Hästvagn med dragkrok på!

Ivo

Trådstartare
Hej!

Jag måste bara ta reda på om detta är en allmänt existerande typ av vagn. Jag såg nämligen ett klipp på Youtube där en kvinna drog ett hästsläp med hjälp av en vagn och två hästar, hon fäste alltså släpet i en dragkrok (eller liknande fäste) i vagnen som hästarna drog. Är det någon som vet vad det kallas och om det finns att få tag på eller om det är något man måste tillverka själv? Blev så fascinerad och skulle verkligen vilja ha en sådan vagn i framtiden. Tacksam om någon vill svara :)

Här är videon jag såg på vagnen!
 
Kom på att vagnen i fråga nog kan räknas som en typ av rockard, eller? Fast med kraftigare däck än vanligt och med dragkrok. Någon form av bruksrockard? Vad kan man kalla den...?
 
Jag är tämligen säker på att det kallas förställ, de säljs lite nu och då på blocket och hästnet, så det är bara att spana och handla =).

/AA
 
Förresten!! Är et någon här som vet hur hästarna påverkas av ett förställ, bär dem mycket eller lite vikt? Hur påverkas de också av själva trailern i denna videon typ...`? Kommer det som är efter förstället att på något sätt belasta hästarna, mer än vikt att dra då så klart! Just vikt att bära upp/balansera. Någon som är insatt?
 
Forstall skall vara anpassningsbara I stangen sa att man kan flytta tyngdpunkten for olika typer av slap. Ett tvahjuligt fordon kommer lagga tyngd pa forstallet (om slapet ej ar balanserat) sa att stangen gar upp.
Man maste alltid ha vikt I stangen sa den inte slar upp men saklart ska balansen vara sa skonsam som mojligt for hastarna.

Vi anvande nastan alltid en "string" (vet inte vad det heter pa facksprak) till bakselen nar vi korde med forstall (eller stang I allmanhet for den delen) vilket ar ett maste for att hastarna inte ska bromsa med lokorna. Enda gangen det gar utan som jag kan tanka pa nu ar val typ tallriksharv I arbete (inte transport).

Hittar ingen bild nu pa studs men den ser ut som ett Y med faste I vardera sidan pa bakselen och tva fasten I fram - en till lokorna sa den inte ramlar ner och en som gar ratt I vagen. Nar hastarna bromsar tar det direct I bakselen om det ar korrekt anspant.

Tillagg: Vara forstall hade alltid rejala bromsar for att hjalpa hastarna I nedforbackarna, nagot jag anser vara ett maste eftersom man ofta kor tungt bakom.

(Vi korde jordbruk med vara hastar och forstallet anvandes for allt fran motordrivet slatteraggregat, balpress, godselspridare och saklart vagnar av olika slag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 134
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 395
Senast: Mirabilis
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 815
Senast: Lejonelle
·
Utrustning Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och...
Svar
10
· Visningar
17 699
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp