Hästutbud

Ok. Men de fleste selges for 15 tusen som ridehester... ikke som travhester... så da blir det ingen prispenger...

Jag har inte så mycket koll på hur andrahandsmarknaden för varmblodstravare ser ut, men jag trodde att de som såldes för 15 som ridhästar oftast först gått på banan med mer eller mindre framgång, och då alltså inte i första hand från uppfödaren som 3-åring.
 
Det är väl också så att många olika typer av djur stigit ganska mycket i pris under pandemin. Det handlar ju som alltid om tillgång och efterfrågan. Och nu börjar ju även hästar av andra raser kosta såpass att det är rimligt att ens föda upp dem.

Jag sålde mitt, inte särskilt okomplicerade, fyraåriga nsv-sto med bra stam för över 60' förra året. Hade hon varit okomplicerad hade jag fått mer, såklart. För ett stoföl får man betala typ 35' nu. En välutbildad valack, både riden och körd och med bra temperament kan man absolut få 100' för. Och så lägger folk ut köpesannonser och har en budget på 15'. Och blir sura för att det inte finns. Medan andra jublar för att det äntligen går att få betalt vad hästarna faktiskt är värda. (Jag pratar nordsvensk brukshäst, alltså).
 
Vi föder upp varmblodstravare i mindre skala. Just nu har vi en fölunge och 1 åring. Lite udda stammar men med en mamma som visade kapacitet och inställning ( har för lite pengar på kontot egentligen av olika orsaker ) den första kostade 17 tusen plus moms att tillverka om jag inte minns fel i levande fölavgift, nummer 2 kostade 20 tusen plus moms i levande fölavgift. Sen kostar Mamma mu uppstallning på seminstation, veterinärkostnader, hon ska äta i 11 månader osv. I runda slängar räknar vi med att vi från att det tillverkas tills det fyller 3 år och förhoppningsvis debuterar på en travoval att det kostar oss 250 tusen ungefär om inte mer. Nu tar vi in eget grovfoder tex men det kostar ju det med, kraftfoder, veterinär, försäkring inkörning hos en bra tränare, röntgen som 1 åring osv. Man hoppas ju bara att man antingen säljer dem med en mindre förtjänst och det kommer ut och börjar tjäna pengar ( då måste det stanna inom Sveriges gränser numera, vi får inget för utlandsstarter i Sverige numera man har plockat bort det, vilket irriterar många uppfödare speciellt de mindre om hästarna säljs utomlands ).

Men jag hoppas att det som köpt häst av oss har varit nöjda, vilket jag tror. Vi är inte omöjliga på något sätt men samtidigt kostar det att föda upp den där fölungen tills den kommer ut på banan. Jag vet inte men vi vill inte skänka bort dem heller för det ligger mycket jobb bakom. Samtidigt så ska jag om mina planer går i lås nästa år använda en två- tre gånger så dyr hingst till stoet så vill man ju ha betalt när den dagen kommer för att iaf få tillbaka den levande fölavgiften. Jag har lite svårt för den här diskussionen för jag förstår att uppfödare är trötta på att höra att det i princip ska skänka bort sina uppfödningar. Det diskuteras både högt och lågt inom travet med.

Oavsett om det är en budget hingst som passar stoet som vi använt eller inte så kommer fölungen inte vara billigare att föda upp för det.
Det är just det, uppfödningen i sig kostar lika mycket, oavsett.

Men gör man som ni, föder upp för en otroligt riskfylld, men också potentiellt ekonomisk succé en masse, så är det inte riktigt samma grej som hobbyuppfödaren inom ridhästavel.

Inte ens hopphästar i världsklass kan väl hoppa in pengar i samma utsträckning som en lika framgångsrik travare springer in cash på kontot?

Nåväl, uppfödare i pengabranscher har också såklart stora risker.

Din valda, dyra elithingst, kan också få en x-bent avkomma med krångel att få rättsfall, liksom en billigare hingst.

Men, för att sammanfatta, ganska få uppfödare tjänar storkovan. Det borde ändå vara ganska uppenbart för oss alla.

De som tjänar pengar, inom ridhästvärlden (kanske även trav?), kan vara de som min kompis.

Hon köper lovande unghästar till "billigare pris", rider in, eller vidareutbildar lite från grunden, och säljer efter ett par månader med viss förtjänst.

Men, inte lever hon ens på detta... det blir en mycket blygsam timpenning.
 
Jag har inte så mycket koll på hur andrahandsmarknaden för varmblodstravare ser ut, men jag trodde att de som såldes för 15 som ridhästar oftast först gått på banan med mer eller mindre framgång, och då alltså inte i första hand från uppfödaren som 3-åring.
I Norge så er det 3 åringer som ikke har gått bra i 2 års sesongen som selges billig. Både kald og varmblods travere. Men selvsagt også eldre.

Jeg har ofte tenkt at halvblod må fores på gulv høy, mens travere får vanlig høy.. sånn utifra prisforskjellen :laugh:
 
Det är just det, uppfödningen i sig kostar lika mycket, oavsett.

Men gör man som ni, föder upp för en otroligt riskfylld, men också potentiellt ekonomisk succé en masse, så är det inte riktigt samma grej som hobbyuppfödaren inom ridhästavel.

Inte ens hopphästar i världsklass kan väl hoppa in pengar i samma utsträckning som en lika framgångsrik travare springer in cash på kontot?

Nåväl, uppfödare i pengabranscher har också såklart stora risker.

Din valda, dyra elithingst, kan också få en x-bent avkomma med krångel att få rättsfall, liksom en billigare hingst.

Men, för att sammanfatta, ganska få uppfödare tjänar storkovan. Det borde ändå vara ganska uppenbart för oss alla.

De som tjänar pengar, inom ridhästvärlden (kanske även trav?), kan vara de som min kompis.

Hon köper lovande unghästar till "billigare pris", rider in, eller vidareutbildar lite från grunden, och säljer efter ett par månader med viss förtjänst.

Men, inte lever hon ens på detta... det blir en mycket blygsam timpenning.
Om vi säger att det födds ungefär 800-1000 fölungar om året så kanske 60 procent kommer till start om man ska hårddra det. En del tas bort av olika orsaker, en del passar inte för sitt jobb som är tänkt osv. Nej det är är inget man lever på direkt, det är är vår hobby. Och det är sällan vi går plusminus noll på det. Min mammas svärfar har ett större antal tävlingshästar och avelston, har tagit honom 30 år ungefär om inte mer att komma till plusminus noll genom tävling och försäljning av unghästar. Så jag har full förståelse för att folk inte vill sälja sin ridhästar till underpris.
 
Det som jag upplever som skillnad mellan dom lugna hästar jag haft nu jämfört med dom för längesen är att dom nu har varit jättelugna med sin flock på ridskola på ridbanan men när dom blivit privathäst har dom blivit mer tittiga, hoppiga inte funkat att rida med själva över trafikerade vägar så bra även om dom ju fortsatt vara relativt lugna. Dom hästar jag hade förr ändrade inte och blev tittiga i trafik och sånt utan dom höll sig lugna och gick fram överallt, ända jag inte gjorde med dom vara att möta traktorer och lastbilar typ. Nu känns det ju inte som man vill ge sig ut i trafik alls då man inte litar 100 procent på hästen.
 
Undrar lite hur ni tycker hästar är jämfört med typ 15 år tillbaka i tiden. Jag upplever att hästar nu jämfört med förr är mycket dyrare, brister mer i grundläggande hantering och det är nu svårt att hitta en lugn, lättriden utbildad häst också dom mer lättridna hästarna är mer alerta. Nån som vet vad detta beror på vet inte om dagens hästar mest blir ridna i maneger och därmed inte får samma miljöträning?!
Jag hade gärna köpt en häst av äldre stam som är mer bastant och oftare lugnare i psyket än dagens sportmodeller.
Skulle gärna haft nån av alla de halvbloden jag växte upp med för typ 35 år sen.
 
I Norge så er det 3 åringer som ikke har gått bra i 2 års sesongen som selges billig. Både kald og varmblods travere. Men selvsagt også eldre.

Jeg har ofte tenkt at halvblod må fores på gulv høy, mens travere får vanlig høy.. sånn utifra prisforskjellen :laugh:
Tillgång och efterfrågan, drömmar och visioner, realism och en del otur.

Allt har ett pris, pengar, svett, tårar och glädje. Så tänker jag.
 
Jag tänker att det är stor skillnad på en häst som är snäll och styrbar i tre gångarter (=kan vara alldeles lagom för en skogsmulle som rids på banan någon gång ibland) och en häst som går godkänd LA. Det sistnämnda kräver mer utbildning av hästen och högre kompetens hos den som utbildar. Jag upplever att det finns en hel del skogsmulleryttare som kan ta fram det förstnämnda, medan det senare kräver ett intresse för dressyr och mer samverkan i hjälpgivningen.
Nja, LA är egentligen inte alls särskilt svårt för någon häst att klara av och är inte särskilt högt i utbildningsgrad heller. En bra grundriden häst klarar av den nivån utan större problem.

En häst som inte är bra grundutbildad är inte bra ens för dom som bara vill rida i skogen rakt fram, grundutbildningen är ju viktig för säkerheten i ridningen också. Inte bara för dressyren om man ska tävla. En bra grundutbildning ger också ofta en mentalt bra häst.

Det är tråkigt att det inte är en självklarhet med en bra grundutbildning längre som ger hästen så mycket fördelar i livet.
 
I Norge så er det 3 åringer som ikke har gått bra i 2 års sesongen som selges billig. Både kald og varmblods travere. Men selvsagt også eldre.

Jeg har ofte tenkt at halvblod må fores på gulv høy, mens travere får vanlig høy.. sånn utifra prisforskjellen :laugh:
Det skulle stå guld høy... dumme autokorrekt
 
För mig som framtida hästköpare, så får jag ju anpassa mig till min budget. Att som mig göra samma fynd som jag gjorde för 7 år sen, kommer nog inte hända igen. Men jag kommer kolla på samma sorts hästar som då, äldre tävlingshäst, oftast hoppning, som ska gå ner i klasserna alternativt inte hoppa alls, kanske någon mindre skada i bagaget, behöver lite extra underhåll. Jag är en såpass rutinerad hästmänniska och ryttare att jag kan jobba en häst på ett okej sätt, kan hålla efter dess kropp med massage och stretching, arbeta den varierat både uppsuttet och avsuttet, och låta den få mycket utevistelse med bra mat. På det sättet kan jag hålla även en häst med tex kissing spines eller inte allt för allvarliga röntgenavvikelser på benen och i arbete. Men för att hitta rätt häst måste du som köpare veta vad du kan erbjuda, vilka skador du kan lösa och underhålla, vilken budget du har och vara realistisk i ditt letande. Och medveten om att det kan ta tid!
 
Nja, LA är egentligen inte alls särskilt svårt för någon häst att klara av och är inte särskilt högt i utbildningsgrad heller. En bra grundriden häst klarar av den nivån utan större problem.

En häst som inte är bra grundutbildad är inte bra ens för dom som bara vill rida i skogen rakt fram, grundutbildningen är ju viktig för säkerheten i ridningen också. Inte bara för dressyren om man ska tävla. En bra grundutbildning ger också ofta en mentalt bra häst.

Det är tråkigt att det inte är en självklarhet med en bra grundutbildning längre som ger hästen så mycket fördelar i livet.
Håller med om att LA inte är direkt kärnfysik. Dock vet jag massor av trygga, snälla skogsmullar som gör sina ägare lyckliga utan att någonsin arbeta i en godkänd LA-form.

Jag kan tycka att efter en väl genomförd grundutbildning ska hästen kunna både lättklass dressyr, kunna ta sig över enklare hinder utan att slå ihjäl sig, kunna ridas ut själv och i grupp, samt gå att lasta, sko och klippa. Det innebär ju dock att jag antingen får betala för att någon annan gjort det arbetet, eller göra det själv.

Vill man rida i skogen finns det inget som säger att hästen som går LC på 55 % skulle passa sämre än hästen som går LA på 65 %.
 
För mig som framtida hästköpare, så får jag ju anpassa mig till min budget. Att som mig göra samma fynd som jag gjorde för 7 år sen, kommer nog inte hända igen. Men jag kommer kolla på samma sorts hästar som då, äldre tävlingshäst, oftast hoppning, som ska gå ner i klasserna alternativt inte hoppa alls, kanske någon mindre skada i bagaget, behöver lite extra underhåll. Jag är en såpass rutinerad hästmänniska och ryttare att jag kan jobba en häst på ett okej sätt, kan hålla efter dess kropp med massage och stretching, arbeta den varierat både uppsuttet och avsuttet, och låta den få mycket utevistelse med bra mat. På det sättet kan jag hålla även en häst med tex kissing spines eller inte allt för allvarliga röntgenavvikelser på benen och i arbete. Men för att hitta rätt häst måste du som köpare veta vad du kan erbjuda, vilka skador du kan lösa och underhålla, vilken budget du har och vara realistisk i ditt letande. Och medveten om att det kan ta tid!
En välutbildad häst, som är äldre och frisk, är guld!
 
En välutbildad häst, som är äldre och frisk, är guld!
Håller helt med dig!
Men det är ju en chansning hur länge de håller. De flesta köper ju häst för att ha den i många år och har inte råd eller möjlighet att ha två den dagen man inte längre kan träna som man vill. Så är det ju såklart skillnad om den är 15 eller 22. Men de runt 17 som fortfarande tävlar tycker jag ändå kostar en hel del.

En bekant köpte en äldre häst, trevlig modell, välutbildad och schysst. Nu efter 8 månader är den halt och utredd men kommer behöva hitta ”lagom” belastning för att den ska funka som ridhäst.
 
En välutbildad häst, som är äldre och frisk, är guld!
Ja, definitivt! Mitt fynd var en 17- årig hollömdsk valack som tävlat upp till 150 runtom i Europa i flera år, sålts till juniorer som inte kunde rida och därför slutat hoppa på tävling, jag hittade honom i en liten ort i Värmland dit han sålts billigt som läromästare, men där han inte hanns med. Så jag köpte honom för 20', besiktade inte ens, och han har varit helt fantastisk även om jag inte vågade rida på lång tygel första månaden då jag aldrig haft en häst med så mkt motor innan... Men det kom jag över när jag fått fler verktyg så jag vågade rida framåt! Han har varit ohalt hela tiden, men haft lite andra små skador som ormbett och liknande, och behövt underhållas tänder och massage ofta, men det har det varit värt. Idag är han 24, ägs av en ung tjej som lärt sig massor, men börjar bli lite knackig, så får se hur länge han hänger med.
 
Ja, definitivt! Mitt fynd var en 17- årig hollömdsk valack som tävlat upp till 150 runtom i Europa i flera år, sålts till juniorer som inte kunde rida och därför slutat hoppa på tävling, jag hittade honom i en liten ort i Värmland dit han sålts billigt som läromästare, men där han inte hanns med. Så jag köpte honom för 20', besiktade inte ens, och han har varit helt fantastisk även om jag inte vågade rida på lång tygel första månaden då jag aldrig haft en häst med så mkt motor innan... Men det kom jag över när jag fått fler verktyg så jag vågade rida framåt! Han har varit ohalt hela tiden, men haft lite andra små skador som ormbett och liknande, och behövt underhållas tänder och massage ofta, men det har det varit värt. Idag är han 24, ägs av en ung tjej som lärt sig massor, men börjar bli lite knackig, så får se hur länge han hänger med.
Jag som känner till din gamla häst tycker det är helt underbart att läsa att om honom 🥰 Ett bra exempel på att äldre hästar som fyller en fantastisk funktion efter sin tävlingskarriär.
 
Jag som känner till din gamla häst tycker det är helt underbart att läsa att om honom 🥰 Ett bra exempel på att äldre hästar som fyller en fantastisk funktion efter sin tävlingskarriär.
Ja, jag tycker det är fantastiskt att få ta del av kunskapen hos en välutbildad, äldre häst, jag tycker det är konstigt stt inte fler ser den möjligheten det ger! Jag har ägt två hästar i mitt liv, även den gmförsta var en äldre tävlingshäst, honom fick jag dock bara behålla fyra månader, men det berodde på ny skada, så det var inte åldern som påverkade det.
 
Ja, jag tycker det är fantastiskt att få ta del av kunskapen hos en välutbildad, äldre häst, jag tycker det är konstigt stt inte fler ser den möjligheten det ger! Jag har ägt två hästar i mitt liv, även den gmförsta var en äldre tävlingshäst, honom fick jag dock bara behålla fyra månader, men det berodde på ny skada, så det var inte åldern som påverkade det.
Jag tror, tyvärr, att många är oroliga för vad åldern kommer att innebära, och kanske är det även status?

Mina barn pratar alltid om åldern, de tycker det är coolt med en häst som är under tio år.
Nu har de fick vänt lite, när de ser hur mycket roligare det är med en häst som är 16 år och allt är relativt lätt, jämfört med de yngre hästar vi haft tidigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp