Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har jag inte?
Jo jag vet hur hästen är försäkrad men jag vet få människor som tar med sig alla papper på hästen till jobbet. Och kan dem ordagrant efter bara ett par dagar speciellt då det är fler hästar i omlopp samtidigt

Personligen har jag alltid haft järnkoll på det :)
Klinikbesiktning med röntgen känns mer än självklart vid köp av häst med tidigare kända problem.
Iaf om jag inte är beredd att chansa och förlora pengarna och så verkar inte fallet här.
Men vi är ju alla olika :)
 
Instämmer
En av mina var projekt, enkom för att den tävlats för hårt som 4 åring och stått 8 månader. Med andra ord den behövde ridas igång varsamt.

Hur snäll häst som helst som jag hade länge och fortsatte tävla.

Ska man gå efter vissa Bukefalister borde jag förväntat mig ett monster.
Mest okomplicerade häst jag haft och definitivt med den bästa mentaliteten.
Nej nu får du väl ge dig??
 
Personligen har jag alltid haft järnkoll på det :)
Klinikbesiktning med röntgen känns mer än självklart vid köp av häst med tidigare kända problem.
Iaf om jag inte är beredd att chansa och förlora pengarna och så verkar inte fallet här.
Men vi är ju alla olika :)
Japp, och som sagt allt ligger inte här på Buke heller.
 
Nu får du väl sluta vilket förbannad attityd du har emot alla som inte använder samma ord som du eller svarar exakt som du vill.
Du tar ju allt som personliga påhopp.
Det är ju du som tar det som påhopp för att jag skrev att jag går efter vad som läggs ut på projekt till försäljning. Inte enbart på vad ”jag och min krets” definierat som projekt.

Förbannad attityd för att man hänvisar till hästnet?
 
Vad är det som är så kul @Unhappy det finns mängder med hästar man kan hoppa upp och rida på bara sådär. Både ridskolehästar och privata.
Långt ifrån alla är rädda känsliga eller svåra.
Tyckte du inte det var kul med ett skrattemoji? Trodde det där du satte det min mina inlägg innan.

Det är ingen som sagt att alla hästar är svåra eller känsliga. Ser bara att du ens tagit upp det
 
Fast det är inte samma
-problemhäst, en häst med problem
-projekthäst, kan vara sent inriden, stått 1 år pga graviditet, eller fått föl

Då var jag mitt i att kolla upp den gamla och ta över den men var i valet och kvalet att jämföra. Inte hade jag med allt när jag jobbade heller. Naiv hästägare som man ju tydligen är

Projekthäst kan mycket väl vara en säljares försök att få problemhästen att låta lite bättre än vad den är. Så jag hade tolkat det som, i praktiken, samma sak. Även om jag i teorin håller med dig i dina definitioner.
 
Projekthäst kan mycket väl vara en säljares försök att få problemhästen att låta lite bättre än vad den är. Så jag hade tolkat det som, i praktiken, samma sak. Även om jag i teorin håller med dig i dina definitioner.
Det kan det absolut vara och såklart skall man vara vaksam om 6 åringen man köper oinriden inte är det för att den faktiskt är knäpp och det inte gått eller om det faktiskt handlar om något annat som graviditet/utmattning/personliga problem som är orsak till att det inte är gjort.
 
Jag har ganska stor kunskap om projekthästar.

Så om en 4 åring tex skickar en ryttare åt fanders några gånger som unghäst. Är det ens relevant när den varit lugn tills den är 9? Då är det inte många hästar någon kan köpa alls, de allra flesta är det stor skillnad på vad de gör som gröna unghästar och vuxna hästar som funkat i många år. Här ser jag snarare en bristande kunskap.
Det verkar som du har köpt och sålt en hel del häst i ditt liv, då är det ännu märkligare att du gjort så mkt slarv vid köpet.

Som att man alltid ber säljaren häva sekretessen både på försäkring och ev klinik, och vad jag förstod så var försäkringen obruten ??det kan ha funnits något där om nu inte alla betalat veterinär utan att använda försäkringen. Där hade du haft alla ägare också plättlätt.
Är det så att du i mindre skala handlar med hästar sådär som en del gör fast privat och lite mindre omfattning och ibland tror dig göra ett klipp och därav blir lite slarvig?
 
Det verkar som du har köpt och sålt en hel del häst i ditt liv, då är det ännu märkligare att du gjort så mkt slarv vid köpet.

Som att man alltid ber säljaren häva sekretessen både på försäkring och ev klinik, och vad jag förstod så var försäkringen obruten ??det kan ha funnits något där om nu inte alla betalat veterinär utan att använda försäkringen. Där hade du haft alla ägare också plättlätt.
Är det så att du i mindre skala handlar med hästar sådär som en del gör fast privat och lite mindre omfattning och ibland tror dig göra ett klipp och därav blir lite slarvig?
Nu spekulerar du bara en hel massa.
Men eftersom du kan, hur får jag någon att häva sekretessen som inte svarar?
Hur slarvig jag är har du inte det en aning om. Du har mig veterligen inte suttit brevid mig vid samtal med säljare, fd ägare osv osv. Eller vet allt som gjorts.
Om försäkringen varit bruten eller inte har jag inte ens skrivit om. Så jag har svårt att se hur du får det till att försäkringen var obruten
 
Som att man alltid ber säljaren häva sekretessen både på försäkring och ev klinik, och vad jag förstod så var försäkringen obruten ??det kan ha funnits något där om nu inte alla betalat veterinär utan att använda försäkringen. Där hade du haft alla ägare också plättlätt.
Jag förstår itne hur du tänker nu. Tidigare ägare kan ju bara häva sekretessen på de delar av journalerna som tillhör jobb h*n har beställt. Hur skulle detta tala om alla ägare och lösa alla problem?
 
Jag tycker faktiskt det är totalt irrelevant vad jag vill ha för häst. Eller hur jag skall tänka vid ett ev nästa köp eftersom jag står med den jag har.
Ja vad du vill ha för häst är irrelevant, men vad du köpt för häst är klart relevant för din frågeställning och i synnerhet prisbild och ev rabatt för att det är en projekthäst. Även din kuskap är relevant, i synnerhet om du jobbar inom hästsektorn.

Vill du få raka bra svar behövs rak och bra grundfakta. Juridik och hästköp är en bedömningsfåga baserad på många variabler inklusive dessa.
 
Prisavdrag var min tanke. Mycket för att jag inte vill ha ut hästen att vandra igen.

Hur kan jag få veta tidigare skadehistorik på andras försäkringar? Misstänker att man bytt en del.

Vad jag vet har den inte skadat sig hos de jag frågat. Även om man kanske skall ta det med en nypa salt. Dock finns det ju bara en som i dags läge vinner på att mörka det
Och det finns även de som vinner en del på att skylla på din säljare och få denne att framstå som den oärliga boven och inte de själva.
 
Ja vad du vill ha för häst är irrelevant, men vad du köpt för häst är klart relevant för din frågeställning och i synnerhet prisbild och ev rabatt för att det är en projekthäst. Även din kuskap är relevant, i synnerhet om du jobbar inom hästsektorn.

Vill du få raka bra svar behövs rak och bra grundfakta. Juridik och hästköp är en bedömningsfåga baserad på många variabler inklusive dessa.
Jobbar jag inom hästsektorn? På Buke får man veta mycket. Själv tänkte jag gå till mitt vanliga jobb och ha hästarna som en hobby.

Jag har pratat med min jurist idag i övrigt. Och tagit de delarna där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 968
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 480
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 005
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp