haflinger-en ras för barock?

confetti

Trådstartare
nu är det så att jag har blivit erbjuden en 6årig hafligerhingst.han är ca 152 hög, jättegrov häst.(kunde inte ha min gamla sele som jag hade på min nordishingst som var 165!)
han har väldigt lätt för att lära och är lätt att jobba med i lina och vid hand. han är faktiskt snäppet snyggare än mitt halvblodssto som var tvungen att valivas för drygt en månad sen. de är ganska lika i sättet så egentligen bryr jag mej inte om att ni säjer att haflingern är omöjlig i barock för jag kommer att behålla honom ändå. :p men jag tror ändå att han skulle kunna bli rriktigt bra emd träning. han har styrkan och karisman som behövs(hoppas jag :banana:). visst borde han kunna bli en klippa i barock? :rofl:
 
Kör hårt :D Klart att han kan med rätt träning och med tiden. Men visst, det är inte många Hafiägare som tränar detta så därför vet man heller inte potensialen.

Inte är han sämre för att han är just Haflinger, men det krävs en del jobb. Min kom enl. mig själv ganska långt trots obotlig sjukdom (och inte allt för stor AR-kunskap från min sida) i sin kropp under de år vi höll på.

Så ut och visa Hafiägarna vad rasen kan :idea.
"Parantes" själv bytte jag ras, men det är en annan historia.

MVH/
 
haha :bump: :banana: varför det dååå :d:rofl:
joo, men det är ju som samma typ som dom flesta verkar använda för de lite svårare skolorna i barocken typ nordisar och andalusier å såna. fast han är ju lite mindre men ändå en förvuxen kille. mäter stolta 152!!! :D
 
Jag tror att Hafflingarna har bra förutsättningar!Vet inte så jätte mycker om barock så jag kanske inte borde svara på den här tråden... :) men efter vad jag läst och sett angående denna ridstil så....
Vi har ett Hafflinger sto i vårt stall som är helt otrolig att rida dressyr på och hon är oerhört lätt att samla och få att jobba bakrifrån! Hon lyfter upp hela sig på ett så maffigt sätt och med den långa vita manen böljande så ser hon sagolik ut!!
Vi ska börja träna barock ridning med henne så fort vi får fatt i en tränare och då ska jag och mitt halvblod också prova om det är något för oss!

Kör årt med din hafflinger! De har förutsättningar för det mesta tror jag, och läs bara det som finns att läsa om dem på utlänska sidor! Nog har de förutsättningar!!

Lycka till! :)
 
Har själv en haflinger(tror jag! Inga papper) och han funkar super med barocken. Han trivs mycket bättre med barocken och tycker att det är helkul!! :) :love: Lycka till med din!!
 
Varför det är mkt. jobb eller varför jag bytte ras?

Mycket jobb. p.g.a. att många inte tar tillvara på deras kapacitet samt börjar för tidigt på dom innan de är mogna för större krav vilket oftast resulterad i att de protesterar. De har ju pondus och självkänsla som man måste ta till vara på ett fint respektfullt vis.

Byte av ras, för att jag inte hittade någon ny som var felfri som föll mig i smaken, utan alla hade eller hade haft problem av ngt. sort. Oftast hov/magrelaterat och jag ville bort från detta samt att jag skulle hog ha jämfört för mkt.

Någon dag kanske det blir en ny, men nu är jag mkt. nöjd över mitt nya val.

MVH/
 
Hade jag fått en häst som såg ut som din så hade inte jag heller bytt bort den mot en haflinger... :d
 
ska ju få hem honom på lördag... ska bli mkt spännande att se vad han kan:) ska kolla om jag kan lägga inte bilder senare :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp