Hagsläpp och börja binda upp

polly p

Trådstartare
Hej! Jag får hem en nykastrerad tvååring om allt går som det ska.
Funderar om det bästa är att han går med vallacken nu?
Sen får min dotter hem en då ettåring i vår och under om vågar ha dem ihop? Den ska också kastreras.
Eller om åldersskillnaden blir för stor ett å tre år valacker ?

Sen..hur börjar ni träna uppbindning?
Är en ganska ohanterad stor kille !
 
Varför skulle han inte kunna gå med din valack? Det man får tänka på är att dom inte drar upp såret. Men rörelse är bra. Jag hade låtit dom gå bredvid varandra i två hagar innan jag släppte ihop dom. Men så har vi gjort med alla ihopsläp.
 
Jag har en ettåring som ska kastreras på tisdag, sen är det meningen att han ska gå med den treåriga valacken som flyttade hit igår. De får gå i hagarna bredvid någon dag först. Treåringen har gått med ettåriga hingstar på bete nu i sommar så jag tror att det kommer gå jättebra, roligare sällskap än tanterna, resten av gårdens hästar är ston!
 
Hej! Jag får hem en nykastrerad tvååring om allt går som det ska.
Funderar om det bästa är att han går med vallacken nu?
Sen får min dotter hem en då ettåring i vår och under om vågar ha dem ihop? Den ska också kastreras.
Eller om åldersskillnaden blir för stor ett å tre år valacker ?

Sen..hur börjar ni träna uppbindning?
Är en ganska ohanterad stor kille !
Hade inte oroat mig för ihopsläpp med varken valacken nu eller ettåringen som kommer hem i vår. Är du orolig kan du ju låta de gå bredvid varandra i hagen först någon/några dagar så de hinner bekanta sig. Hade en avelshingst ett tag som var 10 år. Honom hade jag aldrig vågat släppa ihop med ens en valack. Han var för hingstig och det skulle tveklöst inte gått bra.

Är han väldigt hingstig av sig? När en av mina kastrerades var han 2,5 år (kunde inte göras tidigare då inte ena kulan kommit ner) och han var aldrig särskilt hingstig om man inte räknar in att han hade ett hiskeligt temperament innan kastrering och mest stod på bakbenen, men som tur var lugnade han sig rejält ett par veckor efter kastrering. Rörelse är bra och han rörde sig bra i hagen.

Vad gäller börja träna uppbindning så hade jag alltid säkerhetshakar (eller vad de nu heter) men också alltid ett vanligt grimskaft som jag höll i och/eller med tiden la över halsen som lite stöd/koll. Tyckte det fungerade bra. Skulle han försöka slita sig eller få panik av att sitta fast är det kanon att vara beredd snabbt med att ta bort säkerhetshakar och samtidigt ha grimskaftet nära att stoppa med.

Skulle han visa ett väldigt stort obehag av att stå uppbunden kan du ju börja lite nätt med att bara stå i gången och endast ha grimskaft du håller i och stoppar och visar att du vill att han står still.
 
Jag har alltid kört balband när jag bundit upp. Varit noga med att börja med korta stunder 1-2min och sen knäppt loss och fortsatt vidare därifrån ☺️
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp