Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent juridiskt kan du reklamera till säljaren, det verkar du ha gjort, de påföljder som sedan finns är avhjälpa felet, blir svårt för säljaren att lösa, omleverans, också svårt att lösa, prisavdrag eller hävning. Går inte säljaren med på något av de alternativen får man dra det till domstol, du har inget annat att trycka på med, eftersom det verkar som att köplagen är tillämplig har du inga automatiska rättigheter som i en konsumentsituation.
Tack, jag undrar får jag skicka ett PM till dig?
 
Varför skulle jag köpa en klippa? En kompis som jag inte ser potential i? Låter ganska korkat med tanke på vad jag sysslar med.

Tack men jag har köpt flera hästar, helt utan problem. Varför skulle jag ens köpa en häst för att den är snygg? Väldigt märkligt inlägg. Jag är 40 plus haft hästar större delen av livet så jag vet nog alldeles utmärkt vad jag skall köpa för häst.
Att sedan någon står och ljuger är en annan sak.

Hur vet du ens vad för häst jag köpt? Det kanske är en 20 årig ponny med lång rygg och för stort huvud och gångarter som en myra?

Med tanke på att du inte vet hur hästen är försäkrad, inte gjort en ordentlig besiktning osv så är det inte så förvånande att folk reagerar som de gör :)
 
Projekt och problemhäst är ju samma grej?
Dvs ofta en häst du inte bara kan tuta och köra med.
Men det håller jag inte med om, projekt läser jag in som en häst som behöver mer tid, generellt. Problem, då är det ett mer specifikt problem som har identifierats. Jag upplever också att en del mindre seriösa, säljer hästar med rubriken ”projekt” och hoppas komma undan med en hel del. Det är ju ett svårt ord eftersom det inte finns en tydlig innebörd. Vad som uppfattas som ett problem/projekt är ju väldigt subjektivt, en häst som är perfekt för en person kan uppfattas som en problemhäst för en annan.
 
Med tanke på att du inte vet hur hästen är försäkrad, inte gjort en ordentlig besiktning osv så är det inte så förvånande att folk reagerar som de gör :)
Har jag inte?
Jo jag vet hur hästen är försäkrad men jag vet få människor som tar med sig alla papper på hästen till jobbet. Och kan dem ordagrant efter bara ett par dagar speciellt då det är fler hästar i omlopp samtidigt
 
Men det håller jag inte med om, projekt läser jag in som en häst som behöver mer tid, generellt. Problem, då är det ett mer specifikt problem som har identifierats. Jag upplever också att en del mindre seriösa, säljer hästar med rubriken ”projekt” och hoppas komma undan med en hel del. Det är ju ett svårt ord eftersom det inte finns en tydlig innebörd. Vad som uppfattas som ett problem/projekt är ju väldigt subjektivt, en häst som är perfekt för en person kan uppfattas som en problemhäst för en annan.
För mig är projekt och problemhäst exakt samma sak en häst som behöver tid och förståelse.
 
Har jag inte?
Jo jag vet hur hästen är försäkrad men jag vet få människor som tar med sig alla papper på hästen till jobbet. Och kan dem ordagrant efter bara ett par dagar speciellt då det är fler hästar i omlopp samtidigt
I inlägg #95 i din andra tråd skriver du (som svar på frågan "Hur är hästen försäkrad? Obrutet sen föltiden?"):

"Det ska jag reda i… tack. Ännu en sak jag inte hunnit ta tag i. Är det smartast att ta över den gamla eller skaffa en ny?
Ja, det var mycket info jag inte fick tyvärr."

Så då lät det ju inte som att du hade så bra koll på din försäkring, eftersom du inte ens visste om det var bäst att byta eller inte (och allmänt känt är ju att det kan bli svårt om man byter försäkring att få dem att täcka saker som kan ha varit sen innan försäkringen tecknades)
 
För mig är projekt och problemhäst exakt samma sak en häst som behöver tid och förståelse.
Fast det är inte samma
-problemhäst, en häst med problem
-projekthäst, kan vara sent inriden, stått 1 år pga graviditet, eller fått föl
I inlägg #95 i din andra tråd skriver du (som svar på frågan "Hur är hästen försäkrad? Obrutet sen föltiden?"):

"Det ska jag reda i… tack. Ännu en sak jag inte hunnit ta tag i. Är det smartast att ta över den gamla eller skaffa en ny?
Ja, det var mycket info jag inte fick tyvärr."

Så då lät det ju inte som att du hade så bra koll på din försäkring, eftersom du inte ens visste om det var bäst att byta eller inte (och allmänt känt är ju att det kan bli svårt om man byter försäkring att få dem att täcka saker som kan ha varit sen innan försäkringen tecknades)
Då var jag mitt i att kolla upp den gamla och ta över den men var i valet och kvalet att jämföra. Inte hade jag med allt när jag jobbade heller. Naiv hästägare som man ju tydligen är
 
Fast det är inte samma
-problemhäst, en häst med problem
-projekthäst, kan vara sent inriden, stått 1 år pga graviditet, eller fått föl

Då var jag mitt i att kolla upp den gamla och ta över den men var i valet och kvalet att jämföra. Inte hade jag med allt när jag jobbade heller. Naiv hästägare som man ju tydligen är
Men om den är obruten sen föltiden brukar man väl fråga innan man köper, och det är ju ett ja eller nej och inte så mycket detaljer att kolla upp?
 
Fast det är inte samma
-problemhäst, en häst med problem
-projekthäst, kan vara sent inriden, stått 1 år pga graviditet, eller fått föl

Då var jag mitt i att kolla upp den gamla och ta över den men var i valet och kvalet att jämföra. Inte hade jag med allt när jag jobbade heller. Naiv hästägare som man ju tydligen är
Jag kallar inte det för projekthäst och aldrig hört någon göra det heller i mina kretsar är en projekthäst en häst med någon form av problem inte en häst som är inriden sent eller saknar kondis.
 
Fast det är inte samma
-problemhäst, en häst med problem
-projekthäst, kan vara sent inriden, stått 1 år pga graviditet, eller fått föl
Jag vet inte om din beskrivning av projekt/problem är helt vedertagen och befäst.
Vet att vi har haft liknande diskussioner om när en häst är inriden och där skiljer sig också åsikterna/synen på saken åt :)
Alltså kan man inte lika på att orden betyder samma sak för alla människor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast det är inte samma
-problemhäst, en häst med problem
-projekthäst, kan vara sent inriden, stått 1 år pga graviditet, eller fått föl

Då var jag mitt i att kolla upp den gamla och ta över den men var i valet och kvalet att jämföra. Inte hade jag med allt när jag jobbade heller. Naiv hästägare som man ju tydligen är
Men du hade ju uppenbarligen haft hästen länge nog för att fundera på att avliva dem med tanke på vad tråden handla om. Menar du att det tog veckor att ta över försäkringen? Eller hur länge hade du haft den när du funderar på att avliva den?
 
Men det håller jag inte med om, projekt läser jag in som en häst som behöver mer tid, generellt. Problem, då är det ett mer specifikt problem som har identifierats. Jag upplever också att en del mindre seriösa, säljer hästar med rubriken ”projekt” och hoppas komma undan med en hel del. Det är ju ett svårt ord eftersom det inte finns en tydlig innebörd. Vad som uppfattas som ett problem/projekt är ju väldigt subjektivt, en häst som är perfekt för en person kan uppfattas som en problemhäst för en annan.
Instämmer
En av mina var projekt, enkom för att den tävlats för hårt som 4 åring och stått 8 månader. Med andra ord den behövde ridas igång varsamt.

Hur snäll häst som helst som jag hade länge och fortsatte tävla.

Ska man gå efter vissa Bukefalister borde jag förväntat mig ett monster.
Mest okomplicerade häst jag haft och definitivt med den bästa mentaliteten.
 
Jag vet inte om din beskrivning av projekt/problem är helt vedertagen och befäst.
Vet att vi har haft liknande diskussioner om när en häst är inriden och där skiljer sig också åsikterna/synen på saken åt :)
Alltså kan man inte lika på att orden betyder samma sak för alla människor.
Förvisso, men läser man denna tråden så anses allt som är projekt innebära stora problem och man ska kunna förvänta sig att hästen är galen i princip.
 
Men du hade ju uppenbarligen haft hästen länge nog för att fundera på att avliva dem med tanke på vad tråden handla om. Menar du att det tog veckor att ta över försäkringen? Eller hur länge hade du haft den när du funderar på att avliva den?
Gissar att även det står i tråden. Men du hade ju bestämt att jag haft den flera månader innan jag började ”klaga” på den.
I övrigt är även detta OT för tråden.
 
Jag kallar inte det för projekthäst och aldrig hört någon göra det heller i mina kretsar är en projekthäst en häst med någon form av problem inte en häst som är inriden sent eller saknar kondis.
Jag går efter vad som finns i annonserna på tex hästnet. Inte efter någons krets.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 968
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 480
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp