Bukefalos 28 år!

Hagvandring (lååångt)

Iddefixen

Trådstartare
Jag har ett problem med min lilla dam. Hon har under fyra månader gått själv i en lite större sjukhage. Det har gått kanonbra. Men nu var det tajm att släppa henne i en större hage. Först gick hon själv. Det funkade hyffsat. Hon kunde iaf vara ute två timmar utan att börja stressa upp sig. Jag tänkte iaf att hon mår antagligen bättre med en kompis i hagen. Så vi släppte henne med en supersnäll vallack, och så fick de en större hage. Och nu har hon börjat vandra. Hon går oavbrutet utmed staketet i ena hörnet. Hon är inte stilla två minuter. När hon tas i från hagen är hon genomsvett och helt stirrig. Väl inne är hon lugn igen.

Jag har haft problem med att hon hagvandrat tidigare också. Då slutade det med att hon grävde diken i hagen och började gå igenom. Då gick hon med två dominanta ston och det var aldrig lugnt i hagen.

Men nu går vallacken lugnt och stilla och betar. Han rör henne aldrig.

Vad ska jag göra???
Jag vill ju att hästen ska få vara ute. Och att hon ska må bra.
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Har hon något att pyssla med i hagen? fri tillgång på grovfoder kunde ju vara en idé får en "hagvandrare". Hur är hagen utformad? Är den kupperad? Blir hon aktiverad (riden tömmkörd etc.)? Är hon likadan före och efter aktivering? jolly boll kan fungera.
Kan även vara så att hon trivs bättre att ha fler hag kompisar så hon kan koncentrera sig på andra skaer, som att uprätthålla sin plats i flocken mm.
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Jag har ett problem med min lilla dam. Hon har under fyra månader gått själv i en lite större sjukhage. Det har gått kanonbra. Men nu var det tajm att släppa henne i en större hage. Först gick hon själv. Det funkade hyffsat. Hon kunde iaf vara ute två timmar utan att börja stressa upp sig. Jag tänkte iaf att hon mår antagligen bättre med en kompis i hagen. Så vi släppte henne med en supersnäll vallack, och så fick de en större hage. Och nu har hon börjat vandra. Hon går oavbrutet utmed staketet i ena hörnet. Hon är inte stilla två minuter. När hon tas i från hagen är hon genomsvett och helt stirrig. Väl inne är hon lugn igen.

Jag har haft problem med att hon hagvandrat tidigare också. Då slutade det med att hon grävde diken i hagen och började gå igenom. Då gick hon med två dominanta ston och det var aldrig lugnt i hagen.

Men nu går vallacken lugnt och stilla och betar. Han rör henne aldrig.

Vad ska jag göra???
Jag vill ju att hästen ska få vara ute. Och att hon ska må bra.

Hej! Har tyvärr ingen bra lösning åt dig, vill bara berätta hur det var för oss! Där våra hästar stod tidigare var hagarna ganska små, och då det blivit bråk mellan våra två (av olika orsaker) fick de gå i varsin egen hage precis bredvid varandra. Vår stora häst var alltid orolig när ponnyn skulle ut på ridning, det slutade med att han gick i 8-volter i hagen, det blev djupa spår!! Likaså gillade han inte att stå inne trots sällskap; vandrade runt runt, om han väntade på sin tur till hovis tex. Hur som helst, när det var dags för sommarbete var vi mycket intresserade över hur det skulle bli! Inga tendenser till vandring, trots att han och ponnyn gick i olika hagar bredvid varandra. Den första gången han blev lämnad ensam, travade han sakta fram och tillbaka några gånger, började sedan att beta. Installning till hösten, samma beteende kommer tillbaka; vandrar både ute och inne. Åter ut på sommarbete, då ihopsläppt med ponnyn igen; inga vandrartendenser trots att han blev ensam i hagen ibland. :confused:

Nu håller vi på att bygga stall, så vi är mycket spända på hur han kommer att reagera när det blir dags för installning!!

Kan tillägga att hästarna alltid har haft fri tillgång på hö då det inte varit bete, blir regelbundet ridna och pysslade med, så personligen tror jag att dessa vandringar berodde på hela situationen = vi trivdes inte riktigt i det andra stallet beroende på olika orsaker + att hagarna var alldeles för små och inte inbjöd till "aktiviteter" som att gnaga på träd, putta på grenar osv.

Kan du se om det finns något liknande i din och din hästs situation? Är det mycket folk som rör sig i stallet? Många olika som hanterar? Trivsel bland er människor?
Inte mycket till hjälp kanske, hoppas att det löser sig för dig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagvandring (lååångt)

Lite svar på dina frågor.
Hon rids varje dag, normalt arbete.
Hästarna hanteras av samma person varje dag. Det är fasta rutiner, ut kl 9 och in 14.
Det finns en hel del gräs i hagen fortfarande, under vintern får de grovfoder ute. Den är lite kuperad, finns iofsg inga träd el liknande. Storlek, ca 160m x 80m.
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Hon kan inte gå med fler än en kompis efetrsom hon är ganska dominant. Det är inte många som uppskattar att deras hästar har småsår och svullnader jämt och ständigt :angel:
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Installningen?
Om du menar skiftet sommar/vinter så är det ingen skillnad. Våra hästar går inte ute mer på sommaren. De har samma rutin året runt.

Har testat att låta henne gå på bete men hon magrade av, vandrade, gick hem osv osv....

Hon älskar sin box. Hon har inga problem med att vara inne. Där är hon alltid lugn. Det är konstigt.....
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

humm...det är svårt att lista ut vad man ska göra. Det är ju något som hon inte är tillfreds med. Det finns ju en anledning till att hon inte är trygg i hagen. Men det finns faktist olika ångest dämpande medel man kan ge till djur som lider av stress, ex hundar som inte vill vara hemma själva och tuggar inredning. Och jag har för mig att det finns även till häst. Dessa är dock säkerligen dopingklassade och ger ju ingen direkt lösning till problemet, men det kanske kan hjälpa henne att känna trygghet.

Det har ju säkert blivit så att det har utveklats från att från början bero på nogt, en anledning som gjort att hon inte vill vara i hagen. Från detta så har det säkert utveklats ett tvång, ovana eller ett lite steriotypt beteende. Lite samma som vävning, boxvandring osv. och det ända jag vet om såna här saker är att elemeninra alla möjliga orsaker till beteendet, och bryta det genaom att ge uppmärksamheten på något annant. Och det här är ju inte det lättaste. Jag har dock mina idéer om hur man eventuellt ska kunna gå till väga, men de är dock tidskrävande och är tvunget att man är konsekvent...
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Fortsättning på mitt förra;)

Detta är ett sätt att bryta tvång men orsaken till problemet, om det fortfarande finns någon, måste vara elemenrad innan man börjar den här proceduren.

Jag tror att man skulle kunna göra så här.
Öva på ledarskps övningar som flytta för tryck backa stå still , ja det finns en uppsjö av övningar som jag inte orkar beskriva här (tips finns på NH) Dessa ska sitta och fungera perfekt i paddocken eller vad du nu har att tillgå för träningsplats innan du går vidare.

Släpp ut henne själv i hagen (med tex reprimma)för att det inte ska bli för rörigt. Vid första tendens till vandring så tar du tag i henne och ber henne göra något av det ni tränat på innan, lämpligen stå still backa följa dig eller liknande. Sen skickar du i väg henne.Vid minsta tendens igen så upprepar du proceduren igen. Sen håller du inte på förlänge första gångerna kanske 20-30 min och i stället flera gånger/dag.
Låt henne dock INTE gå i hagen om du inte är där och övervakar och kan bryta det utan ha henne i stallet i tränings perioden. Det kommer sen att (förhoppningsvis) successivt ta längre tid innan hon börjar vandra i hagen mellan dina "avbrytningrar" för att sen tillslut försvinna helt.
Jag tror faktist inte att du kommer att behöva hålla på så värst många dagar innan hon "fattar vinken" OM du är koncekvent och inte tappar tålamodet och går för fort fram.Väldigt viktigt. Hoppas du förstår hur jag menar.:bump:
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Tack för dina tips :bow:
Jag tror jag förstår hur du menar. Det är lite samma sak som jag använde för att få henne att se mig som ledare och inte en hon kunde hunsa med :)

Det är klart värt ett fösök för att se om man kan bryta beteendet. Jag lider av att se henne så stressad och missnöjd med livet :(

Återkommer med rapport!
 
Sv: Hagvandring (lååångt)

Hoppas det går bra och lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp