nu råkade det bli så🤷‍♀️
Jag växlar mellan min 145 och kompisens 175 😂 man vänjer sig 😎

Men håller med om att lagom(mindre) är behändigt.
Skulle jag köpa häst idag så tycker jag 160-163 vore perfekt.
 
Jag håller med!
Men jag tycker nog "sponsra" är fel ord. Det skulle innebära att ryttaren med böjd rygg och bara offerkofta skulle tycka att han eller hon "sliter och släpar" för någon annans skull.

Så är det inte, eftersom den förkrossande stora majoriteten är hobbyryttare på olika nivåer.

Vi sålde vår fina D-ponny och skulle jag se det som om jag "sponsrade" nästa familj för att han under min ridning nu var redo för msv?

Mitt mål var inte att tjäna pengar, utan vi hade honom för vår egen skull.

Begreppet "sponsra" låter bittert och negativt och då undrar jag om ryttaren inser att den faktiskt inte är ett proffs på området?
Oj, jag lägger inte alls den betydelsen i ordet! Självklart kan man ägna sig åt både uppfödning och utbildning/försäljning som hobby utan att göra vinst på det, och det är väl det som gör att de här hästarna ändå existerar (om än inte i samma grad som efterfrågan).
 
Travet har ju mer prispengar och framförallt får uppfödaren prispengar även efter att hästen är såld och kan få in pengar därifrån, på ridhästar är däremot försäljningen den enda chansen för uppfödaren att få igen sina pengar.
Ok. Men de fleste selges for 15 tusen som ridehester... ikke som travhester... så da blir det ingen prispenger...
 
Jeg har lest gjennom tråden, og funderat.
Det slår meg at kanskje grunden til at folk vil ha disse "perfekte" hestene er fordi hestene er dyrere nå? Tenk at du kjøper en klokka på loppis for 200 kr. Du forventer ikke at den skal fungere perfekt over lengre tid. Du har lave forventninger til holdbarhet og kvalitet. Men kjøper du en klokka for 100 tusen kroner, da forventer man at den skal være perfekt, se pen ut, fungere perfekt lenge og ha mange funksjoner som man kan benytte seg av. Nå er ikke hester og klokker det samme, men folk har høyere forventninger og krav til en dyrere hest "perfekt" skal den være...

Det er en funderinger.

Min andre er at de som avler hest har et økonomisk initiativ til å ikke avle nok hester fordi da vil markedet mettes og prisene gå ned...
 
Jag letade häst på annons för nästan exakt 15 år sedan, och jag tycker att redan då var stamtavlorna på de finare hästarna enhetliga, alltså grenavlade, och en lite bättre häst för den som inte satsade på eliten kostade 120 000-150 000. Det jag tänkt lite på är att färre hästar idag känns som de är allroundutbildade.
Det finns inte många hästar i "under 100" klassen som var av varmblodig ridhästtyp, men det fanns det inte då heller, och många jag var intresserad av hade ägarna blivit helt nedringda på. Jag letade då upp till 85" och var beredd på en icke-perfekt häst inom vissa gränser. En för 65" visade sig ha ganska kraftig shivering när vi tittade på plats, en annan bockade av mig så jag bröt svanskotan (den gick till slakt senare det året), en tredje blev förbannad på ryttaren när man bad om lite mer energi, en annan reste sig och knockade mig i huvudet så det blev skallröntgen, en vägrade ägaren sitta upp på och hästen kändes knappt inriden, och ytterligare en var fem år och knappt inriden men fin. Den la jag bud på (60 utan sadel, utannonserad för 70 med sadel) men ägaren tackade nej. Fin häst som idag är avelssto och aldrig blev någon ridhäst. Till sist köptes en grundriden import med nytecknad försäkring för 75", och säljaren sa nej när vi ville röntga. Köpte hästen ändå och hon bodde här till sin död.
Den svenska yngre hobbyhästen av varmblodig ridhästtyp finns inte längre eftersom den inte får kosta sin tillverkningskostnad i inköpspris. De som finns nu har antingen historik, är dåligt utbildade och har problem av det, eller är lite äldre med andra omständigheter som betingar det priset. Det är ingens fel utan bara en naturlig konsekvens av marknaden, köper konsumenten inte produkten till ett visst pris går företagen konka och produkten slutar tillverkas. Vi får tillhandahålla med de icke-perfekta men ofta fullt funktionsdugliga om man underhåller rätt, hästar av raser som är billigare att tillverka och hålla (eller vars eldsjälar tycker det är värt att gå back på), importer, samt varmblod/fullblod som har lite andra förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp