Hagar-planering

Calvaro

Trådstartare
Nu är det dags för att bestämma hur de nya hagarna ska ligga.
Kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Vore roligt att höra era tips och hur ni hade gjort. Ger er förutsättningarna.
Ritade upp i paint (gud vad länge sedan man använde det) på ett ungefär hur det ser ut.
Det kommer vara en ponny och en häst. Jag vill helst dela in hagen i mindre hagar för att kunna reglera tillgång på bete under sommaren.
På vår/höst/vintern så vill ha dem på en begränsad del för att undvika söndertrampning. Men om det fryser så ska de kunna gå i större hage. De har ett vindskydd som de ska kunna gå in i från alla hagar. Det handlar om ca. 2ha

http://www.pixbox.se/alb_show_id895089_page0.html
(Klicka på bilden så blir den större)
Förklaring till bilden.
Det röda är byggnader. Vid den lila cirkeln är vindskyddet. De gröna strecken är öppningar. Det som ligger vid byggnaderna är till stallet och den uppe i det högra hörnet är till extra sommabeteshagen.
De svarta linjerna är ytterstaket. Vid det gula strecket ligger boningshuset.
 
Sv: Hagar-planering

Jag hade delat upp hagarna så härhttp://i39.photobucket.com/albums/e185/Wigganto/23163444.jpg.

De lila prickarna visar ett förslag på hur du kan begränsa hagarna tillfälligt om de går i gräshagarna så att de alltid har tillgång till vindskyddet.

De gröna strecken är öppningarna till de respektive hagarna.

I princip blir det ju 5 olika gräshagar med din extra sommarhage så att du kan växelbeta i dem.
 
Sv: Hagar-planering

Oj förlåt!
Jag har redan börjat bygga efter din modell som jag tycker är jätte smart! Tackar!:bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 577
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
4 934
Senast: gylle
·
E
Anläggning Hejsan! Vi planerar att ta över en gård som har 6 boxplatser och 5 hektar bete. Det finns 2 större sommarhagar på knappt 4 hektar...
Svar
6
· Visningar
4 498
Senast: ptr
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 720
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp