Hålla häst sval under transport i hettan?

Alexandra_W

Trådstartare
Det ska ju komma otäck värmebölja, modell 30 (eller för den delen 37 som de hotat med till helgen) grader i skuggan *urk* Detta sammanfaller dessvärre med en transportering av häst som måste göras dagtid (har svårt jobba och köra häst samtidigt och min nattvecka nu).

Hur sjutton gör man för att hålla hästen hyfsat sval i släpet? Vet inte om det accepteras att lilla luckan är nedfälld, de flesta hästar jag haft har accepterat det, med ett undantag som gick bärsärk om den var det. Så man kan ju inte helt förlita sig på att det 'säkert går bra'.

Så vad gör man? Jag har funderat på om man blöter ett coolertäcke i kallt vatten, och lägger på? Kan det hjälpa eller är risken endera nedkylda muskler, alt våtvärmande omslag efter sådär en kvart?

Sv: Hålla häst sval under transport i hettan?

Nedkylda muskler är ju knappast en issue. Det har konstaterats rent studie mässigt att muskler inte mår dåligt ö.h.t att kylas ner i värme. Med referens till bland annat elit fälttävlings hästarna.

Hur lång är resan?

Ett par timmar ungefär.

Nej, tyckte inte heller att det borde vara fara för musklerna, om man inte ställer hästen i typ korsdrag samtidigt, men det blir det ju inte. Risken det alltför snabbt blir våtvarmt omslag borde vara större känns det som, samtidigt vet jag inte hur stor den risken är heller? Eller ens om det ger NÅN skillnad att lägga på blött täcke tex?

Håller kanske inte hästen sval men...se till att den dricker extra vatten några timmar innan ni åker. :idea:

Montera en solcellsfläkt i taket och det är svalt hela resan :)

Dessvärre inte. Damen som inte accepterade ha lilla luckan öppen, där blev det ju bastu i släpet varma dagar. Så då installerade jag en solcellsfläkt i taket, sån som många rekommenderat. Skillnaden blev kanske inte noll men inte märkbar iaf.

Så släpet har solcellsfläkt, men det hjälper inte alls.

Hmm..konstigt. Jag har solcellsfläkt och två små ventiler per sidovägg som jag kan reglera och min transport är alltid sval. Luft kommer alltså in och värmen kan stiga upp och komma ut.

Lär inte vara ngn som helst fara ens i korsdrag i +30 graders värme, jag lovar.

se till att ha takventilen öppet för att maximera genomdraget. kan du fixa så överluckan kan stå på glänt, om du måste ha den stängd, så bör det räcka gott för 2 timmars färd. Hästen ventilerar sig bättre själv än med ngt täcke på anser jag i ett sånt fall.

Om du inte kan ha bakre luckan öppen så försök ha den lite öppen iaf.
har du något annat öppningsbart, så öppna det.

Inte helt enkelt att fixa, men ta ur fram rutan (om det finns någon sådan) och sätt i typ sånt här vind avisande nät (som man har som dörrar i lösdrift) Om du gör en sån på en ram, kan du sen byta ut rutan och nätet.

Stanna ett par gånger och erbjud vatten alt. rejält uppblöt betfor.
Ha i bomull i öronen,då går det kanske bättre att ha luckan öppen.
Ta med handdukar att blöta och lägga på nacken=effektiv nedkylning.
Två timmars resa är inte så långt och går säkert bra.
Skulle det visa sig att hästen ändå blir för varm får du väl stanna och ta ut den ur transporten för lite luftning.

Transporttiden är inget jag ens höjer ögonbrynen över. Utan just att det ska bli så förbannat varmt. Kan jag ha luckan nere är jag inte heller bekymrad alls, men om jag måste stänga den däremot. En utveckling av kaninkokning kanske, hästkokning? :Devil: Nä skämt åsido, men vet hur förbannat hett det blev för fullblodsstoet sådanad dagar (det var hon som vägrade åka med luckan nere, verkligen vägrade, spelade ingen roll om man åkte i ödemarken, hon fick storspunk bara av själva grejen att den var nere).

Men förhoppningsvis går det lika fint att bara ha luckan nere som det gått med alla andra hästar utom ovan nämnda. Unga som gamla, de brukar bara uppskatta att den är nere.

Dock är stanna på vägen svårt då största delen av sträckan gå på motorväg, därför jag är lite extra nojig tror jag, det är ganska drygt läge om det blir livat därbak ute på motorvägen... :crazy:

Det går säkert bra dock, men ville iom att jag verkligen inte vet alls ang luckan, om utifall att det inte går att ha den nere. Släpet är ju inget att skryta med ventilationsmässigt i övrigt, ett VV - en tallriksventil, 2 hål i taket, luckan på glänt och så då den ganska poänglösa solcellsfläkten jag satte in.

Därför jag började fundera på att blöta ett täcke i kallvatten, men frågan är ju om det blir bara våtvarmt och obehagligare som sagt. Kan ju dock ta med täcket + (is)vatten så kan jag prova om jag 'måste'.

Vad som verkligen förbättrade ventilationen i mitt släp var att sätta in ett öppningsbart fönster!

Med fönstret öppet i överkant, takluckan snett öppen och övre luckan på det yttersta läget så har släpet varit svalt även varma dagar!

Ett tag funderade jag på att borra några hål i översta luckan, men kom aldrig så långt så vet inte om det hade varit till någon nytta för ventilationen;)

Jag läste någonstans att kylning med våtatäcken avrådes. Men kan tyvärr inte hitta källan nu.

Tror inte det är någon jättekatastrof så länge hästen får lite frisk luft. Men jag hade nog stannat halvvägs och kollat läget iallafall för att vara på den säkra sidan.

Det blir våtvarmt omslag då! Som distansryttare så vet man att det även blir våtvarmt om man svampar hästen och låter vattnet vara kvar!
Så därav är det svampa, skrapa, svampa, skrapa som gäller!

Jag åkte idag med en häst, hyffsat varmt, bara en lucka i taket samt att luckan bak var på glänt. Men det var betydligt svalare där än i bilen kan jag lova! Vi körde en tur på nästan 3 timmar.

Tycker generellt inte att det blir speciellt varmt i transporter.
Luckan i taket har vi aldrig helt öppet utan bara framänden öppen då jag inbillar mig att det kommer in mer luft då och blir bättre cirkulation. Är den helt öppen så känns det bara som att det mesta helt enkelt åker mellan luckan och transporten och inte in i transporten.

blöt inte ner hästen! Det förstör hästens egna nerkylningsförmåga

Om du vill gora hasten cool, anvant lukevarmt vatten, men inget tacke..Bara blaska pa hasten nar du stannar och erbjuder vatten efter en eller tva timmar. Vatten fran hastens gamla stall forstas.. Kop en 10 liter dunk och ha det i i bilen sa det ar coolt ocksa. och lat bakluckan vara oppen. Idiotisk hastar skall behova sta med den stangd over huvud taget.. Sen forstas alla ventiler skall vara oppna. VIktigast ar att du stannar och checkar pa hasten och om den verkar vara i distress ge den electrolytes, antingen paste eller i vattnet. Och badda med span, mkt vatten= mkt kissande.. Ha en trevlig trip.

Ett tag funderade jag på att borra några hål i översta luckan, men kom aldrig så långt så vet inte om det hade varit till någon nytta för ventilationen;)

Den tanken har slagit mig med, eller sätta in ventiler i övre luckan. Sen fick jag ju ta bort fblstoet och problemet fanns inte längre, då var det ju bara att fälla luckan. Men jag har vrit inne på samma tanke =)

*KL*

Mitt släp blir tyvärr varmt när det är solgass och hetta. Vet inte varför, men tycker iofs alla släp med motsvarande ventiltion (dvs på ren svenska och lagmässigt undermånlig ventilaton om luckan är uppe) blir det. Kanske är kinkig ;) Sen är mitt släp (tyvärr) grönt med, vet inte om det spelar in.

Hyr annat släp. jag kör med Fautras och har aldrig upplevt problem med värme och ventilation.

har ju kört i ett gammalt Trane i riktig värmebölja, gick bra men det var bara från Vendel till Skyttorp så, men vi hade lilla luckan på glänt och tallriksventilen fullt öppen, men klart det var hett.
Ska du till klinik?

ANg hyra annat släp så sånt existerar inte här, närmsta uthyrare är 8 mil bort.

Dock, hästen skötte sig PRICKFRITT. Jag fällde luckan, och första 4 milen blev vi omkörda enbart av två bilar och en MC. Jag chansade och siktade på motorvägen med öppen lucka. Sa inget om bilar, sa inget om långfärdsbussen. Sen kom 3 långtradare på rad, nr 2 går ut, och den som låg närmast mig gick upp i häcken. När han hade en tradare NÄRA bakom, och den andra på utsidan, då hoppade han till därbak, fullt begripligt.

I övrigt har han inte rört en fena. Inte ens hem när jag fick köra i 50 km/h HELA vägen, genom stan och gamla E4 osv (= folk gör vansinnesomkörningar, hydrauliska bromsar pyser vid rödljus etc) - på grund av en satans släpbroms som låg an och blev kokhet.

Så, en mardrömstripp eg - men HÄSTEN skötte sig utmärkt och sa likt så många innan honom 'jaha ja?' till luckan nere. Och då var ju luft + temp helt okej i släpet, han var sval hela resan.

Sputnik - japps, MK tur och retur. Var 24 grader kl 8 imorse, och 32 kl 15 när vi styrde hemåt. Urk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka