delvis knapplån, men många riktar ju sin ilska mot FEL saker. INNAN den nya lagen så FICK man ha sin häst instängd ensam i spilta 24 timmar om dygnet om man av nån anledning ville det. Med den nya lagen så får man "bara" ha hästen i spilta 16 timmar per dygn och dessutom står det i nya lagen att hästen skall ges möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter. Så i praktiken så måste hästen numera få nån form av hagvistelse eller annan "frihet" under 8 timmar per dag minus den tid man rider. Och om det nu bara innebär att hästen släpps lös i ridhuset några timmar så är det ändå ett litet snäpp bättre än de gamla reglerna.
Sen håller jag ju naturligtvis med om att jag hoppats på att det skulle bli STÖRRE skillnad och en ännu BÄTTRE lag nu, men det blev trots allt ett litet steg i rätt riktning! Formuleringen i aftonbladet är lite olycklig, för det låter som att LAGEN mildrats. Men det som det egentligen innebär är att den nya lag som gick igenom är mildare än lagFÖRSLAGET så som DSM ville ha det, den nya lagen är ju åtminstone strängare än den gamla lagen.
Det som stör mig mest är att en del höjdare inom RIDSPORTSFÖRBUNDET bromsat utvecklingen och INTE vill ha t.ex. lagkrav på utevistelse. Eftersom det är så synd om vissa stadsbor om en del ridskolor, som INTE haft nån hagvistelse alls till sina hästar, tvingas flytta... :smirk: